Rozbor nehody MiG-21 dne 22. září 1981 v Brdech

Rozbor nehody MiG-21 dne 22. září 1981 v Brdech

Před 33 lety došlo v Brdech k letecké nehodě stroje MiG-21F v.č. 660402, který náležel k 5. stíhacímu pluku z Plzně - Líní. Toho dne bylo naplánované ostré bombardování ve dvojici na letecké střelnici Jordán-Jince se dvěmi pumami OFAB-100 (tříštivo-trhavá ráže 100 kg) s nastaveným zpožděním 11 sekund a ostrou střelbou kanonem NR-30.

Z letecké základny Plzeň - Líně odstartovaly celkem tři letouny (2x MiG-21F-13 a 1x MiG-21MF) směr Hořovice a pak na "beton" (letište pod Hejlákem). Počasí odpovídalo normálním povětrnostním podmínkám ve dne: méně než z poloviny pokrytost, spodní základna vysoko, skoro 7 km a dohlednost výborná. Standardní nalétávání do úrovně terčů probíhalo po trati Hejlák - Jordán s následným odvalem doleva na okruh střelnice. U rychlých letounů (MiG-21, Su-22 atd.) dohlížel a vyhodnocoval střelby řídící létání/bombardování (ŘL) z pozorovatelny na Hejláku, zatímco u pomalejších letounů (L-39, L-159 atd.) se ŘL nacházel u bunkru na Houpáku. Jednadvacítky tedy obvykle přelétávaly přes hlavu ŘL po přímce do prostoru terčů.

V tomto případě ale trojice strojů letěla po paralelní přímce posunuté o cca 500 m napravo s kurzem 210° a rychlostí okolo 700 km/h ve výšce 250-300 m. Na pozici vedoucího byl pilot 1. třídy pplk. Švejda (nalétáno 2.793 hodin), na pravém křídle byl jako vedený npor. Herzig a cca 1 km za nimi s MiG-21MF pilot Vakula. Po prolétnutí úrovně terčů začal pplk. Švejda stoupat zatáčkou doleva, kdy po náklonu 10° došlo pod levým křídlem k samovolné explozi pumy. Letoun se stal okamžitě neovladatelným, začal energicky rotovat okolo podélné osy a klesat. Pilot se správně rozhodl katapultovat (bez odhození krytu kokpitu), což mu zachránilo život, a přistál 200 m od trosek své jednadvacítky. Jako zázrakem neutrpěl žádná zranění, měl pouze pořezané dlaně od padákových šňůr. Stroj dopadl na záda s přídí směřující proti směru příletu, většina trosek se nacházela na ploše 33 x 12 m. Místo dopadu je 6 km jihovýchodně od Strašic pod vrchem Hlava směrem k cestě Aliance. Druhá puma OFAB-100 údajně dopadla mezi potok Rezerva a cestu Aliance SV od Němých (nepotvrzeno).

Když se vrátíme k samotné katapultáži, tak je potřeba upozornit, že MiG-21F byl vybaven vystřelovacím sedadlem SK-1, které rozhodně nemělo parametry 0-0 (nulová výška a nulová rychlost) jako sedadla u modernějších strojů. SK-1 umožňovalo "bezpečné" opuštění kokpitu až od výšky 110 m při horizontálním přímočarém letu. Překryt kokpitu se odklápěl na zemi celý směrem dopředu a běhěm katapultáže se mohl použít jako "štít" před pilotem. Představíte-li si u této nehody otáčení letounu kolem podélné osy v malé výšce s limity sedadla SK-1, tak bylo velkým štěstím, že se pilot stihl vystřelil ve správný okamžik a ještě v dostatečné výšce, tzn. ne hlavou nebo bokem k zemi, opravdu neskutečné štěstí... Jak sám uvádí - padák se otevřel jen pár metrů nad zemí.

Vlivem šoku během této události se pplk. Švejda ne úplně správně rozhodl odejít z místa dopadu (směrem k cestě Pramenské) a nezanechat na místě žádnou zprávu (neměl tužku). Hledající kolegové a hasiči tak nevěděli zda pád přežil či nikoliv. Dále se ze zvědavosti přiblížil k troskám a až pak si uvědomil, že ho vybuchující části mohly zranit, nicméně podobně by se zřejmě zachoval snad každý, člověk je jednoduše od přírody tvor zvědavý. U cesty potkal pracovníka VLS (p. Bejček s loveckým hostem), pomocí kterých podal zprávu na letiště a pak byl dopraven motocyklem na betonovou plochu v prostoru střelnice. Tam ho prohlédl lékař z přistaveného vrtulníku a následně byl transportován na domovskou základnu Plzeň - Líně.

Vedený pilot npor. Herzig byl výbuchem oslněn, začal stoupat a všiml si, že má rozpraskané a neprůhledné čelní pancéřové sklo (MiG-21F v.č. 660505). Po úspěšném přistání na domovské základně bylo zjištěno poškození náběžné hrany křídla, krytu hřebenu trupu, antény SRO, prostoru palivové nádrže a olámání lopatek kompresoru. Kdyby se nenacházel ve formaci na pravém křídle, tak by jeho stroj pravděpodobně dopadl daleko hůře - tím že došlo k výbuchu pumy na levé straně, tak trup vedoucího letounu absorboval většinu energie včetně střepin.

