Let L-410 Turbolet

Let L-410 Turbolet


Let L-410 Turbolet
L-410 je český dvoumotorový turbovrtulový hornoplošný dopravní a transportní letoun, který byl vyvinut v podniku LET Kunovice. Primárně je tento stroj určený k přepravě osob a nákladů regionálního charakteru, je schopen přistávat na malých a neupravených letištích a schopen provozu v extrémních podmínkách od -40°C do +50°C, je certifikován pro lety dle přístrojů (IFR), přesné přiblížení ILS CAT 1. Vývoj je datován od poloviny 60. let, první zkušební let byl proveden 16. dubna 1969 a celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha zemí (nejvíce do SSSR) a cca 350 letounů je stále v provozu. Z technického hlediska je trup tvořen celokovovou poloskořepinou, podvozek ze zatahovací, křídlo je dvounosníkové s dvouštěrbinovými klapkami a spoilery. Letoun používá na palubě stejnosměrné elektrické napětí 28V, je vybaven hlavním a záložním hydraulickým systémem. O pohon se starají dva turbovrtulové motory Walter M 601 s vrtulí Avia V508 nebo V510.

Technický popis armádní verze L-410UVP

Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru. Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému. Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1 300 litrů paliva. Speciálně upravená verze letounu L-410FG je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřícími přístroji.

Uživatelé (armádní verze)

Bulharsko, Česko, Estonsko, Maďarsko, Lotyšsko, Libye, Litva, Rusko, Slovensko, Slovinsko a Tunis.

Charakteristika v kostce (L-410UVP-E)

Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 1 380 km Taktický dolet (s maximálním užitečným zatížením): 546 km Maximální rychlost: 357 km/h Cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 380 km/h Ekonomická cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 365 km/h Praktický dostup: 6 320 m Maximální stoupavost: 444 m/min Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg Hmotnost prázdného letounu: 3 985 kg Maximální užitečné zatížení: 1 650 kg Typ motorů: 2 x Turbolet (Walter) M601E Maximální tah motorů: 2 x 559 kW Rozpětí křídel (včetně palivových nádrží): 19,98 m Délka: 14,42 m Výška: 5,83 m Osádka: 3

Charakteristika v kostce (L-410 UVP-E20)

Posádka: 2 Kapacita: 19 cestujících nebo 1 710 kg nákladu Rozpětí: 19,479 m (19 980 s přídavnými nádržemi) Nosná plocha: 35.18 m² Hmotnost (prázdný): 3 725 kg Maximální vzletová hmotnost: 6 600 kg Pohonná jednotka: 2× Walter M-601E (2x560 kW) Maximální rychlost Vmo: 181 KIAS (335 km/h) Cestovní rychlost: 170 KIAS (315 km/h) Dolet: 1 040 km Dostup: 7 000 m Stoupavost: 468 m/min (90 m/min na jeden motor)

Verze

  • L-410A:
  • L-410AS:
  • L-410AB:
  • L-410AG:
  • L-410AF:
  • L-410FG: verze určená pro fotogrammetrické snímkování terénu, má rekonstruovanou prosklenou příď, prostor pro pozorovatele je uvolněn absencí přední podvozkové šachty, z toho důvodu nelze zatahovat přední podvozek
  • L-410M: od této verze mají letouny typový certifikát vydaný EASA
  • L-410MA:
  • L-410MU:
  • L-410UVP: tato verze má mohutnější trup, zvýšenou plochu křídla a zvětšené ocasní plochy, řízení bylo opatřeno tzv. automatem klonění a bylo zlepšeno vybavení i brzdy, vzletová dráha je cca 456 m
  • L-410UVP-E: nejčastější varianta se zvýšenou maximální vzletovou hmotností, silnějšími motory M601E, pětilistými vrtulemi V510, na konec křídel se dají namontovat přídavné nádrže
  • L-410UVP-E9:
  • L-410UVP-E20:
  • L-410UVP-S:
  • L-410UVP-T:
  • L-410T:
  • L-420: poslední verze je s motory M601F, která byl certifikována americkým FAA

L-410: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A

Data

Podobný obsah

739.jpg
51.jpg

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout
994912_417199605057969_408938736_n.jpg
406-2.jpg

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout
764.jpg
img_1037.jpg
390553_118920778219188_1502282881_n1.jpg
414.jpg
DSCF0040.JPG

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.