Saab JAS-39 Gripen

Saab JAS-39 Gripen

Saab JAS-39 Gripen Uvažování nad náhradou J-35 Draken a AJ-37 Viggen ve švédském letectvu začalo okolo roku 1975. Náhrada měla mít menší rozměry a hmotnost než Viggen, být schopná plnit stejný rozsah úkolů za všech povětrnostních podmínek, mít velkou manévrovací schopnost v leteckých soubojích s dostatečným přebytkem výkonu, stejně tak měla být vysoce spolehlivá s malými náklady na údržbu a pohonné hmoty. První návrhy z roku 1979 částečně vycházely z typu F-16, měly různé typy nasávacích otvorů, v přídi byly umístěné kachní plochy (předkřidélka) a nosné křídlo bylo ve tvaru delty a také typu HiMAT. Ke spolupráci se přidaly dvě firmy - MBB a Rockwell (křídla HiMAT). Ve finále bylo rozhodnuto ve prospěch deltakřídla, HiMAT byl moc nákladný, v přídi zůstaly kachní plochy a nasávací otvory byly umístěny po stranách - tento typ dostal označení Typ 2110 a v červnu 1981 byl vybrán motor GE-F-404J. Motor GE-F-404J musel být ještě upraven, aby jeho výkon dosahoval tahu 80,06 kN, měl větší spolehlivost a bezpečnost. Předběžný kontrakt na IG-JAS se švédskou vládou byl uzavřen 30.4.1982, podepsán 30.6.1982, kontrakt zahrnoval stavbu 5ti prototypů, 30ti sériových strojů s možností objednání dalších 110 ks za stejnou pevnou cenu 1. série, v tomto roce dostal stroj označení "Gripen". Prototyp 39-1 poprvé vzlétl 9.12.1988 a 2.2.1989 havaroval, stejně tak se stalo u prvního sériového stroje již předaného letectvu, který byl poprvé zalétán 10.9.1992 a havaroval 8.8.1993. Projekt i přes tyto havárie a zpoždění pokračoval dál. První prototyp dvoumístné verze vzlétl 29.4.1996 a první sériová dvoumístná verze byla zalétána 26.11.1996. Zkratka JAS znamená Jakt Attack Spanning, což je v překladu stíhací, útočný, průzkumný. Saab JAS-39 Gripen cockpit

Gripen v České republice

Česká Republika si pronajala 14 těchto letounů od britsko-švédského výrobce Saab/BAE Systems na 10 let, to přijde státní pokladnu na téměř 20 miliard korun. Letouny nahradily v roce 2005 staré sovětské MiGy-21. Z počtu 14ti strojů je 12 jednomístních JAS-39C a 2 dvojmístné JAS-39D sloužících k výcviku pilotů. Armáda ČR souhrně označuje Gripen jako jednomístný, nadzvukový, jednomotorový proudový letoun, který může plnit stíhací, útočné i průzkumné úkoly.

Výzbroj

Základní výzbroj jednosedadlových Gripenů tvoří kanón Mauser ráže 27 mm. Letoun může nést širokou paletu podvěšované výzbroje - protiletadlové, protilodní a protizemní rakety, klasické i laserově naváděné pumy, kontejnerové pumy ale i značkovací a navigační kontejner nebo přesně naváděné střely s plochou drahou letu.

Uživatelé

Švédsko: 204 letounů Česká republika: 14 letounů (12x JAS-39C a 2x JAS-39D) Jihoafrická republika: 28 letounů Maďarsko: 14 letounů (12x JAS-39C a 2x JAS-39D) Thajsko: 12 letounů (8x JAS-39C a 4x JAS-39D)

Charakteristika v kostce (JAS-39C Gripen)

Osádka: 1 Délka: 14,1 metru Výška: 4,5 m Rozpětí: 8,4 m Nosná plocha: 30 m2 Maximální rychlost: Mach 2 (2 400 km/h) Maximální rychlost u hladiny moře: Mach 1,5 Maximální přetížení: -3 až +9 g Dolet: 3 000 km Taktický dolet: 800 km Maximální dostup: 20 000 m Počet závěsníků: 6 křídelních a 1 trupový Typ motoru: Volvo Aero RM 12 Tah motoru bez přídavného spalování: 54 kN Tah motoru s přídavným spalováním: 80 kN (8.000 kg) Průměrná spotřeba paliva: 2000 l/hod Hmotnost prázdného letounu: 5 700 kg (někde uvedeno 6.800 kg) Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg Maximální hmotnost nesené výzbroje: 5 300 kg Maximální palivo ve vnitřních nádržích: 3 000 l Maximální palivo v podvěšených nádržích: 3 000 l

Verze

  • JAS-39A - základní jednomístná verze.
  • JAS-39B - dvoumístná plně bojová verze, prodloužený trup, chybý kanón.
  • JAS-39C - modernizovaná jednomístná verze, modernizovaný kokpit, komunikační systémy, modernizovaný motor, možnost doplňování paliva za letu.
  • JAS-39D - zvnějšku podobná verzi JAS-39B, ale zachovává si operační možnosti verze JAS-39C.
  • JAS-39NG - nejnovější verze (motor F414G, zvýšená kapacita nádrží, vylepšená avionika atd.)

Jas-39: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
Kde pokračovat?

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.