Let L-410 Turbolet
L-410 je český dvoumotorový turbovrtulový hornoplošný dopravní a transportní letoun, který byl vyvinut v podniku LET Kunovice. Primárně je tento stroj určený k přepravě osob a nákladů regionálního charakteru, je schopen přistávat na malých a neupravených letištích a schopen provozu v extrémních podmínkách od -40°C do +50°C, je certifikován pro lety dle přístrojů (IFR), přesné přiblížení ILS CAT 1. Vývoj je datován od poloviny 60. let, první zkušební let byl proveden 16. dubna 1969 a celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha zemí (nejvíce do SSSR) a cca 350 letounů je stále v provozu. Z technického hlediska je trup tvořen celokovovou poloskořepinou, podvozek ze zatahovací, křídlo je dvounosníkové s dvouštěrbinovými klapkami a spoilery. Letoun používá na palubě stejnosměrné elektrické napětí 28V, je vybaven hlavním a záložním hydraulickým systémem. O pohon se starají dva turbovrtulové motory Walter M 601 s vrtulí Avia V508 nebo V510.
Technický popis armádní verze L-410UVP
Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru. Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému. Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1 300 litrů paliva. Speciálně upravená verze letounu L-410FG je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřícími přístroji.Uživatelé (armádní verze)
Bulharsko, Česko, Estonsko, Maďarsko, Lotyšsko, Libye, Litva, Rusko, Slovensko, Slovinsko a Tunis.Charakteristika v kostce (L-410UVP-E)
Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 1 380 km Taktický dolet (s maximálním užitečným zatížením): 546 km Maximální rychlost: 357 km/h Cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 380 km/h Ekonomická cestovní rychlost (ve výšce 4 200 m): 365 km/h Praktický dostup: 6 320 m Maximální stoupavost: 444 m/min Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg Hmotnost prázdného letounu: 3 985 kg Maximální užitečné zatížení: 1 650 kg Typ motorů: 2 x Turbolet (Walter) M601E Maximální tah motorů: 2 x 559 kW Rozpětí křídel (včetně palivových nádrží): 19,98 m Délka: 14,42 m Výška: 5,83 m Osádka: 3Charakteristika v kostce (L-410 UVP-E20)
Posádka: 2 Kapacita: 19 cestujících nebo 1 710 kg nákladu Rozpětí: 19,479 m (19 980 s přídavnými nádržemi) Nosná plocha: 35.18 m² Hmotnost (prázdný): 3 725 kg Maximální vzletová hmotnost: 6 600 kg Pohonná jednotka: 2× Walter M-601E (2x560 kW) Maximální rychlost Vmo: 181 KIAS (335 km/h) Cestovní rychlost: 170 KIAS (315 km/h) Dolet: 1 040 km Dostup: 7 000 m Stoupavost: 468 m/min (90 m/min na jeden motor)Verze
- L-410A:
- L-410AS:
- L-410AB:
- L-410AG:
- L-410AF:
- L-410FG: verze určená pro fotogrammetrické snímkování terénu, má rekonstruovanou prosklenou příď, prostor pro pozorovatele je uvolněn absencí přední podvozkové šachty, z toho důvodu nelze zatahovat přední podvozek
- L-410M: od této verze mají letouny typový certifikát vydaný EASA
- L-410MA:
- L-410MU:
- L-410UVP: tato verze má mohutnější trup, zvýšenou plochu křídla a zvětšené ocasní plochy, řízení bylo opatřeno tzv. automatem klonění a bylo zlepšeno vybavení i brzdy, vzletová dráha je cca 456 m
- L-410UVP-E: nejčastější varianta se zvýšenou maximální vzletovou hmotností, silnějšími motory M601E, pětilistými vrtulemi V510, na konec křídel se dají namontovat přídavné nádrže
- L-410UVP-E9:
- L-410UVP-E20:
- L-410UVP-S:
- L-410UVP-T:
- L-410T:
- L-420: poslední verze je s motory M601F, která byl certifikována americkým FAA
L-410: Fotogalerie
[nggallery id=17]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A