Aero L-39 Albatros

Aero L-39 Albatros


Aero L-39 Albatros
L-39 Albatros je lehký cvičný dvouproudový letoun, který je určený k základnímu i pokračovacímu výcviku vojenských pilotů. Vývoj probíhal v československém Aeru Vodochody. Prototypy byly vyrobeny v roce 1968, první vzlet proběhl 4.11.1968, do služby u ČS letectva byl nasazen v roce 1974. Letoun se stal jednotným výcvikovým letounem armád Varšavské smlouvy (kromě Polska) a je velmi rozšířený po celém světě. K výcviku pilotů je vhodný zejména díky snadné ovladatelnosti a skvělým letovým vlastnostem. Mezi další přednosti patří jednoduchost a vysoká spolehlivost.

L-39: Konstrukce

Aero L-39 Albatros
Albatros je řešen jako jednomotorový dolnoplošník s lichoběžníkovými křídly. Na koncích křídel jsou umístěné palivové nádrže. Trup je rozdělen na dva konstrukční celky - zadní část s ocasními plochami je odnímatelná, v přední části je umístěno radiovybavení a další avionika. Je uzpůsoben také pro působení z nezpevněných ploch.

L-39ZA: Výzbroj

Pod přídí je u L-39ZA zavěšený 23 mm dvouhlavňový kanon GŠ-23. Přídavná výzbroj se zavěšuje na 4 podkřídlové závěsníky, vnitřní o nosnosti po 500 kg, vnější 250 kg. Pro boj s pozemními cíli - klasické 100 kg (6 ks), 250 kg (4ks) nebo 500 kg (2 ks) pumy, resp 4 raketnice UB-16-57M s 16 neřízenými 57mm raketami S-5K/M nebo kontejnery PK-3 s trojicí 7,62mm kulometů. Pro boj se vzdušnými cíli je možné použít 2 PLŘS R-3S/U, R-35 a R-60. Na pravý vnitřní pylon lze podvěsit pouzdro s kamerami.

Základní informace (L-39C)

Aero L-39 Albatros
První let: 4.11.1968 Posádka: 2 muži Délka: 12,13 m Výška: 4,77 m Rozpětí: 9,46 m Nosná plocha: 18,8 m² Hmotnost prázného: 3.459 kg Hmotnost vzletová: kg Hmostnost maximální: 4.700 kg Pohonná jednotka: 1x dvouproudový motor od Progress/Ivčenko
  • AI-25TL - 16,87 kN

Výkon

Aero L-39 Albatros
Maximální rychlost: 720 km/h (v 11.000 m 850 km/h) Taktický dolet: 1.100 km Přeletový dolet: 1.750 km Dostup: 11.500 m Stoupavost: 22 m/s Zátěž na plochu: 250,0 kg/m² Tah k hmotnosti: 0,37 Maximální násobky G: -4g až +8g

Verze

  • L-39C: dvoumístný, cvičný
  • L-39V: jednomístná verze pro vlečení terčových letounů KT-04, vyvinuto 1976
  • L-39ZA: dvoumístný, cvičný, pro pokračovací výcvik, druhotně lehký bojový, kanon GŠ-23, 4 závěsníky, zesílený podvozek, HUD
  • L-39MS: L-59, značně modernizovaná verze pro výcvik pilotů na bojové stroje 4. generace, Lotarev DV-2 - 21,58 kN, digitální avionika
  • L-39ZO: dvoumístný, cvičný, 4 závěsníky´, vyvinuto 1975
  • L-59E: pro Egypt (48 ks)
  • L-59T: pro Tunisko (12 ks)
  • L-139: digitální avionika, Allied Signal TFE 731-4-1T - 18,15 kN

Výzbroj (L-39ZA)

Kanón: závěsný dvouhlavňový kanón GŠ-23 ráže 23 mm Počet závěsníků: 4 externí (vnitřní o nosnosti po 500 kg, vnější 250 kg) Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Řízené střely vzduch / země:
  • R-3S/U
  • R-35
  • R-60
Neřízené střely vzduch / země:
  • 4x raketnice UB-16-57M s 16 neřízenými raketami S-5K/M ráže 57 mm
Bomby
  • 6x 100 kg pumy
  • 4x 250 kg pumy
  • 2x 500 kg pumy

L-39: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: Cs.Wikipedia.org
Kde pokračovat?



Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.