Hlavní příčinou výbuchu pumy bylo nežádoucí odjištění zapalovače AV-1D/U nárazem cizího předmětu (pták, kámen od podvozku apod.) do zajišťovacích drátů UVP-IS s následným uvedením odjišťovače MDV-5 do činnosti. Jako protiopatření bylo navrženo nahradit pumy novým zapalovačem LZEH-2 a během letů s ostrými pumami volit tratě mimo obydlené prostory.

Velké poděkování za ochotu a pátrání v soukromém archivu patří Ing. Lančimu, dále panu Herzigovi za vylíčení vzpomínek a VLS Strašice za nahlédnutí do tamní kroniky.

PS: Článek z 22.9.2014 byl v roce 2021 revidován a znovu publikován včetně fotografií.

Komentáře

Vaše reakce na Rozbor nehody MiG-21 dne 22. září 1981 v Brdech
paw
#1005

22.09.2014 [1]
Jste dobrý, že jste našli místo dopadu. Několikrát jsem se tam porozhlížel, ale vždycky bezvýsledně (intuitivně jsem hledal něco takového jako jsou bohatě rozhozené zbytky po MiG-19 nad Borskou, zde to ale vypadá na kvalitnější úklid).
Hanz
#1006

23.09.2014 [2]
Zdravím,

místo dopadu na fotografii je přibližné a nic už se na něm nenalézá. Po nehodě byly trosky velmi důkladně sbírány a údajně i "odbagrovány". Pár úlomků lze najít jen v okolí výbuchu pumy.

Hanz
Námořník
#1007

23.09.2014 [3]
Hezká práce, blahopřeji! Kousek z toho MiGu mám (asi z té fáze, kdy se rozpadal ve vzduchu), ale na samotné místo dopadu jsem ještě nenarazil...
Lezec
#1008

24.09.2014 [4]
Je zajímavé,že jsme od tří pamětníků dostali celkem dvě rozdílné lokace havárie letounu.Obě jsou od sebe vzdálené cca 100 metrů. Na té druhé (vyfotografované) se ale shodli dva ze tří a samotné místo dopadu je v těsné blízkosti, v hustě zarostlém a v době naší návštěvy silně podmáčeném porostu. Údajně se zde již nic nalézt nedá, což (zatím) můžeme potvrdit- při prvním ohledávání okolí dopadu jsme nenašli jediný fragment letadla. Je ale možné, že se na místo ještě před zimou vrátíme a pokusíme se hledat důkladněji. Jak již psal Hanz, úlomky lze bez problémů nalézt pod místem exploze pumy.
Bob
#1009

25.09.2014 [5]
Z letecké základny Plzeň Líně odstartovaly .....


Tato základna neexistovala. Bylo jen letiště Dobřany.
Hanz
#1010

25.09.2014 [6]
Máte pravdu Bobe, opraveno.

Děkuji
Hanz
#1011

25.09.2014 [7]
Děkuji za kladnou odezvu.
Pilot
#1012

28.09.2014 [8]
Zdravím, mohl by někdo upřesnit místo dopadu letounu? Například pomocí GPS souřadnic.. alespoň přibližné místo.
Pilot
#1013

28.09.2014 [9]
jinak můžu doplnit informace o letounech:
-
havarovaný letoun:
Mig 21F ... T číslo 0402
Sériové číslo: 660402
Číslo Motoru: G53937006
Předání útvaru: 20.6. 1966
nálet 953 hodin
-
poškozený letoun:
Mig 21F T číslo 0505
Sériové číslo: 660505
Číslo motoru: G54937057
Poškozen v letech (1981) a 1988
nálet 1615 hodin
Hanz
#1014

28.09.2014 [10]
Děkuji za doplňující informace, více v emailu.
Mirek
#1015

07.10.2014 [11]
Nevím, kde vzal Bob informace, že letecká základna Líně neexistovala. Nepopírám, že se letiště někdy nazývalo i letištěm Dobřany, ale drtivá většina dokumentů hovoří o letišti Plzeň-Líně, nebo Letiště Líně. Od postavení letiště tam sídlili vojenské útvary Líně. Nikdy tam nebyl letecký útvar Dobřany. A od roku 1995 to byla letecká základna Líně. V Dobřanech byli pozemáci. Nevím kdo je Bob, ale podle mě se mýlí. A Hanz mu na to skočil.
Hanz
#1016

07.10.2014 [12]
Hanz se domnívá, že tyto informace našel Bob na webu valka.cz a proto mu důvěřoval i když se sám s tímto označením doposud nesetkal. Citace z valka.cz: "Navzdory masivnímu používání názvu letiště "Líně", bylo letiště v oficiálních dokumentech MNO VL a VLaPVOS označováno: Dobřany. Až v šedesátých létech minulého století se "uchytil" název Líně a ten přetrval až do konce používání armádou."
-
Vrátil jsem název zpět na známější a používanější označení Plzeň - Líně a tímto děkuji za korekci.
Jaro
#1017

21.05.2017 [13]
... neviem prečo, ale dnes som začal googliť po MIG 21F 0505, ktorého som bol technikom v rokoch 1984/85 ... a našiel som ho v súvislosti s touto tragédiou ... a pokiaľ viem, slúžil som na letisku Plzeň-Líně ...
Martin…
#1018

24.12.2019 [14]
Poslední komentář
Zde dalších pár informací: http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/490/

Související obsah

brding

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.