Su-22M4 - Spouštění motoru
Speciál věnovaný stíhacímu bombardéru Su-22M4 prozatím uzavřeme touto lekcí, ve které se naučíme základní postup pro nahození turbohřídelového motoru Ljulka AL-21F-3.
|
|
|
|
|
|
Úkonů, které musí pilot před samotným spuštěním motoru a finálním odstartováním z dráhy je pochopitelně ve skutečnosti o mnoho více. Popisování činností jako je zapojení padákového systému, úpravu popruhů, kontrolu výchozího nastavení všech přepínačů, funkčnosti kyslíkového vybavení a především velmi obsáhlou kontrolu radionavigačního a navigačního vybavení ad., prozatím přeskočíme...
Čistě teoreticky vám ale v nouzi pro "jednoduchý" vzlet následující instrukce postačí. Abych to shrnul, správně musí pilot Su-22 provést všechny tyto důležité úkony (DÚ):
Spouštění kontrolovat zpočátku podle hluku pracujícího turbospouštěče a teploty jeho výstupních plynů a dále podle zvyšujících se otáček motoru a teploty výstupních plynů. Přesvědčit se o vypnutí turbospouštěče při otáčkách 37 až 40 % (určí se podle prudkého poklesu teploty plynů nebo podle zhasnutí návěstí ZAPUSK DVIGAT. na tablo). Motor se musí spustit a automaticky přejít na otáčky volnoběhu do 50 s. Ihned po spuštění motoru, bez prodlévání na režimu volnoběhu, upravit otáčky 83 až 85 % a ponechat motor v chodu na tomto režimu nejméně 10 s, pak přesunout POM na doraz MALYJ GAZ (volnoběh) .
|
|
|
|
|
|
Všechny odkazy k tématu:
|
|
|
|
|
|
- Činnost po usednutí do kabiny (obsáhlé)
- Kontrola radionavigačního a pilotního navigačního vybavení (velmi obsáhlé)
- Kontrola soustav, systémů a vybavení letounu
- Kontrola činnosti SAU
- Motorová zkouška
Spouštění
Na zemi se motor spouští pomocí letištních zdrojů elektrického napájení. Jsou povoleny 3 pokusy spouštění pomocí palubní akumulátorové baterie do teploty vnějšího vzduchu -30°C (za neúspěšný pokus počítat i následné studené protočení). Při nižších teplotách spouštět motor pomocí letištních zdrojů elektrického napájení.Před spouštěním motoru:
- Zkontrolovat plynulost přesunu POM do polohy POLNYJ FORSAŽ a přesunout ji do polohy STOP
- Přesvědčit se, že vypínač AKKUM. AERODR. PITAN. (1) je zapnut
- Zapnout vypínače dynama (2) a alternátoru (3)
- Zkontrolovat polohu vypínače požárního kohoutu (4) (krytka vypínače PK musí být zavřena)
- Zapnout čerpadla (6), na tablo musí zhasnout návěstí NASOS PODKAČKI a PODKAČKI NET.
Při spouštění motoru:
- Přepnout přepínač DVIGATĚL (5) spouštěcího systému do polohy ZAPUSK (7.)
- Nastavit POM do polohy MALYJ GAZ
- Stlačit tlačítko ZAPUSK na 1 až 2 s (přitom na tablo musí svítit návěstí ZAPUSK DVIGAT.) a zapnout stopky
Spouštění kontrolovat zpočátku podle hluku pracujícího turbospouštěče a teploty jeho výstupních plynů a dále podle zvyšujících se otáček motoru a teploty výstupních plynů. Přesvědčit se o vypnutí turbospouštěče při otáčkách 37 až 40 % (určí se podle prudkého poklesu teploty plynů nebo podle zhasnutí návěstí ZAPUSK DVIGAT. na tablo). Motor se musí spustit a automaticky přejít na otáčky volnoběhu do 50 s. Ihned po spuštění motoru, bez prodlévání na režimu volnoběhu, upravit otáčky 83 až 85 % a ponechat motor v chodu na tomto režimu nejméně 10 s, pak přesunout POM na doraz MALYJ GAZ (volnoběh) .
Doplnění
Legenda:
1 = akumulátor (baterie) nebo připojení vnějšího zdroje na stejnosměrnou síť 2 = dynama - zdroj stejnosměrného proudu, pro jistotu jsou dvě 3 = alternátor - jeden ze zdrojů střídavého proudu 4 = pod krytkou je přepínač (elektricky se přepne kohout přívodu paliva do motoru do polohy stop) a vedle je tlačítko hašení požáru 5 = přepínač se třemi polohami: Dole = studené protočení motoru, bez přívodu a zapálení paliva. To se nazývá “studené protočení motoru” a používá se třeba po nepovedeném normálním startu motoru, kdy ale selhalo zapálení paliva. Tehdy totiž palivo steče do spodní části motoru a bez "profouknutí" by při opakovaném pokusu o spuštění "blaflo". Spodní poloha přepínače také slouží ke konzervaci. Při té se připojí nádržka s olejem a při roztočeném motoru se rozstříkne palivovými tryskami do prostoru motoru. Zapalování je mimo provoz. Uprostřed = provede se jen spuštění turbospouštěče, bez roztáčení motoru. To slouží např. ke kontrole činnosti turbostartéru. Nahoře = normální spouštění "ZAPUSK" motoru. 6 = zapíná elektrická odstředivá čerpadla, aby se natlakoval systém dodávky paliva k vysokotlakému čerpadlu s regulátorem. Toto čerpadlo-regulátor je už částí motoru. POM = páka ovládání motoru SAU = autopilotSu-22: Fotogalerie
[nggallery id=10]
UPOZORNĚNÍ: Pro vytvoření speciálu o Su-22M4 bylo vyvinuto značné úsilí několika lidí. Respektujte proto prosím autorská práva. Jakékoliv kopírování, i samostatných částí, je přísně zakázáno.
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: Tomáš M. a Rudi (cloud.up4.cz) | Zdroj technických dat: Jumper
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: Tomáš M. a Rudi (cloud.up4.cz) | Zdroj technických dat: Jumper
Kde pokračovat?
|
|
|
|
|
|