letectví


Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor je americký pokročilý taktický stíhací letoun 5. generace určený k vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu, může provádět i útoky proti pozemním cílům. Na tento letoun byla důsledně aplikována technologie stealth a je navržen tak, aby byl co nejvíce neviditelný přes celé možné spektrum zjištění - jak radarem, tak vizuálně, infračerveně, zvukově či rádiově. Vývoj začal v roce 1981, první zkušební let prototypu s označením YF-22 proběhl 29.9.1990, další vyrobený kus již s označením F-22 vzlétl 7.9.1997. O vývoj se starala společnost Lockheed Martin, která také vyrábí většinu částí (kostru, trup, zbraňové systémy), zatímco společnost Boeing IDS dodává křídla, ocasní část trupu, avioniku a vybavení pro výcvik a údržbu letounů. Dodávky pro
byly zahájeny dodáním prvního kusu 14.1.2003 na základnu Nellis AFB, 15.12.2005 dosáhl Raptor počáteční operační schopnosti a 29.8.2007 byl vyroben již 100. kus.

F-22: Konstrukce

Letoun byl navržen jako dvoumotorový jednomístný hornoplošník s plynulým přechodem trup-křídlo, plovoucí výškovkou a dvěmi
, které jsou lehce ukloněny do stran. Výzbroj je umístěna v trupové pumovnici, dále lze umístit střelu
do bočních pumovnic a vyjímečně lze také využít standardní podkřídelní závěsníky. Podvozek je klasický tříbodový, přední podvozková noha se zatahuje směrem vpřed. Celý povrch je natřený specialním nátěrem pohlcujícím radarové záření (
). Raptor je vybaven špičkovým výkonným radarem Westinghouse AN/APG-77, který umožnuje zachytit cíle na velké vzdálenosti (
), dříve než to stihne nepřítel. Jako vymetač klamných IČ cílů je použit typ MJU-39/40 od společnosti Chemring. Samozřejmostí je možnost tankování za letu.
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

F-22: Motory

O pohon F-22 se starají dva turbodmychadlové motory F119-PW-100 s přídavným spalováním a měnitelným vektorem tahu (natáčecí výstupní trysky). Každý motor má výkon 156 kN a umožnuje letounu tzv. "supercruise" - let nadzvukovou rychlostí bez použítí přídavného spalování s plnou výzbrojí a při zachování maximální obratnosti.

F-22: Kokpit

Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle
II s parametry 0/0. Kokpit je vybaven
displejem (výška cca 4,5") a šesti LCD displeji. Ty zobrazují informace v plných barvách a lze z nich číst i na přímém slunečním světle. Dva
displeje (3"x4") jsou umístěny v horní levé a pravé části
. Zobrazují integrované výstražné, doporučující a varovné (
) zpávy (celkem 12), komunikační, navigační a identifikační (
) data, základní letové informace a indikátor množství paliva (
/
). Primární multifunkční displej (
8"x8") se nachází uprostřed, pod ICP. Je to hlavní pilotní displej pro letovou navigaci (včetně waypointů a trasy letu) a vyhodnocení situace (
). Tři sekundární multifunkční displeje (
6,25 "x 6,25") jsou umístěny na obou stranách (nad koleny pilota) a pod PMFD. Používají se pro zobrazování informací jak taktických (útočné a obranné), tak netaktických (checklisty, stav subsystémů, výkon motorů atd.). Letoun se ovládá joystikem, který je umístěn na pravé straně a výkon motorů se reguluje standardně plynovou pákou na levé straně. Ovládání je "
" kompatibilní. Osvětlení kokpitu je kompatibilní s
.
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Startovní procedura F-22

Samotné startování F-22 je vyřešeno opravdu velice jednoduše. Pilot musí udělat následující tři kroky:
  • Zapnout baterie
  • Zapnout
  • Stáhnout výkon motorů na minimum
Motory se postupně spustí zprava do leva a
se automaticky vypne. Všechny subsystémy a avionika se zapnou a provedou se zabudované testy. Navigační informace a osobní nastavení pilota se načtou automaticky. Letoun může být připraven k rolování na dráhu za méně než 30 vteřin po startu motorů!

Základní informace

Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
První let: 7.9.1997 (YF-22 již 29.9.1990) Posádka: 1 muž Délka: 18,90 m Výška: 5,08 m Rozpětí: 13,56 m Nosná plocha: 78,04 m² Hmotnost prázného: 19.700 kg Hmotnost vzletová: 29.300 kg Hmostnost maximální: 38.000 kg Pohonná jednotka: 2x turbodmychadlový motor s přídavným spalováním s měnitelným vektorem tahu od Pratt & Whitney
  • F119-PW-100 - 156 kN

Výkon

Maximální rychlost: 2.410 km/h (Mach 2,25), supercruise = 1.963 km/h Taktický dolet: 759 km Přeletový dolet: 2.960 km Dostup: 19.800 m Stoupavost: m/s Zátěž na plochu: 375 kg/m² Tah k hmotnosti: 1.08 Maximální násobky G: -3.0/+9.0 g

Verze

  • YF-22: Prototyp
  • F-22A: Základní verze

Výzbroj

F-22 Raptor - Výzbroj
Kanón: 1x 20 mm M61A2 Vulcan (480 nábojů) Počet závěsníků: Jedna trupová pumovnice se šesti závěsníky, dvě boční pumovnice s jedním závěsníkem a čtyři podkřídelní závěsníky (každý unese 2.300 kg). Řízené střely vzduch / vzduch:
  • 6x
  • 2x
Řízené střely vzduch / země:
  • 2x JDAM
Bomby:
  • 2x WCMDs
  • 8x GBU-39

F-22: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: En.Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Tento článek je archivní a pochází z webu o letectví. Není již nijak upravován a nelze ho komentovat.

Podobný obsah

NEW
Ramstein Rover 2012

Ramstein Rover 2012

Ve dnech od 4. až 21. září 2012 bude v České republice probíhat letošní největší alianční cvičení s názvem Ramstein Rover 2012 …
NEW
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.