General Dynamics F-16 Fighting Falcon
F-16 Fighting Falcon je americký lehký víceúčelový stíhací letoun. První let se uskutečnil 2.2.1974. Řešen je jako jednomotorový jednomístný středoplošník s jednou
a plovoucí výškovkou. Mezi hlavní přednosti tohoto letounu patří vysoká obratnost a víceúčelovost. Primárním určením je provádění leteckých soubojů a ničení pozemních cílů. Může působit za všech povětrnostních podmínek, a to ve dne, i v noci. Ačkoliv jde o stroj pochazející již ze sedmdesátých let minulého století, jedná se díky modernizacím stále o špičkový letoun ve své kategorii. Celkem bylo vyrobeno více než 4.450 kusů a letoun je velmi rozšířený po celém světě.
F-16: Kokpit
Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle ACES II s parametry 0/0 pod úhlem 30°. Kokpit je vybaven HUD displejem a dvěmi multifunkčními displeji. Na levé straně je to PFD (primary flight display) a na pravé SD (system display). PFD zobrazuje radar a pohyblivou mapu. SD zobrazuje důležité informace o motoru, podvozku, klapkách, palivu a stavu zbraní. Letoun se ovládá joystikem, který je umístěn na pravé straně a výkon motoru se reguluje standardně plynovou pákou na levé straně. Ovládání je "" kompatibilní. Od verze Block 40 je možné využívat helmový systém JHMCS (joint helmet mounted cueing system).
Základní informace (F-16C)
První let: 2.2.1974 Posádka: 1 muž Délka: 15,09 m Výška: 4,8 m Rozpětí: 9,45 m Nosná plocha: 27,87 m² Hmotnost prázného: 8.630 kg Hmotnost vzletová: 12.000 kg Hmostnost maximální: 19.180 kg Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor s přídavným spalováním od General Electric a Pratt & Whitney- GE F110-GE-129 - 76,3 kN / 131,6 kN s forsáží (Block 50)
- PW F100-PW-229 - 79,1 kN / 129,4 kN s forsáží (Block 52)
Výkon
Maximální rychlost: 2.414 km/h (Mach 2) Taktický dolet: 1.370 km Přeletový dolet: 3.886 km s externími nádržemi Dostup: 18.000 m Stoupavost: 254 m/s Zátěž na plochu: 430 kg/m² Tah k hmotnosti: 1.095 Maximální násobky G: -3/+9 gVerze
- F-16A:
- F-16B:
- F-16 ADF:
- F-16A/B OCU:
- F-16A/B MLU:
- F-16C:
- F-16D:
- F-16C/D Block 50:
- F-16C/D Block 60:
- F-16E/F:
- F-16IN:
Výzbroj
Kanón: 1x 20 mm M61A1 Vulcan (511 nábojů) Řízené střely vzduch / vzduch:- IRIS-T
- Python-4
- AIM-7 Sparrow
- AIM-9 Sidewinder
- AIM-120 AMRAAM
- AGM-45 Shrike
- AGM-65 Maverick
- AGM-88 HARM
- AGM-84 Harpoon
- AGM-119 Penguin
- GBU-10 Paveway II
- GBU-12 Paveway II
- JDAM
- Mk. 82
- Mk. 83
- B61
F-16: Fotogalerie
[nggallery id=29]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?
Koncept - čeká na dokončení:
Piloty je tento stroj nazýván také jako zmije (Viper).
F-16: Uživatelé
- Belgie: První stroj dodán 29.1.1979, objednáno 40 ks F-16A a 12 ks F-16B, objednávka později zvýšena o 44 ks. Bojeschopnost dosažena na začátku roku 1981.
- Dánsko: První stroj dodán 18.2.1980, objednáno 96 ks F-16A a 20 ks F-16B, objednávka později zvýšena o 12 ks.
- Holandsko: První stroj dodán 7.6.1979, objednáno 213 ks.
- Norsko: První stroj dodán v prosinci 1979, objednáno 60 ks F-16A a 12 ks F-16B.
- Řecko: První stroj dodán 18.11.1988, objednáno 34 ks F-16C a 6 ks F-16D.
- Portugalsko: První stroj dodán v červenci 1994, objednáno 20 ks.
- Turecko: První stroj dodán v březnu 1985, objednáno 240 ks.
- Bahrajn: První stroj dodán v březnu 1990, objednáno 12 ks.
- Egypt: První stroj dodán v lednu 1982.
- Izrael: První stroj dodán 31.1.1980.
- Jordánsko:
- Spojené arabské emiráty:
- Indonésie:
- Pákistán:
- Singapur:
- Korejská republika:
- Tchaj-wan:
- Thajsko:
- Venezuela:
- Polsko:
- USA: První stroj dodán 17.8.1978.