Suchoj Su-22 Fitter

Suchoj Su-22 Fitter

Su-22 Fitter Vývoj Fitteru je datován na počátek šedesátých let dvacátého století, kdy měl nahradit stárnoucí letouny Su-7, které již neposkytovaly potřebný výkon a taktický dolet. O konstukci stroje, který měl nahradit stárnoucí Su-7 projevila zájem i konstrukční kancelář OKB MiG se svým I-3U, ovšem jejich návrh se neujal. Su-17 byl prvním sovětským letounem, u kterého byla použita měnitelná geometrie křídel - tato technologie zmenšuje potřebnou délku dráhy pro vzlet a přistání, další kladnou vlastností je prodloužení doletu. Pro užití této technologie by bylo potřeba úplně přepracovat křídlo a trup letounu Su-7, proto bylo rozhodnuto, že se upraví Su-7 pouze na stroj s částečně měnitelnou geometrií křídla - mění se pouze vnější půlka křídla ( prototyp S-22I / Su-7IG ). První zkušební let byl realizován 2.8.1966 a bylo zjištěno, že letoun má výrazně lepší vlastnosti oproti Su-7 - delší dolet, větší nosnost a stačí mu kratší dráha pro vzlet. V sériové výrobě dostal označení Su-17 (exportní označení Su-20 a Su-22), vyráběl se od roku 1970 do roku 1990 v celkovém počtu cca 3000 ks a do výzbroje se dostal v roce 1971.
Všechny odkazy k tématu:
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
|
|
Suchoj Su-22 byl zkonstruován jako stíhací bombardér stejně jako jeho konkurent MiG-27, většinou se však používal pouze jako bombardér. S MiGem-27 měl také srovnatelný výkon, určení a byl vyroben i v podobném množství. Proč se sovětská vláda rozhodla souběžně vyrábět a používat oba tyto téměř stejné typy? Z politických důvodů - nechtěla urazit ani jednu z konstrukčních kanceláří.

Su-22 v Čechách:

Tento stíhací / bombardovací letoun v našem letectvu sloužil osmnáct let, přesněji od roku 1984 ( 3. letka 47. průzkumného leteckého pluku - Pardubice / později Hradec Králové ), nejvíce svého času však strávil na letecké základně v Náměšti nad Oslavou. Sloužili u nás dvě modifikace - dvoumístná Su-22M4 ( finální verze exportního typu Su-22 vycházející ze Su-17M4, motor Ljulka AL-21F-3, stav k roku 1998 - 28 kusů ve výzbroji ) a jednomístná Su-22UM3K Fitter G ( exportní verze Su-17UM3, která je narozdíl od UM2 vybavená dopplerovským navigačním systémem, má vyšší kýlovou plochou a větší zásobou paliva, stav k roku 1998 - 5 kusů ve výzbroji ). V Náměšti se dvaadvacítka vyznačovala především vysokou spolehlivostí a oblibou u příslušníků letectva. V devadesátých letech piloti z Náměšti začali vystupovat na různých leteckých dnech se svojí akrobatickou skupinou Duha, která byla divácky velmi oblíbená a atraktivní. Se Su-22 se české letectvo loučilo těžko, bylo s jeho službou spokojeno, piloty na tomto stroji bavilo létat a je škoda, že se nevyužil ještě stále plný sklad munice, který mohl posloužit pilotům ke kvalitnímu výcviku... Vyřazení tohoto letounu zapříčinilo odchod části personálu Su-22, který s tímto vyřazením nesouhlasil, stejně jako se stalo např. při ukončení služby MiGu-29. Doporučuji přečíst celý článek na Army.cz -

Uživatelé:

Suchoj Su-17 - pouze Sovětský svaz. Suchoj Su-20 - Sovětský svaz, Polsko, NDR, Alžírsko, Írák, Egypt, Sýrie, Afghánistán a Jemen. Suchoj Su-22 - Československo, Líbye, Peru a v další země.

