Den ve vzduchu 2012

Den ve vzduchu 2012

Den ve vzduchu 2012
Všechny odkazy k tématu:

|
|
|
První letošní letecká akce "Den ve vzduchu 2012" je za námi. Když začnu počasím, tak to bylo ušité přímo na míru - celý den byla úplně jasná obloha a slunce nelítostně pražilo na plochu plaského letiště. Areál se otevřel již ráno v devět hodin a vedlejší "neletecký" program odstartoval v půl jedenácté. Letečtí fanoušci však netrpělivě přešlapovali až do čtrnácté hodiny. Ta tradičně patří zahájení letového programu a kdo jiný by se toho měl ujmout, než "král českého nebe"
. Gripeny přilétly dva a bylo krásné je po zimní pauze zase vidět. Bohužel toho ale moc nepředvedly jak se na ně sluší a patří - snad jen čtyři obyčejné průlety s minimálkou, maximálkou a bojovými zatáčkami ... Z nevojenských ukázek bych vyzdvihl akrobacii s letounem Extra 330, kterou předváděl Petr Kopfstein. Zvraty, souvraty a všelijaké prudké akrobatické manévry, to je to, co lidé mají rádi, takže palec nahoru. Dále třeba skupinové létaní 4x Zlín "Folow me", akrobacii na kluzáku a třeba i závod vrtulníku R 44 s rallye speciálem Mini Cooperem řízený Václavem Pechem, který byl zajímavým spestřením. Den ve vzduchu 2012 V půl čtvrté přilétl čistokrevný stroj z českých luhů a hájů -
. Ten přisvištěl jen jeden a předvedl plnohodnotné vystoupení jak to má být - výkruty, minimálku, maximálku, bojové zatáčky, snad i překruty a přemety. Gripeny by si z něj měly vzít příklad - bude lepší, když by příště přilétl jen jeden kus a setrval pak v rámci uspořeného paliva déle a předvedl divákům opravdový potenciál tohoto letounu. S vojenskou přesností se ihned po odletu stopadesátdevítky vznesl
. Ukázky s tímto vrtulníkem mě snad nikdy nezklamou - nízké průlety, visení, vyzvednutí raněného, let se záchranářem v podvěsu, prudké stoupání, klesání, zrychlení, brždění či zatáčení za doprovodu slastného praskavého zvuku z listů rotoru a příjemné ofukování diváků větříčkem... Prostě parádní ukázka Sokola jako vždy. To co pak předváděl v samém závěru dne akrobatický pilot Rainer Wilke na stroji Bo 105 v barvách Red bullu bylo opravdu "velmi bláznivé", inu říká to i on sám. V kabině si člověk musí připadat doslova jako na horské dráze. "Standardní" vrtulník prvky jako je salto vzad, výkrut či zvrat běžně pochopitelně neprovádí, proto je tento speciálně upravený - má kompozitový tuhý rotor, který udržuje rotorový hřídel pevně na místě a umožňuje dosáhnout záporného přetížení jednoho G, proto s ním mohl pilot vyvádět takovéto psí kusy. Na světě jsou prý pouze tři piloti, kteří tohle dokáží! Jeho premiérové vystoupení v ČR se tedy hodně vydařilo. Pokud vás toto téma zajímá více, doporučuji vám přečíst rozhovor s pilotem, který naleznete o něco níže. Nejlepší obrázek o celé akci si však udělejte sami shlédnutím tohoto vyčerpávajícího videoreportu:

Rozhovor s pilotem Rainerem Wilke (Bo 105)

Kolik hodin musí mít pilot nalétáno, aby se mohl pustit do akrobatického létání?

(smích) To není vůbec snadné říct, protože někdy je to otázka zkušenosti pilota. Nejde o nalétané hodiny, ale o to chtít zkusit akrobacii. Je mnoho pilotů, kteří za sebou mají dostatek nalétaných hodin, ale akrobacii zkusit nechtějí a ani by nebyli schopni. Takže podle mého názoru – na odlétaných hodinách nezáleží.

Jaký je rozdíl mezi Bo 105 a klasickým vrtulníkem?

No, Bo 105 je klasický, obyčejný vrtulník. Jediný rozdíl našich Bo od ostatních je ten, že jsme ho rozporcovali. To znamená, že máme plno částí, které se musí mnohem častěji měnit, než je obvyklé u klasické helikoptéry. Takže akrobatické létání je zároveň mnohem dražší. Například: určité díly se na Bo 105 mění po 20ti hodinách akrobatického létání, běžně by se ten samý díl měnil až po 1000 nalétaných hodin.“

Proč zrovna s vrtulníkem Bo 105?

Bo 105 je stylem řízení spíš podobné letadlu s pevnými křídly (fixed wing) než klasické helikoptéře. Tak to je jeden z důvodů, proč je BO 105 vhodné pro akrobaci. Ale na druhou stranu akrobacie s vrtulníkem je úplně o něčem jiném než na letadle s pevnými křídly(fixed wing). Den ve vzduchu 2012

Kolik pilotů na světě dělá akrobacii s vrtulníkem?

To je dobrá otázka (smích). Jde o to, jestli máte vrtulník, který má povolení k akrobacii. A také záleží na tom, jestli ho máte vy( smích). Já mám licenci pro akrobacii a pro trénink nových akrobatických pilotů. Znám další 4, kteří mají povolení, a všechny jsem trénoval já.

Měl jste někdy během vystoupení opravdu strach?

Obecně všechno probíhá, tak jak vy čekáte. Akrobacie není o tom, že děláte něco, s čím dopředu nepočítáte. Je to jako gymnastika, kde máte nacvičenou sestavu, a poté ji předvedete. Vše probíhá tak, jak chcete vy.

Jak se cítíte před vystoupením? Jste nervózní?

Jsem velmi nervózní. Vezměte si, že dělám akrobacii od roku 1984, ale pokaždé, když startuju letadlo, jsem nervózní. Ve chvíli, kdy se dostanu do vzduchu, tak už je to úplně v pohodě a tak by to mělo být.“

Den ve vzduchu 2012: Fotogalerie

Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: Rudi (cloud.up4.cz) | Zdroj dat: cloud.up4.cz a Denvevzduchu.cz
Kde pokračovat?

|
|
|

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.