Su-22M4 - Spouštění motoru

Su-22M4 - Spouštění motoru

Suchoj Su-22M3K Fitter Speciál věnovaný stíhacímu bombardéru Su-22M4 prozatím uzavřeme touto lekcí, ve které se naučíme základní postup pro nahození turbohřídelového motoru Ljulka AL-21F-3.
Všechny odkazy k tématu:
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
|
|
Úkonů, které musí pilot před samotným spuštěním motoru a finálním odstartováním z dráhy je pochopitelně ve skutečnosti o mnoho více. Popisování činností jako je zapojení padákového systému, úpravu popruhů, kontrolu výchozího nastavení všech přepínačů, funkčnosti kyslíkového vybavení a především velmi obsáhlou kontrolu radionavigačního a navigačního vybavení ad., prozatím přeskočíme... Čistě teoreticky vám ale v nouzi pro "jednoduchý" vzlet následující instrukce postačí. Abych to shrnul, správně musí pilot Su-22 provést všechny tyto důležité úkony (DÚ):


  • Činnost po usednutí do kabiny (obsáhlé)
  • Kontrola radionavigačního a pilotního navigačního vybavení (velmi obsáhlé)

  • Kontrola soustav, systémů a vybavení letounu
  • Kontrola činnosti SAU
  • Motorová zkouška


Spouštění

Na zemi se motor spouští pomocí letištních zdrojů elektrického napájení. Jsou povoleny 3 pokusy spouštění pomocí palubní akumulátorové baterie do teploty vnějšího vzduchu -30°C (za neúspěšný pokus počítat i následné studené protočení). Při nižších teplotách spouštět motor pomocí letištních zdrojů elektrického napájení.

Před spouštěním motoru:

  • Zkontrolovat plynulost přesunu POM do polohy POLNYJ FORSAŽ a přesunout ji do polohy STOP
  • Přesvědčit se, že vypínač AKKUM. AERODR. PITAN. (1) je zapnut
  • Zapnout vypínače dynama (2) a alternátoru (3)
  • Zkontrolovat polohu vypínače požárního kohoutu (4) (krytka vypínače PK musí být zavřena)
  • Zapnout čerpadla (6), na tablo musí zhasnout návěstí NASOS PODKAČKI a PODKAČKI NET.

Su-22M4 - Spouštění motoru

Su-22M4 - Spouštění motoru

Při spouštění motoru:

  • Přepnout přepínač DVIGATĚL (5) spouštěcího systému do polohy ZAPUSK (7.)
  • Nastavit POM do polohy MALYJ GAZ
  • Stlačit tlačítko ZAPUSK na 1 až 2 s (přitom na tablo musí svítit návěstí ZAPUSK DVIGAT.) a zapnout stopky

Su-22M4 - Spouštění motoru
Spouštění kontrolovat zpočátku podle hluku pracujícího turbospouštěče a teploty jeho výstupních plynů a dále podle zvyšujících se otáček motoru a teploty výstupních plynů. Přesvědčit se o vypnutí turbospouštěče při otáčkách 37 až 40 % (určí se podle prudkého poklesu teploty plynů nebo podle zhasnutí návěstí ZAPUSK DVIGAT. na tablo). Motor se musí spustit a automaticky přejít na otáčky volnoběhu do 50 s. Ihned po spuštění motoru, bez prodlévání na režimu volnoběhu, upravit otáčky 83 až 85 % a ponechat motor v chodu na tomto režimu nejméně 10 s, pak přesunout POM na doraz MALYJ GAZ (volnoběh) .

Doplnění

Legenda:

1 = akumulátor (baterie) nebo připojení vnějšího zdroje na stejnosměrnou síť 2 = dynama - zdroj stejnosměrného proudu, pro jistotu jsou dvě 3 = alternátor - jeden ze zdrojů střídavého proudu 4 = pod krytkou je přepínač (elektricky se přepne kohout přívodu paliva do motoru do polohy stop) a vedle je tlačítko hašení požáru 5 = přepínač se třemi polohami: Dole = studené protočení motoru, bez přívodu a zapálení paliva. To se nazývá “studené protočení motoru” a používá se třeba po nepovedeném normálním startu motoru, kdy ale selhalo zapálení paliva. Tehdy totiž palivo steče do spodní části motoru a bez "profouknutí" by při opakovaném pokusu o spuštění "blaflo". Spodní poloha přepínače také slouží ke konzervaci. Při té se připojí nádržka s olejem a při roztočeném motoru se rozstříkne palivovými tryskami do prostoru motoru. Zapalování je mimo provoz. Uprostřed = provede se jen spuštění turbospouštěče, bez roztáčení motoru. To slouží např. ke kontrole činnosti turbostartéru. Nahoře = normální spouštění "ZAPUSK" motoru. 6 = zapíná elektrická odstředivá čerpadla, aby se natlakoval systém dodávky paliva k vysokotlakému čerpadlu s regulátorem. Toto čerpadlo-regulátor je už částí motoru. POM = páka ovládání motoru SAU = autopilot

Su-22: Fotogalerie

UPOZORNĚNÍ: Pro vytvoření speciálu o Su-22M4 bylo vyvinuto značné úsilí několika lidí. Respektujte proto prosím autorská práva. Jakékoliv kopírování, i samostatných částí, je přísně zakázáno.
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: Tomáš M. a Rudi (cloud.up4.cz) | Zdroj technických dat: Jumper
Kde pokračovat?
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
|
|

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.