Rockwell B-1 Lancer

Rockwell B-1 Lancer

Rockwell B-1 Lancer B-1 Lancer aka "Bone" je americký víceúčelový strategický bombardovací letoun dlouhého doletu s měnitelnou geometrií křídla. Jedná se skutečně o impozantní a obdivuhodné letadlo, které je držitelem několika rekordů ve své kategorii (v rychlosti letu, únosnosti bojové zátěže a doletu). Jeho vývoj se datuje již od roku 1965, kdy vyvstala pro USAF potřeba nového mezikontinentálního nadzvukového bombardéru pro jaderné útoky, který by byl schopen pronikat nepřátelskou PVO v malých výškách vysokou rychlostí. Vývoj verze B-1A byl v roce 1977 kongresem pozastaven a za vlády prezidenta Ronalda Regana v roce 1981 opět obnoven (B-1B). První let B-1A se uskutečnil 23.12.1974 a B-1B se od země poprvé odlepil 18.10.1984. Aktuálně je provozováno 63 kusů na základnách Ellsworth a Dyess, přičemž v roce 2001 jich USAF mělo ještě 95. K tomu jsou navíc dva stroje dislokovány na AFB Edwards pro zkušební účely.

B-1B: Technický popis

B-one je čtyřmotorový dolnoplošník s měnitelnou geometrií křídla v rozsahu 15° až 67,5°, které plynule přechází do trupu. Náběžné hrany jsou vybaveny sedmidílnými sloty a odtokové hrany šestidílnými dvouštěrbinovými vztlakovými klapkami. Má jednu SOP a plovoucí výškovku, pod kabinou jsou ještě počítačem řízené kachní plochy. Čtveřice motorů má neregulovatelné vstupy vzduchu, proto B-1B dosahuje pouze poloviční maximální rychlosti než původní B-1A, avšak i přesto supersonické. Podvozek je tříbodový, přední podvozková noha se zatahuje směrem vpřed a hlavní podvozková noha se čtyřmi koly se zasouvá do středu trupu. Většina konstrukce se skládá z hliníkových slitin a titanu a využívá některých prvků stealth - efektivní radiolokační odrazná plocha B-1B je 100x menší než u
. Rockwell B-1 Lancer Zespoda je za přední podvozkovou nohou umístěna šachta, kterou se vstupuje do kabiny. V té vedle vedle sedí na vystřelovacích sedadlech ACES II s parametry 0-0 velitel letounu-pilot a druhý pilot, za nimi pak důstojník-operátor zbraňových systémů a důstojník-operátor prostředků elektronického boje. Ovládání stroje je elektroimpulzní s mechanickým zálohováním. B-1B může tankovat palivo za letu, do tří pumovnic je možné umístit 34.000 kg výzbroje a na šest podkřídelních závěsníků ještě 22.700 kg výzbroje. Letoun je vybaven vysoce efektivním integrovaným systémem vlastní ochrany AN/ALQ-214 sestávajícího z prostředků elektronického a infračerveného rušení, radaru schopného vyhledat a zaměřit polohy pozemních cílů, zahrnuty jsou i vstupy z prostředků včasné výstrahy. Radar je také schopný mapovat terén.

B-1B vs. Tu-160

B-1B Lancer
Únosnost výzbroje: 34.000 kg + 22.700 kg
Max. vzlet. hmotnost: 216,4 t
Maximální rychlost: 1.340 km/h
Bojový radius: 5.543 km
Délka: 44,5 m
Tankování za letu: Ano
Tu-160 Blackjack
Únosnost výzbroje: 40.000 kg
Max. vzlet. hmotnost: 275 t
Maximální rychlost: 2.220 km/h
Bojový radius: 7.300 km
Délka: 54,5 m
Tankování za letu: Ano

B-1B: V České republice

Poprvé se u se u nás tento bombardér představil v roce 2001 na akci CIAF, kdy dva tyto stroje provedly průlet nad hradeckým letištěm bez přistání. O pár let později, se na CIAF 2007 v Brně - Tuřanech jeden kousek opět vrátil a bylo jej možné obdivovat na statické ukázce (
).

B-1B: Bojové nasazení

K prvnímu bojovému nasazení došlo na konci roku 1998. B-1B se účastnil těchto konfliktů:
  • Operace Pouštní liška (17.12.1998)
  • Operace Spojenecká síla (3.-6.1999)
  • Operace Trvalá svoboda (2001+)
  • Válka v Iráku (2003+)
Rockwell B-1 Lancer

B-1B: Základní informace

První let: 18.10.1984 (B-1A - 23.12.1974) Posádka: 4 muži Délka: 44,81 m Výška: 10,36 m Rozpětí: 23,84 m (41,7 m) Nosná plocha: 181,2 m² Hmotnost prázného: 86.183 kg Hmotnost vzletová: 148.000 kg Hmostnost maximální: 214.650 kg Pohonná jednotka: 4x turbodmychadlový motor s přídavným spalováním od General Electric
  • F101-GE-102 - 64,94 kN (136,92 kN s forsáží)

Výkon

Maximální rychlost: 1.330 km/h (Mach 1,25), (B-1A = 2,5M) Taktický dolet: 5.543 km Přeletový dolet: 11.998 km Dostup: 18.000 m Stoupavost: m/s Zátěž na plochu: 816 kg/m² Tah k hmotnosti: 0,37 Maximální násobky G: -?/+? g

Verze

  • B-1A: vývoj zrušen v roce 1977
  • B-1B: sériová verze

Výzbroj

B-1B má 3 pumovnice (max. 34.000 kg) a 6 podkřídelních závěsníků (max. 22.700 kg) Kanón: žádný Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Řízené střely vzduch / země:
  • AGM-69 SRAM (jaderná)
  • AGM-86 B/C ALCM (jaderná)
  • AGM-158 JASSM
  • AGM-154 JSOW
Bomby:
  • GBU-31 JDAM
  • GBU-38 JDAM
  • Mk. 82
  • Mk. 84
  • Mk. 62 (námořní mina)
  • Mk. 65 (námořní mina)
  • CBU-87
  • CBU-89
  • CBU-97
  • CBU-103/104/105 WCMD
  • B-28 (jaderná puma)
  • B-61 (jaderná puma)
  • B-83 (jaderná puma)

B-1: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz a Wikipedia.org | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.