Mikojan-Gurjevič MiG-15 Fagot
Mikojan-Gurjevič MiG-15 Fagot je ruský proudový stíhací letoun druhé generace. První let se uskutečnil 30.12.1947. Řešen je jako jednomotorový jednomístný středoplošník s šípovitým křídlem a jednou
, na které je shruba v polovině situována výškovka (
). Celosvětově bylo vyrobeno přibližně 18.000 strojů, výroba probíhala licenčně i v českém Aero Vodochody (označení S-102, S-103 a CS-102). Bez zajímavosti není ani fakt, že se jednalo o jeden z prvních proudových strojů s šípovitým křídlem a zároveň o jeden z nejvíce rozšířených proudových letounů na světě. Primární výzbroj tvoří jeden kanón N-37 ráže 37mm (40 nábojů) a dva kanóny NR-23 ráže 23mm (2x 80 nábojů). Pod křídly jsou dva závěsníky, kam je možné umístit neřízené rakety nebo dvě pumy (max. 2x 250 kg), případně dvě nádrže "baky" (2x 250, 400 či 600 l).
, na které je shruba v polovině situována výškovka (
). Celosvětově bylo vyrobeno přibližně 18.000 strojů, výroba probíhala licenčně i v českém Aero Vodochody (označení S-102, S-103 a CS-102). Bez zajímavosti není ani fakt, že se jednalo o jeden z prvních proudových strojů s šípovitým křídlem a zároveň o jeden z nejvíce rozšířených proudových letounů na světě. Primární výzbroj tvoří jeden kanón N-37 ráže 37mm (40 nábojů) a dva kanóny NR-23 ráže 23mm (2x 80 nábojů). Pod křídly jsou dva závěsníky, kam je možné umístit neřízené rakety nebo dvě pumy (max. 2x 250 kg), případně dvě nádrže "baky" (2x 250, 400 či 600 l).
MiG-15 v čs. letectvu
V československém letectvu se používaly verze MiG-15 (základní), Mig-15bis (vylepšená základní), Mig-15bis SB (stíhací-bombardovací), Mig-15bis R (průzkumná), Mig-15bis T (vlečení cvičných cílů) a Mig-15 UTI-P (dvoumístná). V našich barvách sloužily "patnáctky" v letech 1951 až 1983.Základní informace (MiG-15bis)
První let: 30.12.1947 Posádka: 1 muž Délka: 10,1 m Výška: 3,7 m Rozpětí: 10,1 m Nosná plocha: 20,6 m² Hmotnost prázného: 3.580 kg Hmotnost vzletová: 4.960 kg Hmostnost maximální: 6.105 kg Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor Klimov- VK-1 - 26,5 kN
MiG-15: Výkon
[expand title="Zobrazit informace"] Maximální rychlost: 1.075 km/h Taktický dolet: N/A Přeletový dolet: 1.310 km (1.975 s ext.nádržema) Dostup: 15.500 m Stoupavost: 50 m/s Zátěž na plochu: 240 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.54 Maximální násobky G: N/A [/expand]MiG-15: Verze
[expand title="Zobrazit informace"]- I-310:
- MiG-15: základní
- MiG-15P:
- MiG-15SB: stíhací-bombardovací
- MiG-15SP-5:
- MiG-15T:
- MiG-15bis: vylepšená základní
- MiG-15bis R: průzkumná
- MiG-15bis S:
- MiG-15bis T: vlečení cvičných cílů
- MiG-15 UTI: dvoumístná
- J-2/JJ-2: čínská licenční výroba
- Lim-1/Lim-1A/Lim-2/Lim-2R: polská licenční výroba
- SB Lim-1/SB Lim-2/SBLim-2A: polská licenční výroba
- S-102/S-103/CS-102: českoslovesnká licenční výroba
- Raduga KS-1 Komet: letecká střela protilodní
MiG-15: Výzbroj
[expand title="Zobrazit informace"] Kanón:- 2x 23 mm NR-23 (80 nábojů každý)
- 1x 37 mm N-37 (40 nábojů)
- N/A
- N/A
- Raketnice LR-55 - 10 raket ráže 55 mm
- Rakety LR-130
- OFAB-100
MiG-15: Fotogalerie
[nggallery id=78]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: Rudi pro cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: Rudi pro cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?