Blender - základy používání (3D grafika)

Blender - základy používání (3D grafika)

Blender je velice pokročilý nástroj pro tvorbu 3D grafiky, jedná se o opensource, takže je zdarma. Mimo klasického modelování 3D objektů si poradí i s efekty a animacemi a mnoha dalšími věcmi. Umí toho opravdu hodně. Nyní se podíváme na naprosté základy...

 

Manipulace

Označit objekt a pak:

G - pohyb

S - změna měřítka

R - rotace

Když nyní stiskneme X, tak se pohybujeme pouze v ose X, to samé platí pro Y a Z.

 

Přidat objekt

Shift+A

Navíc dole vlevo se při přidání zobrazí tlačítko, kde je možné nastavit vlastnosti daného objektu.

Takže dáme např. Shift+A > Mesh > Cube a dole se ukáže tlačítko Add cube a tam můžeme nastavit přesně velikost např. na 2m atd.

 

Pohledy

Různé pohledy - 1 3 (num)

7 - pohled shora

 

Kamera

Pohled kamerou - 0 (num)

ctrl+alt+0 - kamera se přesune na aktuální pozici co vidíte

Změna pozici kamery N > View > Lock > zaškrtnou Camera to View (pak lze otáčet kamerou)

V pravé části (jako jsou modifikátory) dáme zelený symbol kamery a můžeme zde nastavovat vlastnosti objektivu Focal length

Až budeme s pohledem spokojeni můžeme dát F12 = Render

 

Editační mód

Editační mód se zapne klávesou tab

Nenumerickými klávesami 123 nastavujeme, zda budeme vybírat bod, hranu či plochu.

 

Vytažení a řezání

Označíme plochu a klávesou e můžeme požadovanou část natahovat.

Část, která označuje místo od vytažení můžeme označit a dále objekt tažením modifikovat

ctr+r - přidáme další e body (+ kolečkem myši další)

 

Zaoblení a řezy

Označit část a pak Ctrl+b , pohybem myši či kolečkem ořízneme

Dole se také ukáže tlačítko Bevel, kde je možné nastavit přesné hodnoty pro zaoblení

 

Krajina

ctrl+a > mesh > plain 100m

Edit Tab > zvolit objekt > pravé tlačítko Subdevide

Subdevide > Number of cuts = 10

Znovu Subdevide > Number of cuts = 5

Pohled num 7 a C a vybrat body na desce

Nahoře zapnout Proportional editing, následně G po ose Z a zvedáme (kolečkem lze navíc měnit proporce)

Případně lze dole nastavit Proportional > Smooth > zajímavé je to od hodnoty 2 výše

 

Animace

Klávesou i vyvoláme keyframe

Dáme i a pak Location

Následně na dolní časové ose dáme např. snímek 100 a na kostku někam pomocí G přesuneme a dáme opět i a location

Když nyní dáme Play, tak uvidíme, že kostka se sama přesouvá

 

Textury

V horním menu dát Shading

Shift+A přidat další node - např. Convertor

 

Další

Vyhlazení hran

Klik pravým tlačíkem na objekt a dát Shade smooth

 

Barvení

Označit objekt a v pravé nabídce Material > New a vybereme barvu

Nezapomene nahoře nastavit Viewport na Material, aby byla barva vidět

 

Modifikátor - protnutí

protneme např. válec s krychlí a Cube > Add Modifier > Boolean

V části Object vybereme kapátkem válec a ve vrstvách klikneme u válce na symbol oka. Tím válec udělá v kostce díru.

Pro trvalou změnu dám Tab pro Edit mód ale zvolíme ve Scene collection objekt kostky, najdeme níže modifikátory a dáme Apply.

 

Modifikátor - array

Vytvoří to x kopií našeho objektu

Cube > Add Modifier > Array

 

Pozice Origin

Změna origin Shift+S

Pravý tlačitko na objekt Set origin

 

 

Přílohy

Komentáře

Vaše reakce na Blender - základy používání (3D grafika)

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.