Antonov An-26 Curl
Sovětský dvoumotorový turbovrtulový transportní letoun Antonov An-26 konstrukčně vychází z typu An-24. Jeho určení je primárně jako transporní a výsadkový letoun pro krátké a střední vzdálenosti. An-24 vyvinula konstrukční kancelář Antonov na základě požadavku Aeroflotu z roku 1954, který požadoval náhradu za dosluhující transportní stroje Il-2, Il-14 a DC3. Stroj An-24 poprvé vzlétl 20.12.1959 a v roce 1962 se rozběhla sériová výroba. Sovětské vojenské letectvo začalo používat upravenou vojenskou verzi An-24P a ta byla dále zdokonalena do speciální vojenské verze An-26. Hlavní úpravy proběhly v zadní části trupu, kde byla zvětšena nákladová rampa a stroj byl vybaven výkonějšími motory. Prototyp této řady poprvé vzlétl v roce 1968, vývoj byl dokončen v roce 1969. Letoun je hodně rozšířený a byl vyvezen do desítek zemí. Celkem bylo vyrobeno okolo 1100 kusů An-24 a 1400 kusů An-26.
Technický popis An-26 Curl
Konstrukčně je letoun řešen jako hornoplošník s křídly o rozměru 29,2 m a ploše 72,5 m². Motory AI-24 s výkonem 1849 kW a s čtyřlistou vrtulí jsou umístěné pod křídly v gondolách. Křídla slouží také jako palivové nádrže. Přetlaková kabina umožnuje lety ve velkých výškách a je primárně určena pro dva piloty a navigátora. Za kabinou se nachází nákladový prostor. Letoun je v zadní části vybaven velkou nákladovou rampou pro snažší nakládání materiálu. České Antonovy ve verzi An-26B jsou vybaveny radioelektronickým vybavením, kterým jsou poměrně moderní navigační a spojovací prostředky, automatický rádiový zaměřovač ADF, dálkoměrný systém DME, marker a zařízení pro řízení přistání podle přístrojů ILS/GS, rádiový výškoměr, avionické a přístrojové vybavení dovoluje lety v nepříznivých meteorologických podmínkách a bezpečné přistání. Z výzbroje AČR byly vyřazeny koncem dubna 2011.Charakteristika v kostce
Posádka: 5 Kapacita: 40 cestujících Užitečný náklad: 6000 kg Délka: 23,80 m Rozpětí: 29,20 m Výška: 8,575 m Nosná plocha: 74,98 m² Prázdná hmotnost: 15 400 kg Max. vzletová hmotnost: 25 000 kg Normální vzletová hmotnost: 24 000 kg Pohonná jednotka: 2x turbovrtulový motor ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT a 1x proudový motor Sojuz (Tumanskij) RU-19-300 Výkon pohonné jednotky: 2x 2103 kW (2820 ehp) a 1x 7,85 kN Cestovní rychlost: 440 km/h Maximální rychlost: 540 km/h Dolet s max. nákladem: 1100 km Dolet s max. množstvím paliva: 2550 km Dostup: 7500 m Max. stoupavost: 450 m/minVerze:
- An-24: základní verze
- An-24V: verze s prodlouženým trupem, kapacita až 50 cestujících
- An-24RV: verze se zabudovaným malým pomocným proudovým motorem RU-19-300 o tahu 7 kN
- An-24T: nákladní verze s velkými nákladovými dveřmi
- An-24RT: nákladní verze se zabudovaným malým pomocným proudovým motorem RU-19-300 o tahu 7 kN
- An-24P: první verze upravená pro vojenské účely
- An-26: verze s nákladovou rampou, mírně zvětšenými rozměry, výkonnějšími motory AI-24T (2x 2 047 kW), pomocným motorem a dalšími menšími úpravami
- An-26B: modernizovaná verze s několika vylepšeními a upraveným nákladovým zařízením (AČR-4ks)
- An-26Z: verze se zařízením pro vzdušný průzkum a řízení bojové činnosti (AČR-1ks)
- An-30: tato verze vychází z An-24RT, je určena pro mapování terénu, má prosklenou příď
- Y-7: čínská bezlicenční kopie
An-26: Fotogalerie
[nggallery id=16]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
Kde pokračovat?