Northrop Grumman B-2 Spirit

Northrop Grumman B-2 Spirit


Northrop Grumman B-2 Spirit
Northrop Grumman B-2 Spirit je americký těžký víceúčelový strategický bombardér, využívající technologii stealth. Vývoj je datován od roku 1978, kdy USAF vydalo požadavek na nový bombardér ATB (Advanced technology bomber), který měl být co nejméně zjistitelný radarem a zárověn schopný působit hluboko do nepřátelského území. Na rozdíl od
měl být podzvukový a působit ve výškách 10.000 m. Výsledkem je neobvyklý a především vyjímečný letoun B-2 Spirit, který se poprvé vznesl 17.7.1989. Původně bylo objednáno 132 kusů, nicméně po změně situace ve světě po roce 1989 došlo ke snížení objednávky na pouhých 21 kusů. Tím došlo k výraznému prodražení ceny za jeden kus (cca 18. mld. Kč), Spirit se tak stal nejdražším letounem na světě a svoje prvenství si stále drží. Jeden letoun (Spirit of Kansas) byl úplně zničen 23.2.2008 při nehodě na letecké základně Andersem na Guamu. Oba členové posádky se v pořádku katapultovali.

Uživatelé:

509th Bomb Wing
Jediným uživatelem je USAF, kde všech 20 strojů působí u 509. bombardovacího křídla (393rd Bomb Squadron - 509th Bomb Wing) na letecké základně Whiteman v Missouri. Letouny jsou zde umístěny v klimatizovaných hangárech. První Spirit byl na základnu dodán 17.12.1993 a stupně plné schopnosti nasazení (FOC) bylo dosaženo až v prosinci 2003. Každý letoun má své oficiální jméno, a to Spirit of America, Arizona, New York, Indiana, Ohio, Mississippi, Texas, Missouri, California, South Carolina, Washington, Kansas, Nebraska, Georgia, Alaska, Hawaii, Florida, Oklahoma, Kitty Hawk, Pennsylvania a Louisiana.

Bojové nasazení:

K nasezení došlo v následujících válečných konfliktech: Kosovo (1999): Vůbec první ostré nasazení (24.3.), kterého se zůčastnili dva letouny a stali se prvními stroji na světě, ze kterých byly svrženy tzv. "chytré pumy" JDAM - ty jsou naváděny pomocí GPS. Tohoto konfiktu se nakonec zůčastnilo 6 Spiritů, bylo provedeno 45 letů a shozeno 656 pum JDAM. Afghánistán - operace Trvalá svoboda (2001): Bombardování nepřátelských pozic. B-2 zde (za podpory tankovacího letounu) provedla vůbec nejdelší misi, kdy letěla z AFB Whiteman do Afghánistánu a zpět. Mise běžně trvaly 30 hodin, někdy dokonce až 50 hodin. Irák (2003): Údery byly prováděny jak z AFB Whiteman (27), tak z ostrova Diego Garcia (22). B-2 shodili více než 680.388 kg munice včetně 583 pum JDAM. Libye (2011): K nasazení došlo ihned na začátku konfliktu (19.3.2011).

Konstrukce:

Spirit je konstruován jako tzv. létající křídlo, nemá žádné
. Ovládání celého letounu probíhá pomocí šesti ploch, které jsou umístěné na odtokové hraně křídla. Na koncích křídla jsou také vysouvací brzdící plochy. Konstrukce je převážně z uhlíkových ompozitů a je velmi náročná na údržbu. Celý povrch je natřený specialním nátěrem pohlcujícím radarové záření (
). Motory jsou schovány v křídle po dvou a jsou upravené tak, aby vydávaly co nejmenší infračervený a radarový obraz letounu, ale také aby byl jejich hluk co nejnižší a eliminovalo se tak na minimum možné zjištění nepřáteli. Podvozek je tříbodový a systém řízení je fly-by-wire bez mechanického zálohování.

Kokpit:

Ve skleněném kokpitu sedí pilot a kopilot ve vystřelovacích sedadlech ACES II, oba mají k dispozici čtyři barevné MFD displeje. Kromě záložního umělého horizontu zde téměř žádný analogový přístroj nenaleznete. Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed a výkon motorů se reguluje plynovou pákou na levé straně.

Základní informace: (B-2A Block 30)

První let: 17.7.1989 Posádka: 2 muži Délka: 21 m Výška: 5,18 m Rozpětí: 52,4 m Nosná plocha: 477,5 m² Hmotnost prázného: 69.705 kg Hmotnost vzletová: 152.200 kg Hmostnost maximální: 170.600 kg Pohonná jednotka: 4x turbodmychadlový motor od General Electric
Northrop Grumman B-2 Spirit
  • F118-GE-100 - 77 kN

Výkon

Maximální rychlost: 1.010 km/h (Mach 0,95) Taktický dolet: 11.667 km Přeletový dolet: km Dostup: 15.240 m Stoupavost: m/s Zátěž na plochu: 329 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.205 Maximální násobky G: -?/+? g

Verze

  • B-2A Block 10:
  • B-2A Block 20:
  • B-2A Block 30: Zlepšená avionika a zbraňové systémy (lze používat munici JDAM a JSOW). V této úpravě lze také kopírovat terén ve výšce 61 m.
Northrop Grumman B-2 Spirit

Výzbroj

Kanón: N/A Počet závěsníků: Dvě pumovnice pro celkem 22.700 kg munice, které jsou vybavená osmi rotačními závěsníky. Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Řízené střely vzduch / země:
  • N/A
Bomby:
  • 80x Mk.82
  • 80x GBU-38 JDAM (227 kg)
  • 36x CBU
  • 16x Mk.84
  • 16x JDAM-84
  • 16x JDAM-102
  • 16x B61 (jaderná)
  • 16x B83 (jaderná)
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: En.Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.