Rockwell B-1 Lancer
B-1 Lancer aka "Bone" je americký víceúčelový strategický bombardovací letoun dlouhého doletu s měnitelnou geometrií křídla. Jedná se skutečně o impozantní a obdivuhodné letadlo, které je držitelem několika rekordů ve své kategorii (v rychlosti letu, únosnosti bojové zátěže a doletu). Jeho vývoj se datuje již od roku 1965, kdy vyvstala pro USAF potřeba nového mezikontinentálního nadzvukového bombardéru pro jaderné útoky, který by byl schopen pronikat nepřátelskou PVO v malých výškách vysokou rychlostí. Vývoj verze B-1A byl v roce 1977 kongresem pozastaven a za vlády prezidenta Ronalda Regana v roce 1981 opět obnoven (B-1B). První let B-1A se uskutečnil 23.12.1974 a B-1B se od země poprvé odlepil 18.10.1984. Aktuálně je provozováno 63 kusů na základnách Ellsworth a Dyess, přičemž v roce 2001 jich USAF mělo ještě 95. K tomu jsou navíc dva stroje dislokovány na AFB Edwards pro zkušební účely.
. Zespoda je za přední podvozkovou nohou umístěna šachta, kterou se vstupuje do kabiny. V té vedle vedle sedí na vystřelovacích sedadlech ACES II s parametry 0-0 velitel letounu-pilot a druhý pilot, za nimi pak důstojník-operátor zbraňových systémů a důstojník-operátor prostředků elektronického boje. Ovládání stroje je elektroimpulzní s mechanickým zálohováním. B-1B může tankovat palivo za letu, do tří pumovnic je možné umístit 34.000 kg výzbroje a na šest podkřídelních závěsníků ještě 22.700 kg výzbroje. Letoun je vybaven vysoce efektivním integrovaným systémem vlastní ochrany AN/ALQ-214 sestávajícího z prostředků elektronického a infračerveného rušení, radaru schopného vyhledat a zaměřit polohy pozemních cílů, zahrnuty jsou i vstupy z prostředků včasné výstrahy. Radar je také schopný mapovat terén.
).
B-1B: Technický popis
B-one je čtyřmotorový dolnoplošník s měnitelnou geometrií křídla v rozsahu 15° až 67,5°, které plynule přechází do trupu. Náběžné hrany jsou vybaveny sedmidílnými sloty a odtokové hrany šestidílnými dvouštěrbinovými vztlakovými klapkami. Má jednu SOP a plovoucí výškovku, pod kabinou jsou ještě počítačem řízené kachní plochy. Čtveřice motorů má neregulovatelné vstupy vzduchu, proto B-1B dosahuje pouze poloviční maximální rychlosti než původní B-1A, avšak i přesto supersonické. Podvozek je tříbodový, přední podvozková noha se zatahuje směrem vpřed a hlavní podvozková noha se čtyřmi koly se zasouvá do středu trupu. Většina konstrukce se skládá z hliníkových slitin a titanu a využívá některých prvků stealth - efektivní radiolokační odrazná plocha B-1B je 100x menší než u. Zespoda je za přední podvozkovou nohou umístěna šachta, kterou se vstupuje do kabiny. V té vedle vedle sedí na vystřelovacích sedadlech ACES II s parametry 0-0 velitel letounu-pilot a druhý pilot, za nimi pak důstojník-operátor zbraňových systémů a důstojník-operátor prostředků elektronického boje. Ovládání stroje je elektroimpulzní s mechanickým zálohováním. B-1B může tankovat palivo za letu, do tří pumovnic je možné umístit 34.000 kg výzbroje a na šest podkřídelních závěsníků ještě 22.700 kg výzbroje. Letoun je vybaven vysoce efektivním integrovaným systémem vlastní ochrany AN/ALQ-214 sestávajícího z prostředků elektronického a infračerveného rušení, radaru schopného vyhledat a zaměřit polohy pozemních cílů, zahrnuty jsou i vstupy z prostředků včasné výstrahy. Radar je také schopný mapovat terén.
B-1B vs. Tu-160
B-1B Lancer
Únosnost výzbroje: 34.000 kg + 22.700 kg
Max. vzlet. hmotnost: 216,4 t
Maximální rychlost: 1.340 km/h
Bojový radius: 5.543 km
Délka: 44,5 m
Tankování za letu: Ano
Tu-160 Blackjack
Únosnost výzbroje: 40.000 kg
Max. vzlet. hmotnost: 275 t
Maximální rychlost: 2.220 km/h
Bojový radius: 7.300 km
Délka: 54,5 m
Tankování za letu: Ano
B-1B: V České republice
Poprvé se u se u nás tento bombardér představil v roce 2001 na akci CIAF, kdy dva tyto stroje provedly průlet nad hradeckým letištěm bez přistání. O pár let později, se na CIAF 2007 v Brně - Tuřanech jeden kousek opět vrátil a bylo jej možné obdivovat na statické ukázce ().
B-1B: Bojové nasazení
K prvnímu bojovému nasazení došlo na konci roku 1998. B-1B se účastnil těchto konfliktů:- Operace Pouštní liška (17.12.1998)
- Operace Spojenecká síla (3.-6.1999)
- Operace Trvalá svoboda (2001+)
- Válka v Iráku (2003+)
B-1B: Základní informace
První let: 18.10.1984 (B-1A - 23.12.1974) Posádka: 4 muži Délka: 44,81 m Výška: 10,36 m Rozpětí: 23,84 m (41,7 m) Nosná plocha: 181,2 m² Hmotnost prázného: 86.183 kg Hmotnost vzletová: 148.000 kg Hmostnost maximální: 214.650 kg Pohonná jednotka: 4x turbodmychadlový motor s přídavným spalováním od General Electric- F101-GE-102 - 64,94 kN (136,92 kN s forsáží)
Výkon
Maximální rychlost: 1.330 km/h (Mach 1,25), (B-1A = 2,5M) Taktický dolet: 5.543 km Přeletový dolet: 11.998 km Dostup: 18.000 m Stoupavost: m/s Zátěž na plochu: 816 kg/m² Tah k hmotnosti: 0,37 Maximální násobky G: -?/+? gVerze
- B-1A: vývoj zrušen v roce 1977
- B-1B: sériová verze
Výzbroj
B-1B má 3 pumovnice (max. 34.000 kg) a 6 podkřídelních závěsníků (max. 22.700 kg) Kanón: žádný Řízené střely vzduch / vzduch:- N/A
- AGM-69 SRAM (jaderná)
- AGM-86 B/C ALCM (jaderná)
- AGM-158 JASSM
- AGM-154 JSOW
- GBU-31 JDAM
- GBU-38 JDAM
- Mk. 82
- Mk. 84
- Mk. 62 (námořní mina)
- Mk. 65 (námořní mina)
- CBU-87
- CBU-89
- CBU-97
- CBU-103/104/105 WCMD
- B-28 (jaderná puma)
- B-61 (jaderná puma)
- B-83 (jaderná puma)
B-1: Fotogalerie
[nggallery id=9]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz a Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz a Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?