Saab JAS-39 Gripen
Uvažování nad náhradou J-35 Draken a AJ-37 Viggen ve švédském letectvu začalo okolo roku 1975. Náhrada měla mít menší rozměry a hmotnost než Viggen, být schopná plnit stejný rozsah úkolů za všech povětrnostních podmínek, mít velkou manévrovací schopnost v leteckých soubojích s dostatečným přebytkem výkonu, stejně tak měla být vysoce spolehlivá s malými náklady na údržbu a pohonné hmoty. První návrhy z roku 1979 částečně vycházely z typu F-16, měly různé typy nasávacích otvorů, v přídi byly umístěné kachní plochy (předkřidélka) a nosné křídlo bylo ve tvaru delty a také typu HiMAT. Ke spolupráci se přidaly dvě firmy - MBB a Rockwell (křídla HiMAT).
Ve finále bylo rozhodnuto ve prospěch deltakřídla, HiMAT byl moc nákladný, v přídi zůstaly kachní plochy a nasávací otvory byly umístěny po stranách - tento typ dostal označení Typ 2110 a v červnu 1981 byl vybrán motor GE-F-404J. Motor GE-F-404J musel být ještě upraven, aby jeho výkon dosahoval tahu 80,06 kN, měl větší spolehlivost a bezpečnost. Předběžný kontrakt na IG-JAS se švédskou vládou byl uzavřen 30.4.1982, podepsán 30.6.1982, kontrakt zahrnoval stavbu 5ti prototypů, 30ti sériových strojů s možností objednání dalších 110 ks za stejnou pevnou cenu 1. série, v tomto roce dostal stroj označení "Gripen". Prototyp 39-1 poprvé vzlétl 9.12.1988 a 2.2.1989 havaroval, stejně tak se stalo u prvního sériového stroje již předaného letectvu, který byl poprvé zalétán 10.9.1992 a havaroval 8.8.1993. Projekt i přes tyto havárie a zpoždění pokračoval dál. První prototyp dvoumístné verze vzlétl 29.4.1996 a první sériová dvoumístná verze byla zalétána 26.11.1996. Zkratka JAS znamená Jakt Attack Spanning, což je v překladu stíhací, útočný, průzkumný.
Gripen v České republice
Česká Republika si pronajala 14 těchto letounů od britsko-švédského výrobce Saab/BAE Systems na 10 let, to přijde státní pokladnu na téměř 20 miliard korun. Letouny nahradily v roce 2005 staré sovětské MiGy-21. Z počtu 14ti strojů je 12 jednomístních JAS-39C a 2 dvojmístné JAS-39D sloužících k výcviku pilotů. Armáda ČR souhrně označuje Gripen jako jednomístný, nadzvukový, jednomotorový proudový letoun, který může plnit stíhací, útočné i průzkumné úkoly.Výzbroj
Základní výzbroj jednosedadlových Gripenů tvoří kanón Mauser ráže 27 mm. Letoun může nést širokou paletu podvěšované výzbroje - protiletadlové, protilodní a protizemní rakety, klasické i laserově naváděné pumy, kontejnerové pumy ale i značkovací a navigační kontejner nebo přesně naváděné střely s plochou drahou letu.Uživatelé
Švédsko: 204 letounů Česká republika: 14 letounů (12x JAS-39C a 2x JAS-39D) Jihoafrická republika: 28 letounů Maďarsko: 14 letounů (12x JAS-39C a 2x JAS-39D) Thajsko: 12 letounů (8x JAS-39C a 4x JAS-39D)Charakteristika v kostce (JAS-39C Gripen)
Osádka: 1 Délka: 14,1 metru Výška: 4,5 m Rozpětí: 8,4 m Nosná plocha: 30 m2 Maximální rychlost: Mach 2 (2 400 km/h) Maximální rychlost u hladiny moře: Mach 1,5 Maximální přetížení: -3 až +9 g Dolet: 3 000 km Taktický dolet: 800 km Maximální dostup: 20 000 m Počet závěsníků: 6 křídelních a 1 trupový Typ motoru: Volvo Aero RM 12 Tah motoru bez přídavného spalování: 54 kN Tah motoru s přídavným spalováním: 80 kN (8.000 kg) Průměrná spotřeba paliva: 2000 l/hod Hmotnost prázdného letounu: 5 700 kg (někde uvedeno 6.800 kg) Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg Maximální hmotnost nesené výzbroje: 5 300 kg Maximální palivo ve vnitřních nádržích: 3 000 l Maximální palivo v podvěšených nádržích: 3 000 lVerze
- JAS-39A - základní jednomístná verze.
- JAS-39B - dvoumístná plně bojová verze, prodloužený trup, chybý kanón.
- JAS-39C - modernizovaná jednomístná verze, modernizovaný kokpit, komunikační systémy, modernizovaný motor, možnost doplňování paliva za letu.
- JAS-39D - zvnějšku podobná verzi JAS-39B, ale zachovává si operační možnosti verze JAS-39C.
- JAS-39NG - nejnovější verze (motor F414G, zvýšená kapacita nádrží, vylepšená avionika atd.)
Jas-39: Fotogalerie
[nggallery id=26]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
Kde pokračovat?