Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II

Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II

Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II je americký bitevní letoun primárně určený k poskytování blízké palebné podpory
(ničení pozemních cílů), ale je také užíván např. pro mise
. Thunderbolt vyniká obratností, přesností při ničení pozemních cílů, odolností a schopností účinně provádět mise v přízemních výškách za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Mezi jeho velké přednosti patří také
a možnost operovat (v případě nutnosti) z neupravených přistávacích drah. První let se uskutečnil 10.5.1972. Řešen je jako jednomístný dvoumotorový dolnoplošník se dvěma
, motory jsou umístěné v pancéřovaných gondolách nad trupem. Kokpit je vybaven širokoúhlým
displejem a TV displejem k navádění TV/IČ naváděných střel (A-10A). Značně modernizovaná verze A-10C má již třeba dva barevné multifunkční displeje MFCD (článek je rozpracován) ...

Fakta a zajímavosti

Letoun je díky svému charakteristickému zjevu přezdíván "prase bradavičnaté", anglicky Warthog. Oficiální označení Thunderbolt II se příliš neujalo. A opravdu, když se na letoun zepředu podíváte, nápadně prase připomíná - ústí rotačního kanónu GAU-8/A Avenger působí jako prasečí nos/čenich.

A-10 v České republice

Naposledy k nám zavítalo celkem osm strojů A-10C ze základny vzdušných sil USA v německém Spangdahlemu (81. sqn) během cvičení Ramstein Rover 2012, které se konalo 4.-21.9.2012 (
).

A-10C vs. Su-25TM

A-10C Warthog
Únosnost výzbroje: 7.300 kg na 11 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 22.700 kg
Maximální rychlost: 833 km/h
Bojový radius: 460 km
Délka: 16,3 m
Tankování za letu: Ano

Fairchild-Republic A-10C Thunderbolt II
Foto: Rudi (cloud.up4.cz)
Su-25TM Frogfoot C
Únosnost výzbroje: 6.000 kg na 11 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 21.500 kg
Maximální rychlost: 950 km/h
Bojový radius: 450 km
Délka: 15,1 m
Tankování za letu: Ne

Su-25TM Frogfoot C
Foto: Kobel (Wikipedia.org)

Základní informace (A-10A)

První let: 10.5.1972 Posádka: 1 pilot Délka: 16,7 m Výška: 4,5 m Rozpětí: 17,5 m Nosná plocha: 47 m² Hmotnost prázného: 11.321 kg Hmotnost vzletová: 13.782 kg Hmostnost maximální: 23.000 kg Pohonná jednotka: 2x turbodmychadlový motor od General Electric
  • TF34-GE-100A - 40,32 kN

Výkon

Maximální rychlost: 720 km/h, 833 km/h v 1.500 m Taktický dolet: 467 km Přeletový dolet: 4.150 km Dostup: 13.700 m Stoupavost: 30 m/s Zátěž na plochu: 482 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.36 Maximální násobky G: -?/+? g

Verze

[expand title="Zobrazit informace"]
  • YA-10A:
  • A-10A:
  • OA-10A:
  • YA-10B:
  • A-10C:
  • A-10T:
[/expand]

Výzbroj

[expand title="Zobrazit informace"] Kanón: 1x 30 mm rotační kanon GAU-8/A Avenger (1.174 nábojů) Řízené střely vzduch / vzduch:

Řízené střely vzduch / země:

Neřízené střely vzduch / země:
  • Hydra 70 mm
  • CRV7 70 mm
  • Zuni 127 mm
Bomby:
  • Mk.20
  • Mk.22
  • Mk.77 (napalm)
  • Mk.80
  • Mk.82
  • Mk.84
  • BLU-1
  • BLU-27/B Rockeye II
  • BL-755
  • CBU-52
  • CBU-58
  • CBU-71
  • CBU-87
  • CBU-89
  • CBU-91
  • GBU-10
  • GBU-12
  • GBU-15
  • Paveway
  • JDAM
[/expand]

A-10: Fotogalerie

TIP: Zajímá-li vás A-10C opravdu podrobně, stáhnětě si velmi obsáhlý, více než 650ti stránkový, letový manuál v části
.
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: Majty pro cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?


Data

Podobný obsah

6-2.jpg
tetrev_0.jpg

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout
6.jpg
20220414_101946.jpg

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout
374.jpg
458.jpg
20160326_170325.jpg
412.jpg
287.jpg

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.