Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor je americký pokročilý taktický stíhací letoun 5. generace určený k vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu, může provádět i útoky proti pozemním cílům. Na tento letoun byla důsledně aplikována technologie stealth a je navržen tak, aby byl co nejvíce neviditelný přes celé možné spektrum zjištění - jak radarem, tak vizuálně, infračerveně, zvukově či rádiově. Vývoj začal v roce 1981, první zkušební let prototypu s označením YF-22 proběhl 29.9.1990, další vyrobený kus již s označením F-22 vzlétl 7.9.1997. O vývoj se starala společnost Lockheed Martin, která také vyrábí většinu částí (kostru, trup, zbraňové systémy), zatímco společnost Boeing IDS dodává křídla, ocasní část trupu, avioniku a vybavení pro výcvik a údržbu letounů. Dodávky pro
byly zahájeny dodáním prvního kusu 14.1.2003 na základnu Nellis AFB, 15.12.2005 dosáhl Raptor počáteční operační schopnosti a 29.8.2007 byl vyroben již 100. kus.
F-22: Konstrukce
Letoun byl navržen jako dvoumotorový jednomístný hornoplošník s plynulým přechodem trup-křídlo, plovoucí výškovkou a dvěmi, které jsou lehce ukloněny do stran. Výzbroj je umístěna v trupové pumovnici, dále lze umístit střelu
do bočních pumovnic a vyjímečně lze také využít standardní podkřídelní závěsníky. Podvozek je klasický tříbodový, přední podvozková noha se zatahuje směrem vpřed. Celý povrch je natřený specialním nátěrem pohlcujícím radarové záření (
). Raptor je vybaven špičkovým výkonným radarem Westinghouse AN/APG-77, který umožnuje zachytit cíle na velké vzdálenosti (
), dříve než to stihne nepřítel. Jako vymetač klamných IČ cílů je použit typ MJU-39/40 od společnosti Chemring. Samozřejmostí je možnost tankování za letu.
F-22: Motory
O pohon F-22 se starají dva turbodmychadlové motory F119-PW-100 s přídavným spalováním a měnitelným vektorem tahu (natáčecí výstupní trysky). Každý motor má výkon 156 kN a umožnuje letounu tzv. "supercruise" - let nadzvukovou rychlostí bez použítí přídavného spalování s plnou výzbrojí a při zachování maximální obratnosti.F-22: Kokpit
Pilot sedí ve vystřelovacím sedadleII s parametry 0/0. Kokpit je vybaven
displejem (výška cca 4,5") a šesti LCD displeji. Ty zobrazují informace v plných barvách a lze z nich číst i na přímém slunečním světle. Dva
displeje (3"x4") jsou umístěny v horní levé a pravé části
. Zobrazují integrované výstražné, doporučující a varovné (
) zpávy (celkem 12), komunikační, navigační a identifikační (
) data, základní letové informace a indikátor množství paliva (
/
). Primární multifunkční displej (
8"x8") se nachází uprostřed, pod ICP. Je to hlavní pilotní displej pro letovou navigaci (včetně waypointů a trasy letu) a vyhodnocení situace (
). Tři sekundární multifunkční displeje (
6,25 "x 6,25") jsou umístěny na obou stranách (nad koleny pilota) a pod PMFD. Používají se pro zobrazování informací jak taktických (útočné a obranné), tak netaktických (checklisty, stav subsystémů, výkon motorů atd.). Letoun se ovládá joystikem, který je umístěn na pravé straně a výkon motorů se reguluje standardně plynovou pákou na levé straně. Ovládání je "
" kompatibilní. Osvětlení kokpitu je kompatibilní s
.
Startovní procedura F-22
Samotné startování F-22 je vyřešeno opravdu velice jednoduše. Pilot musí udělat následující tři kroky:- Zapnout baterie
- Zapnout
- Stáhnout výkon motorů na minimum
se automaticky vypne. Všechny subsystémy a avionika se zapnou a provedou se zabudované testy. Navigační informace a osobní nastavení pilota se načtou automaticky. Letoun může být připraven k rolování na dráhu za méně než 30 vteřin po startu motorů!
Základní informace
První let: 7.9.1997 (YF-22 již 29.9.1990) Posádka: 1 muž Délka: 18,90 m Výška: 5,08 m Rozpětí: 13,56 m Nosná plocha: 78,04 m² Hmotnost prázného: 19.700 kg Hmotnost vzletová: 29.300 kg Hmostnost maximální: 38.000 kg Pohonná jednotka: 2x turbodmychadlový motor s přídavným spalováním s měnitelným vektorem tahu od Pratt & Whitney- F119-PW-100 - 156 kN
Výkon
Maximální rychlost: 2.410 km/h (Mach 2,25), supercruise = 1.963 km/h Taktický dolet: 759 km Přeletový dolet: 2.960 km Dostup: 19.800 m Stoupavost: m/s Zátěž na plochu: 375 kg/m² Tah k hmotnosti: 1.08 Maximální násobky G: -3.0/+9.0 gVerze
- YF-22: Prototyp
- F-22A: Základní verze
Výzbroj
Kanón: 1x 20 mm M61A2 Vulcan (480 nábojů) Počet závěsníků: Jedna trupová pumovnice se šesti závěsníky, dvě boční pumovnice s jedním závěsníkem a čtyři podkřídelní závěsníky (každý unese 2.300 kg). Řízené střely vzduch / vzduch:- 6x
- 2x
- 2x JDAM
- 2x WCMDs
- 8x GBU-39
F-22: Fotogalerie
[nggallery id=79]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: En.Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: En.Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?