Report: DOD Čáslav 2013
DOD Čáslav 2013 je za námi a náš report včetně fotografií a videí je konečně dokončen. Ve videu je zaznamenán mimo jiné úvodní průlet (2x Jas-39C, 2x L-159A, A-319C), ukázka hašení s W-3A, 2x Jas-39C při QRA a sólovka F-16AM, L-159B, Jas-39C a Mi-24V.
|
|
Pokud jste si ve videu povšimli místy podivných barev zejména u travnatého povrchu, tak vizte, že na vině je nechtěné zapnutí výborné funkce "záměna barev" na fotoaparátu Canon. Když jsem si této nemilé úpravy na všech mých záběrech při zpracovávání všiml, měl jsem chuť přístroj rozšlapat... Mohu však být rád, že letouny neměly travnatě zelený nátěr, to by pak nebylo použitelné vůbec nic. Tímto došlo pouze k vyřazení cca 30% růžových záběrů, ale nyní již pár řádků o průběhu akce...
Po zaplacení parkovného 200 Kč jsme se připojili k nekonečnému davu návštěvníků a vesele to směřovali k ploše určené pro diváky. Tím byly dvě stojánky a prostor mezi nimi orientovaný paralelně na RWY. Na statice byly k obdivu přichystány stroje Jas-39, L-159, C-295M, L-410, MiG-15, MiG-21, L-39, F-16, Mi-2, L-29, Sea Fury, T-6 Texas, P-51 Mustang, T-28 Trojan a další.
Ve 12h odstartoval lineup dynamických ukázek průlet formace 2x Jas-39C, 2x L-159A a A-319C. Tradičně zde nechyběla sólová ukázka s kouřovými efektry v podání L-159B (Aero Vodochody), sólovka a CAS L-159 (212. taktická letka), předvedení vyšší techniky pilotáže Mi-35 (221. vrtulníková letka) či hašení pomocí bambi vaku a SAR mise s vrtulníkem W-3A (243. vrtulníková letka). Novinkou z repertoáru AČR bylo předvedení dvou letounů Gripen během QRA (Quick Reaction Alert), kdy zjednodušeně jeden plnil roli narušitele a druhý ho pronásledoval. Dále ve vzduchu nechyběly ani historické stroje P-51D, O-2A, AT-6, T-6, T-28, Zero či Sea Fury, ale to už je mimo naše zaměření.
Asi pro nikoho nebude překvapením, že o nejvíce divácké pozornosti se zasloužili tři sólovky - belgické F-16AM, českého Jas-39C (npor. Martin Špaček) a Extra 300 (Martin Šonka). Kdyby se udělovala cena za největší hluk, obdržel by ji právě belgický stroj F-16. Pilot si s letounem pěkně pohrával a prováděl působivé manévry při vysokých úhlech náběhu, kdy se za jeho ocasem téměř neustále táhl prstenec z přídavného spalování doprovázený hřmotem motoru F100-PW-220E. No a když je ve vzduchu Martin Šonka ve svém speciálu Extra 300 SR, tak člověku tuhne krev v žilách a něchápavě kouká, co že to s tím letounem zase provádí? Martin asi moc rád konvenčně nelétá a neustále se musí točit kolem nějaké osy, nebo rovnou tří :-) Jeho představení mě vždy fascinuje a velmi jeho práci obdivuji.
A co závěrem? Snad jen konstatovat, že další den otevřených dveří se vydařil a drtivá vetšina návštěvníků odcházela spokojených. Sice byla škoda absence původně slibovaných strojů ze zahraničí MiG-15, MiG-29 a hlavně F/A-18, ale za to přece organizátoři nemohou. Můžeme proto jen doufat, že za dva roky se bude DOD opět konat a při troše štěstí přilétne jako bonus více strojů ze zahraničí.
|
|
Všechny odkazy k tématu:
|
|
DOD Čáslav 2013: Fotogalerie
[nggallery id=82]
Zdroj grafiky a fotografií: Rudi (cloud.up4.cz/RudiKlier.com) | Zdroj reportu: cloud.up4.cz
Kde pokračovat?
|
|