Mikojan-Gurjevič MiG-23 Flogger

Mikojan-Gurjevič MiG-23 Flogger


Mikoyan-Gurevich Mig-23 Flogger
MiG-23 Flogger (ruské označení Striž) vznikl na základě požadavku na rychlý stroj, který bude mít nízkou přistávací rychlost a tím pádem malé nároky na délku letištní plochy. Byly zkoušeny různé možnosti a jako nejpřijatelnější se ukázal stroj s měnitelnou geometrií křídel. Konstrukční kancelář Mikojana a Gurjeviče vytvořila dva návrhy - jeden z nich nesl označení E-230, byl to v podstatě zvětšený MiG-21 se dvěma zdvihovými proudovými motory pro vzlet, které měli vstupy vzduchu na hřbetě trupu za kabinou, výstupní trysky pak vycházeli pod trupem a dali se na výstupech natáčet a dále byl letoun ještě vybaven jedním motorem pro přímý let. Ovšem při zkušebních letech se zjistitlo, že je letoun špatně ovladatelný a od této koncepce se vývoj odvrátil. Druhý návrh neslo označení E-23-11/1 a stal se základem budoucího typu MiG-23 - měl měnitelnou geometrii křídel, vstupní otvory trysek po stranách což se stalo přínosem pro zabudování výkonného vyhledávacího radaru do přídě letounu (do té doby meli letouny od Mikojana a Gureviče vstupní otvor v přídi) a výrazně vzrostla kapacita palivových nádrží. Tento stroj byl poprvé na veřejnosti představen na leteckém dni v roce 1967 a v sovětském letectvu sloužil od rokku 1972, později ho začali používat i letectva Varšavské smlouvy. Letoun pohání jeden turbokompresorový motor R-29-300 s maximálním tahem 81,3 kN /120 kN s forsáží ( MiG-23UB, MiG-23M, MiG-23MS, MiG-23MF ) a nebo novější R-35F-300 s maximálním tahem 84 kN /127,5 kN s forsáží ( MiG-23 ML Flogger G ).

Technický popis MiG-23 Flogger

Křídlo s měnitelnou geometrií má tři polohy - 16° se používá pro vzlet a přistání, 45° pro akrobacii a 72° pro let ve vysoké rychlosti. MiG-23 má hodně pevný podvozek se širokým rozchodem zatahujícím se do trupu, který mu umožnuje startovat a přistávat na nezpevněných plochách.

Uživatelé

Angola, Československo, Súdán, Lybie, Alžírsko, Maďarsko, Vietnam, Indie, Severní Korea, Jižní Jemen, NDR , Egypt, Čína, Sýrie, Etiopie, Finsko, Írák, Kuba, Afghánistán, Polsko, Bulharsko, Rumunsko

Charakteristika v kostce

Délka: 17,1 m Rozpětí: 7,78 m / 13,97 m Výška: 4,8 m Prázdná hmotnost: 10 845 kg Maximální hmotnost: 18 250 kg/ 17 800 kg Motor: 1x
, 120 kN / 1x
, 130 kN Max.rychlost: 1 350 km/hod / 0 m, 2 500 km/h (2,35 M) / 12 500 m Min.rychlost: 260 km/hod Vzletová rychlost: 300 km/hod Dostup: 18 300 m Stoupavost: 230 m/s Max.dolet: 2 550 km Dolet s maximální zátěží: 960 km Vzletová dráha: 850 m Přistávací dráha: 880 m Max. přetížení: 8,5 g

Verze

  • MiG-23 S Flogger A: první sériová verze vyráběná od roku 1969 do roku 1970 v počtu 50 ks.
  • MiG-23 SM Flogger A: verze S vybavená čtyřmi zbraňovými pylony.
  • MiG-23 M Flogger B: verze s novým motorem Tumanskij R-27 o tahu 120 kN
  • MiG-23 MF Flogger B: exportní varianta verze M určená pro členské země Varšavské smlouvy, Kubu a Angolu. V ČSSR sloužila od 24.srpna 1978
  • MiG-23 MS Flogger E: exportní verze do ostatních zemí
  • MiG-23 ML Flogger G: verze z roku 1976 byla vybavena novým motorem R-35-300 o tahu 130 kN. Snížila se hmotnost letounu, rozšířený výzbroj.
  • MiG-23 P(MLA) Flogger G: záchytný stíhač z roku 1977. Od verze M se lišil pouze elektronikou. Vyráběl se pouze pro potřeby protivzdušné obrany SSSR.
  • MiG-23 MLD Flogger K: modifikace verze P - záchytný stíhač se zlepšenou manévrovatelností.
  • MiG-23 UB: dvoumístná verze odvozená od MiG-23 MF určená pro výcvik, plně bojeschopná.
  • MiG-23 B/BN/BK/BM Flogger F/H: útočná verze letounu bez palubního radiolokátoru.

Výzbroj

1x dvouhlavňový 23mm kanón GŠ-23 se 200 náboji pod trupem, 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku)

MiG-23: Fotogalerie

TIP: V Národním technickém muzeu v Praze si můžete v přízemí zblízka prohlédnout kokpit MiGu-23, který má otevřený překryt a je plně vybavený. Není tedy problém se naklonit až dovnitř a nasáknout atmosféru a "vůni" zeleného interiéru. V Kbelském muzeu si můžete kokpit také zblízka prohlédnout, ovšem zavřený. (Doplněno 19.9.2011)
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: Rollstop pro cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.