Mil Mi-24 Hind (Mi-35)
Hind je dvoumotorový bitevní vrtulník, určený pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných cílů a přepravu osob, případně nákladu. První prototyp nového vrtulníku označený V-24 byl zalétán počátkem sedmdesátých let, roku 1972 byla zahájena sériová výroba pod označením Mi-24. První let se uskutečnil 19.9.1969.
Technický popis Mi-24 Hind (Mi-35)
V přední části je umístěno pohyblivé střelecké stanoviště, kabina pilota operátora, za ní výše má kabinu pilot. Střední část trupu začíná prostorem, v němž jsou umístěny police se speciálním vybavením, mezi nimi je průlez mezi pilotní kabinou a kabinou nákladní. Křídla jsou samonosná, lichoběžníková. Slouží k odlehčení nosného rotoru při vyšších rychlostech a k nesení podvěšované výzbroje. Nosný rotor je pětilistý a otáčí se ve směru hodinových ručiček. Hlava nosného rotoru je kloubová, listy rotoru jsou k ní uchyceny pomocí tří kloubů, umožňující pohyb listů okolo všech tří os. Vyrovnávací rotor je tažný, třílistý. Slouží k vyrovnávání reakčního momentu nosného rotoru a ke směrovému řízení, otáčí se ve směru hodinových ručiček při pohledu na vrtulník zleva. Pohonnou jednotku tvoří dva turbohřídelové motory TV3-117, pomocný motor AI-9V, ventilátor a systém transmise. Vrtulník je vybaven dvojitým systémem řízení, jedno je v kabině pilota operátora, druhé je v kabině pilota. Řízení doplňuje autopilot a systém automatického řízení.Výzbroj
Stálou výzbroj tvoří pohyblivé střelecké stanoviště USPU-24 se čtyřhlavňovým rotačním kulometem ráže 12,7 mm typu 9A-624. Zbraň má teoretickou rychlost střelby 4000 až 5000 ran za minutu. Zásoba střeliva činí 1470 nábojů. Podvěšená výzbroj se dělí na raketovou řízenou, neřízenou a bombardovací. Řízené rakety 9M17P systému Falanga byly určeny zejména k ničení pancéřových cílů a byly naváděny rádiem, dnes se už nepoužívají, nahradily je řízené střely Šturm. V blocích UB-32 je možné nést neřízené střely S-5KO nebo S-5MO ráže 57 mm, v každém z bloků po 32 kusech. Bloky se zavěšují na čtyři závěsníky pod křídly. Na závěsníky je možné místo raketových bloků zavěsit i pumy o hmotnosti po 100 či 250 kg. Pumy o hmotnosti 500 kg. mohou nést pouze vnitřní závěsníky. Přitom je možná kombinace bloků s pumami. Na vnitřních závěsnících je možné nést i zápalné nádrže s objemem po 500 l napalmu. Je možné podvěsit i přídavné nádrže nebo zbraňové kontejnery KMGU a GUV.Startovní procedura Mi-24
Po "oživení" palubní elektrické sítě zapíná pilot interkom, havarijní zapisovač SARPP-12, kontroluje a zapíná hlásiče nebezpečných vibrací motorů, palivový a protipožární systém. Poté je již možné spustit pomocný motor AI-9V, který dodává stlačený vzduch potřebný k roztočení motorů TV3-117. Po spuštění motorů kontrolujeme hydraulický systém a hermetizaci kabiny. Po prohřátí motorů na 30 °C se kontroluje jejich výkon. Následným otočením rukojeti na páce kolektivu doprava nastavíme tzv. "pravou ručku", neboli vyšší výkon, kde již pracuje automatická regulace motorů. Poté je možné zapnout elektrické generátory, usměrňovače a transformátory na elektropultu a zapínají se gyrovertikály, radiovýškoměr, dopplerovský navigační systém DISS-15D, automatický radiokompas ARK-15 a vypíná se motor AI-9V. Po sesouhlasení gyrovertikál se zapíná kurzový systém a autopilot. Díky hermetizované kabině je nutné zapnout klimatizaci, která je velmi účinná. V zimě ohřeje kabinu během krátké doby na velice příjemnou teplotu, v létě výborně chladí. Jedinou nevýhodou je, že se může zapnout až na "pravé ručce". Po sesouhlasení kurzového systému a kontrole důležitých úkonů je vrtulník připraven k pojíždění a vzletu. Odstavec "Startovní procedura Mi-24" pochází z webu, kde naleznete další podrobné informace o Mi-24 včetně osobních zkušeností s tímto strojem. Je uveřejněn s laskavým svolením autora.
Základní informace (Mi-24V)
První let: 19.9.1969 Posádka: 2 muži v tandemu (operátor zbraní a za ním pilot) + palubní technik Kapacita: 8 vyzbrojených výsadkářů Délka trupu: 17,51 m Délka s otáčejícími rotory: 19,79 m Výška: 6,5 m Rozpětí křídel : 6,5 m Hlavní rotor: 5 listů (pravotočivý) Průměr rotoru: 17,3 m Vyrovnávací rotor: 3 listy Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,9 m Plocha listů rotoru: 235 m² Hmotnost prázného: 8.400 kg Hmotnost vzletová: N/A Hmostnost maximální: 12.500 kg Pohonná jednotka: 2x turbohřídelový motor Isotov- TV3-117 - 1.600 kW
Výkon
Nepřekročitelná rychlost: N/A Maximální rychlost: 335 km/h Cestovní rychlost: 270 km/h Taktický dolet: 450 km Přeletový dolet: 750 km Dostup: 4.500 m Stoupavost u země: 750 m/min Zátěž na plochu listů: N/A Tah k hmotnost: N/AVerze
- Mil Mi-24 Hind-B: původní verze
- Mil Mi-24 Hind-A: první verze vyráběná ve větším počtu
- Mil Mi-24D Hind-D: výrazně modernizovaná verze
- Mil Mi-24V Hind-E: verze s větší výzbrojí
- Mil Mi-24P Hind-F: zdokonalená verze s identifikačním radarem
- Mil Mi-25: exportní verze odvozená od Mi-24D
- Mil Mi-35: exportní verze odvozená od Mi-24V
- Mil Mi-35P: exportní verze odvozená od Mi-24P
Výzbroj
Kanón: 1x čtyřhlavňovým rotační kulomet typu 9A-624 ráže 12,7 mm (1.470 nábojů. ) Počet závěsníků: 4 + 2 nosníky (max 1.500 kg) Řízené střely vzduch / země:- 9K114 Šturm
- Blok UB-32 - 32 raket S-5KO nebo S-5MO ráže 57 mm
- S-8 ráže 80 mm
- N/A
- Různé pumy do 500 kg
- Nádrže na 500 l napalmu
Mi-24: Fotogalerie
[nggallery id=43]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?