letectví


Aero L-39 Albatros
L-39 Albatros je lehký cvičný dvouproudový letoun, který je určený k základnímu i pokračovacímu výcviku vojenských pilotů. Vývoj probíhal v československém Aeru Vodochody. Prototypy byly vyrobeny v roce 1968, první vzlet proběhl 4.11.1968, do služby u ČS letectva byl nasazen v roce 1974. Letoun se stal jednotným výcvikovým letounem armád Varšavské smlouvy (kromě Polska) a je velmi rozšířený po celém světě. K výcviku pilotů je vhodný zejména díky snadné ovladatelnosti a skvělým letovým vlastnostem. Mezi další přednosti patří jednoduchost a vysoká spolehlivost.

L-39: Konstrukce

Aero L-39 Albatros
Albatros je řešen jako jednomotorový dolnoplošník s lichoběžníkovými křídly. Na koncích křídel jsou umístěné palivové nádrže. Trup je rozdělen na dva konstrukční celky - zadní část s ocasními plochami je odnímatelná, v přední části je umístěno radiovybavení a další avionika. Je uzpůsoben také pro působení z nezpevněných ploch.

L-39ZA: Výzbroj

Pod přídí je u L-39ZA zavěšený 23 mm dvouhlavňový kanon GŠ-23. Přídavná výzbroj se zavěšuje na 4 podkřídlové závěsníky, vnitřní o nosnosti po 500 kg, vnější 250 kg. Pro boj s pozemními cíli - klasické 100 kg (6 ks), 250 kg (4ks) nebo 500 kg (2 ks) pumy, resp 4 raketnice UB-16-57M s 16 neřízenými 57mm raketami S-5K/M nebo kontejnery PK-3 s trojicí 7,62mm kulometů. Pro boj se vzdušnými cíli je možné použít 2 PLŘS R-3S/U, R-35 a R-60. Na pravý vnitřní pylon lze podvěsit pouzdro s kamerami.

Základní informace (L-39C)

Aero L-39 Albatros
První let: 4.11.1968 Posádka: 2 muži Délka: 12,13 m Výška: 4,77 m Rozpětí: 9,46 m Nosná plocha: 18,8 m² Hmotnost prázného: 3.459 kg Hmotnost vzletová: kg Hmostnost maximální: 4.700 kg Pohonná jednotka: 1x dvouproudový motor od Progress/Ivčenko
  • AI-25TL - 16,87 kN

Výkon

Aero L-39 Albatros
Maximální rychlost: 720 km/h (v 11.000 m 850 km/h) Taktický dolet: 1.100 km Přeletový dolet: 1.750 km Dostup: 11.500 m Stoupavost: 22 m/s Zátěž na plochu: 250,0 kg/m² Tah k hmotnosti: 0,37 Maximální násobky G: -4g až +8g

Verze

  • L-39C: dvoumístný, cvičný
  • L-39V: jednomístná verze pro vlečení terčových letounů KT-04, vyvinuto 1976
  • L-39ZA: dvoumístný, cvičný, pro pokračovací výcvik, druhotně lehký bojový, kanon GŠ-23, 4 závěsníky, zesílený podvozek, HUD
  • L-39MS: L-59, značně modernizovaná verze pro výcvik pilotů na bojové stroje 4. generace, Lotarev DV-2 - 21,58 kN, digitální avionika
  • L-39ZO: dvoumístný, cvičný, 4 závěsníky´, vyvinuto 1975
  • L-59E: pro Egypt (48 ks)
  • L-59T: pro Tunisko (12 ks)
  • L-139: digitální avionika, Allied Signal TFE 731-4-1T - 18,15 kN

Výzbroj (L-39ZA)

Kanón: závěsný dvouhlavňový kanón GŠ-23 ráže 23 mm Počet závěsníků: 4 externí (vnitřní o nosnosti po 500 kg, vnější 250 kg) Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Řízené střely vzduch / země:
  • R-3S/U
  • R-35
  • R-60
Neřízené střely vzduch / země:
  • 4x raketnice UB-16-57M s 16 neřízenými raketami S-5K/M ráže 57 mm
Bomby
  • 6x 100 kg pumy
  • 4x 250 kg pumy
  • 2x 500 kg pumy

L-39: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: Cs.Wikipedia.org
Kde pokračovat?



Tento článek je archivní a pochází z webu o letectví. Není již nijak upravován a nelze ho komentovat.

Podobný obsah

NEW
NEW
Hind

Hind

Ve své době (1996) hodně kvalitní a především nadčasový letecký simulátor bitevního vrtulníku
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.