Su-22M4 - Přístrojová deska 1

Su-22M4 - Přístrojová deska 1

Je pro mě velkou ctí publikovat další článek do seriálu o nesmírně propracovaném letounu Su-22M4, který je připravován ve spolupráci s Jumperem. Velké díky také patří Tomáši M., který poskytl detailní fotografie kokpitu Su-22M4. Mít základní přehled o přístrojích, systémech a přepínačích je nutné pro pochopení následujících dílů této rubriky. Další na řadě bude popis pravé části a poté se konenečně vrhneme na přípravu letounu k letu. Ti, kteří vydrží a ukáží potřebné znalosti, pak provedou první let na tomto typu :-)
Všechny odkazy k tématu:
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
|
|
OBRÁZEK SI ROZKLIKNĚTE PRO ZOBRAZENÍ VE VELKÉM ROZLIŠENÍ
Su-22M4 - Přístrojová deska (levá část)

Su-22M4 - popis levé části středního panelu

1. Metka

Funkce je podobná joysticku. Pohybuje se tím se záměrným obrazcem a zařízení KLEN (laserový dálkoměr a ozařovač), pak míří na jiné místo ke změření vzdálenosti nebo ozařuje cíl. Zárověň se tím řídí povelově naváděné protizemní řízené střely.

2. Tlačítko vypnutí autopilota

Autopilot se vypne i při působení síly na knipl větší než 15 kg.

3. Čtyřpolohový přepínač vyvážení

Nastavuje se jím podélné i příčné vyvážení.

4. Přepínač - volič zbraní (BOMBY, PUŠKY a S-60)

  • V horní poloze se velkou spouští shazují bomby, malou spouští střílí kanón.
  • V dolní poloze se velkou spouští odpalují neřízené rakety, malou spouští se odpaluje protiletadlová pasivní infračervená raketa R-60

5. Tlačítko autopilota

Používá se při ztrátě prostorové orientace - autopilot sám převede letoun do horizontu.

6. Panel autopilota - povelových režimů

PU-158 (PANEL UPRAVLJENIJA - OVLÁDACÍ PANEL)
  • KV - udržuje barometrickou výšku
  • MARŠRUT - vede letoun po naprogramované trati (horizontálně)
  • RV - udržuje skutečnou výšku nad terénem (kopíruje terén)
  • MANEVR - provede manévr bombardování ze stoupání
  • POSADKA - přepnutí do režimu přístrojového přiblížení PRMG (dnešní a civilní ILS) automaticky do výšky min. 60 m.
  • DEMPFR - režim tlumení kmitů. K tomu není nutné připojit autopilota VKLJUČ SAU (tlačítko nad tímto panelem)

7. Panel CVM (palubní počítač)

Tento panel CVM řeší úlohy NAVIGACIJA a AT (ATAKA - ÚTOK), čili zamíření.
  • ZACHOD LEVIJ, ZACHOD PRAVIJ - při útoku (ATAKA) nastavuje kam se bude točit na cíl
  • KOORD. C. - koordináty cíle. Při přeletu nad cílem se po stlačení uloží do paměti CVM poloha cíle. Když je zapnut KLEN (dálkoměr) zanesou se do paměti koordináty bodu, který je v zaměřovači. To lze ovládat i METKOU. Koordináty se pak dají použít pro úder zleva, nebo zprava (ZACHOD LEVIJ, PRAVIJ), nebo se dají po letu na zemi vyvolat z paměti - úkoly průzkumu....
LEVÁ "SLZA":
  • RUČNĚ - režim zamíření a shozu ručně
  • CVM - automaticky, podle počítače
  • φo - s konstantním úhlem předstihu
  • BRR - záložní režim
PRAVÁ "SLZA":
  • VOZD. C. (VOZDUŠNYJE CIELI) - režim zaměřování na vzdušné cíle
  • G i PV (GORIZONT I PIKIROVANIJE) - z horizontu a při vybírání střemhlavého letu
  • P.PD. C (dnešní CCIP) - neustále počítá bod dopadu (používá se na pohyblivé cíle)
  • G-VT - z horizontu, se zamířením na vztažný bod
  • KBR-VT (KABRIROVANIJE) - ze stoupání se zamířením na vztažný bod
  • KBR-C - ze stoupání se zamířením na cíl
  • NAV. - navigační bombardování (odhoz bomb na souřadnice - i z velké výšky v horizontu)

8. Štítek - volič ovládání výmetnic klamných cílů

Lze volit jak infračervené "fléry", tak dipolové odražeče. Nastavuje se co, kolik a v jakém intervalu. Dá se navolit i automatický režim a tehdy spolupracuje se SPO-15 (
).

9. Speciální vyměnitelný panel

Tento panel je vyměnitelný dle použití daného letounu. Tento patří k ovládání protiradiolokačních raket CH-58.

10. Trojpolohový přepínač SAU (autopilot)

  • Ve střední poloze funguje po stlačení zeleného tlačítka vedle (VKLJUČENIJE SAU) normálně
  • V horní poloze (ODKLON KRENA) autopilot neřídí příčný kanál (jen výškovku)
  • Ve spodní (ODKLON TANGAŽA) autopilot neřídí podélný kanál
  • Při zapnutém MARŠRUTU naklání dle trati, ale výšku pilot ovládá sám

11. Přepínač nastavení šípovitosti křídla

Trojpolohový přepínač nastavení šípovitosti křídla - lze jím ručně (analogicky) nastavit libovolný úhel.
  • Uprostřed - křídlo se nehýbe
  • Nahoru - křídlo mění úhel až na 30° nebo dokud ho pilot nezastaví přepnutím doprostřed
  • Dolu - křídlo mění šípovitost až na 63° nebo dokud ho pilot nezastaví přepnutím doprostřed

12. Úhel náběhu (AoA) a G-metr

13. Ukazatel šípovitosti křídla

14. Rychloměr

15. Umělý horizont

Povelovo-pilotážní přístroj KPP, který plní funkci umělého horizontu a umožňuje pilotáž podle signálů vytvářených systémem SAU.

16. Přepínač světlometů

17. Hodiny se stopkami

18. HSI

19. Radiovýškoměr

20. Ovládání podvozku

21. Ukazatel polohy brzdících štítů, klapek, slotů a podvozku

22. Táhlo nouzového vypuštění podvozku a přistávacích klapek

POKUD JSTE NARAZILI NA NĚJAKOU CHYBU NEBO NĚCO CHYBÍ, URČITĚ NÁM NAPIŠTĚ.

Su-22: Fotogalerie

UPOZORNĚNÍ: Pro vytvoření speciálu o Su-22M4 bylo vyvinuto značné úsilí několika lidí. Respektujte proto prosím autorská práva. Jakékoliv kopírování, i samostatných částí, je přísně zakázáno.
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Autor fotografie: Tomáš M. | Zdroj dat: Jumper | Zpracování článku a grafiky: Hanz (cloud.up4.cz)
Kde pokračovat?
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
|
|

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.