Su-22M4 - Přístrojová deska 1
Je pro mě velkou ctí publikovat další článek do seriálu o nesmírně propracovaném letounu Su-22M4, který je připravován ve spolupráci s Jumperem. Velké díky také patří Tomáši M., který poskytl detailní fotografie kokpitu Su-22M4. Mít základní přehled o přístrojích, systémech a přepínačích je nutné pro pochopení následujících dílů této rubriky. Další na řadě bude popis pravé části a poté se konenečně vrhneme na přípravu letounu k letu. Ti, kteří vydrží a ukáží potřebné znalosti, pak provedou první let na tomto typu :-)
|
|
|
|
|
|
OBRÁZEK SI ROZKLIKNĚTE PRO ZOBRAZENÍ VE VELKÉM ROZLIŠENÍ
).
|
|
|
|
|
|
Všechny odkazy k tématu:
|
|
|
|
|
|
Su-22M4 - popis levé části středního panelu
1. Metka
Funkce je podobná joysticku. Pohybuje se tím se záměrným obrazcem a zařízení KLEN (laserový dálkoměr a ozařovač), pak míří na jiné místo ke změření vzdálenosti nebo ozařuje cíl. Zárověň se tím řídí povelově naváděné protizemní řízené střely.2. Tlačítko vypnutí autopilota
Autopilot se vypne i při působení síly na knipl větší než 15 kg.3. Čtyřpolohový přepínač vyvážení
Nastavuje se jím podélné i příčné vyvážení.4. Přepínač - volič zbraní (BOMBY, PUŠKY a S-60)
- V horní poloze se velkou spouští shazují bomby, malou spouští střílí kanón.
- V dolní poloze se velkou spouští odpalují neřízené rakety, malou spouští se odpaluje protiletadlová pasivní infračervená raketa R-60
5. Tlačítko autopilota
Používá se při ztrátě prostorové orientace - autopilot sám převede letoun do horizontu.6. Panel autopilota - povelových režimů
PU-158 (PANEL UPRAVLJENIJA - OVLÁDACÍ PANEL)- KV - udržuje barometrickou výšku
- MARŠRUT - vede letoun po naprogramované trati (horizontálně)
- RV - udržuje skutečnou výšku nad terénem (kopíruje terén)
- MANEVR - provede manévr bombardování ze stoupání
- POSADKA - přepnutí do režimu přístrojového přiblížení PRMG (dnešní a civilní ILS) automaticky do výšky min. 60 m.
- DEMPFR - režim tlumení kmitů. K tomu není nutné připojit autopilota VKLJUČ SAU (tlačítko nad tímto panelem)
7. Panel CVM (palubní počítač)
Tento panel CVM řeší úlohy NAVIGACIJA a AT (ATAKA - ÚTOK), čili zamíření.- ZACHOD LEVIJ, ZACHOD PRAVIJ - při útoku (ATAKA) nastavuje kam se bude točit na cíl
- KOORD. C. - koordináty cíle. Při přeletu nad cílem se po stlačení uloží do paměti CVM poloha cíle. Když je zapnut KLEN (dálkoměr) zanesou se do paměti koordináty bodu, který je v zaměřovači. To lze ovládat i METKOU. Koordináty se pak dají použít pro úder zleva, nebo zprava (ZACHOD LEVIJ, PRAVIJ), nebo se dají po letu na zemi vyvolat z paměti - úkoly průzkumu....
- RUČNĚ - režim zamíření a shozu ručně
- CVM - automaticky, podle počítače
- φo - s konstantním úhlem předstihu
- BRR - záložní režim
- VOZD. C. (VOZDUŠNYJE CIELI) - režim zaměřování na vzdušné cíle
- G i PV (GORIZONT I PIKIROVANIJE) - z horizontu a při vybírání střemhlavého letu
- P.PD. C (dnešní CCIP) - neustále počítá bod dopadu (používá se na pohyblivé cíle)
- G-VT - z horizontu, se zamířením na vztažný bod
- KBR-VT (KABRIROVANIJE) - ze stoupání se zamířením na vztažný bod
- KBR-C - ze stoupání se zamířením na cíl
- NAV. - navigační bombardování (odhoz bomb na souřadnice - i z velké výšky v horizontu)
8. Štítek - volič ovládání výmetnic klamných cílů
Lze volit jak infračervené "fléry", tak dipolové odražeče. Nastavuje se co, kolik a v jakém intervalu. Dá se navolit i automatický režim a tehdy spolupracuje se SPO-15 ().
9. Speciální vyměnitelný panel
Tento panel je vyměnitelný dle použití daného letounu. Tento patří k ovládání protiradiolokačních raket CH-58.10. Trojpolohový přepínač SAU (autopilot)
- Ve střední poloze funguje po stlačení zeleného tlačítka vedle (VKLJUČENIJE SAU) normálně
- V horní poloze (ODKLON KRENA) autopilot neřídí příčný kanál (jen výškovku)
- Ve spodní (ODKLON TANGAŽA) autopilot neřídí podélný kanál
- Při zapnutém MARŠRUTU naklání dle trati, ale výšku pilot ovládá sám
11. Přepínač nastavení šípovitosti křídla
Trojpolohový přepínač nastavení šípovitosti křídla - lze jím ručně (analogicky) nastavit libovolný úhel.- Uprostřed - křídlo se nehýbe
- Nahoru - křídlo mění úhel až na 30° nebo dokud ho pilot nezastaví přepnutím doprostřed
- Dolu - křídlo mění šípovitost až na 63° nebo dokud ho pilot nezastaví přepnutím doprostřed
12. Úhel náběhu (AoA) a G-metr
13. Ukazatel šípovitosti křídla
14. Rychloměr
15. Umělý horizont
Povelovo-pilotážní přístroj KPP, který plní funkci umělého horizontu a umožňuje pilotáž podle signálů vytvářených systémem SAU.16. Přepínač světlometů
17. Hodiny se stopkami
18. HSI
19. Radiovýškoměr
20. Ovládání podvozku
21. Ukazatel polohy brzdících štítů, klapek, slotů a podvozku
22. Táhlo nouzového vypuštění podvozku a přistávacích klapek
POKUD JSTE NARAZILI NA NĚJAKOU CHYBU NEBO NĚCO CHYBÍ, URČITĚ NÁM NAPIŠTĚ.Su-22: Fotogalerie
[nggallery id=10]
UPOZORNĚNÍ: Pro vytvoření speciálu o Su-22M4 bylo vyvinuto značné úsilí několika lidí. Respektujte proto prosím autorská práva. Jakékoliv kopírování, i samostatných částí, je přísně zakázáno.
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Autor fotografie: Tomáš M. | Zdroj dat: Jumper | Zpracování článku a grafiky: Hanz (cloud.up4.cz)
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Autor fotografie: Tomáš M. | Zdroj dat: Jumper | Zpracování článku a grafiky: Hanz (cloud.up4.cz)
Kde pokračovat?
|
|
|
|
|
|