Mil Mi-24 Hind (Mi-35)

Mil Mi-24 Hind (Mi-35)


Mil Mi-24 Hind (Mi-35)
Hind je dvoumotorový bitevní vrtulník, určený pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných cílů a přepravu osob, případně nákladu. První prototyp nového vrtulníku označený V-24 byl zalétán počátkem sedmdesátých let, roku 1972 byla zahájena sériová výroba pod označením Mi-24. První let se uskutečnil 19.9.1969.

Technický popis Mi-24 Hind (Mi-35)

V přední části je umístěno pohyblivé střelecké stanoviště, kabina pilota operátora, za ní výše má kabinu pilot. Střední část trupu začíná prostorem, v němž jsou umístěny police se speciálním vybavením, mezi nimi je průlez mezi pilotní kabinou a kabinou nákladní. Křídla jsou samonosná, lichoběžníková. Slouží k odlehčení nosného rotoru při vyšších rychlostech a k nesení podvěšované výzbroje. Nosný rotor je pětilistý a otáčí se ve směru hodinových ručiček. Hlava nosného rotoru je kloubová, listy rotoru jsou k ní uchyceny pomocí tří kloubů, umožňující pohyb listů okolo všech tří os. Vyrovnávací rotor je tažný, třílistý. Slouží k vyrovnávání reakčního momentu nosného rotoru a ke směrovému řízení, otáčí se ve směru hodinových ručiček při pohledu na vrtulník zleva. Pohonnou jednotku tvoří dva turbohřídelové motory TV3-117, pomocný motor AI-9V, ventilátor a systém transmise. Vrtulník je vybaven dvojitým systémem řízení, jedno je v kabině pilota operátora, druhé je v kabině pilota. Řízení doplňuje autopilot a systém automatického řízení.
Popis - Mil Mi-24V Hind (Mi-35)

Výzbroj

Stálou výzbroj tvoří pohyblivé střelecké stanoviště USPU-24 se čtyřhlavňovým rotačním kulometem ráže 12,7 mm typu 9A-624. Zbraň má teoretickou rychlost střelby 4000 až 5000 ran za minutu. Zásoba střeliva činí 1470 nábojů. Podvěšená výzbroj se dělí na raketovou řízenou, neřízenou a bombardovací. Řízené rakety 9M17P systému Falanga byly určeny zejména k ničení pancéřových cílů a byly naváděny rádiem, dnes se už nepoužívají, nahradily je řízené střely Šturm. V blocích UB-32 je možné nést neřízené střely S-5KO nebo S-5MO ráže 57 mm, v každém z bloků po 32 kusech. Bloky se zavěšují na čtyři závěsníky pod křídly. Na závěsníky je možné místo raketových bloků zavěsit i pumy o hmotnosti po 100 či 250 kg. Pumy o hmotnosti 500 kg. mohou nést pouze vnitřní závěsníky. Přitom je možná kombinace bloků s pumami. Na vnitřních závěsnících je možné nést i zápalné nádrže s objemem po 500 l napalmu. Je možné podvěsit i přídavné nádrže nebo zbraňové kontejnery KMGU a GUV.
Mil Mi-24 Hind (Mi-35) - pilotní kabina

Startovní procedura Mi-24

Po "oživení" palubní elektrické sítě zapíná pilot interkom, havarijní zapisovač SARPP-12, kontroluje a zapíná hlásiče nebezpečných vibrací motorů, palivový a protipožární systém. Poté je již možné spustit pomocný motor AI-9V, který dodává stlačený vzduch potřebný k roztočení motorů TV3-117. Po spuštění motorů kontrolujeme hydraulický systém a hermetizaci kabiny. Po prohřátí motorů na 30 °C se kontroluje jejich výkon. Následným otočením rukojeti na páce kolektivu doprava nastavíme tzv. "pravou ručku", neboli vyšší výkon, kde již pracuje automatická regulace motorů. Poté je možné zapnout elektrické generátory, usměrňovače a transformátory na elektropultu a zapínají se gyrovertikály, radiovýškoměr, dopplerovský navigační systém DISS-15D, automatický radiokompas ARK-15 a vypíná se motor AI-9V. Po sesouhlasení gyrovertikál se zapíná kurzový systém a autopilot. Díky hermetizované kabině je nutné zapnout klimatizaci, která je velmi účinná. V zimě ohřeje kabinu během krátké doby na velice příjemnou teplotu, v létě výborně chladí. Jedinou nevýhodou je, že se může zapnout až na "pravé ručce". Po sesouhlasení kurzového systému a kontrole důležitých úkonů je vrtulník připraven k pojíždění a vzletu. Odstavec "Startovní procedura Mi-24" pochází z webu
, kde naleznete další podrobné informace o Mi-24 včetně osobních zkušeností s tímto strojem. Je uveřejněn s laskavým svolením autora.

Základní informace (Mi-24V)

První let: 19.9.1969 Posádka: 2 muži v tandemu (operátor zbraní a za ním pilot) + palubní technik Kapacita: 8 vyzbrojených výsadkářů Délka trupu: 17,51 m Délka s otáčejícími rotory: 19,79 m Výška: 6,5 m Rozpětí křídel : 6,5 m Hlavní rotor: 5 listů (pravotočivý) Průměr rotoru: 17,3 m Vyrovnávací rotor: 3 listy Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,9 m Plocha listů rotoru: 235 m² Hmotnost prázného: 8.400 kg Hmotnost vzletová: N/A Hmostnost maximální: 12.500 kg Pohonná jednotka: 2x turbohřídelový motor Isotov
  • TV3-117 - 1.600 kW

Výkon

Nepřekročitelná rychlost: N/A Maximální rychlost: 335 km/h Cestovní rychlost: 270 km/h Taktický dolet: 450 km Přeletový dolet: 750 km Dostup: 4.500 m Stoupavost u země: 750 m/min Zátěž na plochu listů: N/A Tah k hmotnost: N/A

Verze

  • Mil Mi-24 Hind-B: původní verze
  • Mil Mi-24 Hind-A: první verze vyráběná ve větším počtu
  • Mil Mi-24D Hind-D: výrazně modernizovaná verze
  • Mil Mi-24V Hind-E: verze s větší výzbrojí
  • Mil Mi-24P Hind-F: zdokonalená verze s identifikačním radarem
  • Mil Mi-25: exportní verze odvozená od Mi-24D
  • Mil Mi-35: exportní verze odvozená od Mi-24V
  • Mil Mi-35P: exportní verze odvozená od Mi-24P

Výzbroj

Kanón: 1x čtyřhlavňovým rotační kulomet typu 9A-624 ráže 12,7 mm (1.470 nábojů. ) Počet závěsníků: 4 + 2 nosníky (max 1.500 kg) Řízené střely vzduch / země:
  • 9K114 Šturm
Neřízené střely vzduch / země:
  • Blok UB-32 - 32 raket S-5KO nebo S-5MO ráže 57 mm
  • S-8 ráže 80 mm
Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Bomby:
  • Různé pumy do 500 kg
  • Nádrže na 500 l napalmu

Mi-24: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.