Mil Mi-17 Hip
Mi-17ka je střední víceúčelový dvoumotorový turbohřídelový vrtulník s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený převážně k přepravě osob. Je to jedna z nejvíce rozšířených helikoptér na světě (okolo 50 států), nese také označení Mi-8, což je původní označení výrobcem, Mi-17 je označení tohoto stroje pro export. První pokusný prototyp V-8 (Hip-A) s jedním motorem (AI-24V) a čtyřlistým rotorem vzlétl 9.června 1961. Další prototyp, již dvoumotorový a pětilistý (Hip-B) vzlétl 17.9. 1962. V roce 1964 byl vrtulník vybaven větší rotorovou hlavnou. Sériová výroba začala v roce 1965 a pokračuje dodnes.
Technický popis české armádní verze Mi-17 Hip
Vrtulník Mi-17 sloužící v českých vzdušných silách je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1435 kW. Od Mi-8 se odlišuje některými charakteristickými znaky - třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.). Je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne tak i v noci. Konstrukce draku, přepravní možnosti a vybavení Mi-17 je v hlavních rysech shodné s typem Mi-8. Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybaven účinnými prostředky ochrany proti PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1830 litrů. (čerpáno z army.cz)Uživatelé (armádní verze)
Arménie, Azerbajdžán, Afghánistán, Alžírsko, Angola, Bangladéš, Bělorusko, Bulharsko, Česká republika, Čína, Egypt, Finsko, Guyana, Chorvatsko, Indie, Irák, Írán, Izrael, Jižní Jemen, Jugoslávie, Kambodža, Kuba, Madagaskar, Maďarsko, Mexiko, Mongolsko, Mosambik, Německo, Nikaragua, Pákistán, Polsko, Rumunsko, Rusko, Severní Jemen, Slovensko, Súdán, Sýrie, Srí Lanka, Ukrajina, Vietnam, Zambie.Charakteristika v kostce
Maximální rychlost: 250 km/h Cestovní rychlost: 225 km/h Dolet (s 25 cestujícími): 500 km Taktický dolet: 350 km Maximální přeletová vzdálenost: 930 km Praktický dostup: 4 500 m Stoupavost u země: 4,5 m/s Únosnost: 4 000 kg Hmotnost prázdného vrtulníku: 7 055 kg Maximální vzletová hmotnost: 13 000 kg Délka s otáčejícími se rotory: 25,35 m Délka trupu: 18,22 m Výška: 4,75 m Průměr nosného rotoru: 21,29 m Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,91 mVerze
- Mi-8: první sériová v počtu cca 1000 kusů
- Mi-8T: dopravní verze všeobecného použití určená především pro přepravu nákladu
- Mi-8P: osobní verze, klimatizovaná kabině pro 28 cestujících
- Mi-8S: salónní provedení osobní verze pro 9 nebo 11 cestujících
- Mi-8TB: těžký bitevní vrtulník s pohyblivým 12,7 mm kulometem v přídi, neřízenými raketami UB-32-57 a protitankovými střelami 9M-17P (AT-2 Swatter)
- Mi-8TBK: exportní verze schopná nést 6 protitankových střel 9M-14M (AT-3 Sagger)
- Mi-8VKP/Mi-9: létající velitelské stanoviště
- Mi-8PPA: verze pro vedení radiolektronického boje
- Mil Mi-17 Hip-H / Mil Mi-8MT:
- Mil Mi-17-1V / Mil Mi-8MTV-1:
- Mil Mi-17MD / Mil Mi-8MTV-5:
- Mil Mi-17-1VA:
- Mil Mi-17G:
- Mil Mi-17KF:
- Mil Mi-17M:
- Mil Mi-17P Mil Mi-17PG:
- Mil Mi-17PI Mil MI-17PP:
- Mil Mi-171 / Mil Mi-8AMT:
- Mil Mi-171Š / Mil Mi-8AMTŠ:
- Mil Mi-171TP:
- Mil Mi-172 / Mil Mi-8MTV-3:
- Mil Mi-172PT:
Mi-17: Fotogalerie
[nggallery id=46]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
Kde pokračovat?