Základní informace (Su-22M4)

První let: 2.8.1966 (Su-17) Posádka: 1 pilot Délka: 19 m Výška: 5,1 m Rozpětí: 10 m až 13,7 m Nosná plocha: 34,5 m² až 38,5 m² Hmotnost prázného: 12.160 kg Hmotnost vzletová: 16.400 kg Hmostnost maximální: 19.400 kg Nádrže: 3.770 kg Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor Ljulka
  • AL-21F3 - 76,4 kN / 109,8 kN s forsáží

Výkon

Maximální rychlost: 1.400 km/h, 1.860 km/h ve výšce (1,7 Mach) Taktický dolet: 1.150 km Přeletový dolet: 2.300 km Dostup: 18.000 m Stoupavost: 230 m/s Zátěž na plochu: 443 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.68 Maximální násobky G: +7 g

Verze

  • Su-17 Fitter B - první sériová verze
  • Su-17 M Fitter C - verze s lepším motorem AL-21F-3
  • Su-17 M-2 Fitter D - verze s mírně prodlouženou a sníženou přídí, objemnější hřbetní nástavba, radar pro sledování terénu v radomu pod přídí a laserový hledáček ve středovém vstupním kuželu
  • Su-17 M-3 Fitter H - skloněná příď o 3° pro lepší výhled, rakety vzduch-vzduch
  • Su-17 UM-2 Fitter E - cvičně-bojová verze z Su-17 M-2, nemá příďový radom, má širší a vyšší hřbetní nástavbu pro větší zásobu paliva, jen jeden kanón v kořeni pravého křídla
  • Su-17 UM-3 Fitter G - vylepšená verze Su-17 UM-2 vybavená dopplerovským navigačním systémem, s vyšší kýlovou plochou a větší zásobou paliva
  • Su-17 M-4 Fitter K - menší vstupní otvor pro studený vzduch, ve výzbroji verze M-4 jsou i 4 kanónová pozdra pro 23 mm kanóny (dva nastaveny pro střelbu vzad)
  • Su-20 Fitter C - exportní varianta Su-17 M se stejným motorem, ale horší avionikou
  • Su-20 R - průzkumná verze
  • Su-22 Fitter F - exportní verze Su-17 M-2, oproti ní má rozšířenou zadní část trupu pro nový motor Tumanskij R-29-BS-300, který byl podobný motoru MiG-27, rakety IČ vzduch-vzduch K-13A
  • Su-22 U - exportní verze Su-17 UM-2
  • Su-22 M-3 Fitter J - exportní verze Su-17 M-3, má vyšší zásobu paliva a vyšší kýlovou plochu. Oproti Su-17 M-3, který může být vyzbrojen střelami vzduch-země, může Su-22 M-3 nést i střely vzduch-vzduch K-13A (AA-2) Atoll
  • Su-22 UM-3K Fitter G - exportní verze Su-17 UM-3, sloužil i v našem letectvu
  • Su-22 M-4 - finální verze exportního typu Su-22, odvozena od Su-17 M-4, poháněna motorem Ljulka AL-21F-3

Výzbroj:

Kanón: 2x 30 mm kanon NR-30 (2x 80 nábojů) Kanony lze doplnit čtyřmi pouzdry SPPU 22-0 s dvojkanónem GŠ-23 se zásobníkem na 260 nábojů, které se podvěšují na vnější křídelní a trupové závěsníky. Mohou střílet pod úhlem 0° až 45° a to buď vpřed nebo i vzad, ovšem nastavení se musí provést ručně na zemi.
Su-22 Fitter
Řízené střely vzduch / vzduch:
  • R-60 (AA-8 Aphid)
  • R-3S
Řízené střely vzduch / země:
  • CH-25MP,CH-25ML, CH-25MR, CH-29L, CH-29T, CH-58, CH-28
Neřízené střely vzduch / země: (raketnice/munice)
  • PU-O-25 (S-25O, S-25OF a S-25OMF)
  • APU-88 (S-24)
  • RM-122 (S-13)
  • B-13 (S-13)
  • B-8MI (S-8A a S-8M)
  • UB-32A/57
  • UB-32M/57
  • UB-16/57U (S-5M, S-5K, S-5KI, S-5KO, S-5KPB, S-5OI a S-5PI)
Bomby:
  • FAB (100, 250 a 500 kg)
  • OFAB (100, 250 a 500 kg)
  • PB (250 kg)
  • ZAB (100, 250 a 500 kg)
  • ODAB (500 kg)
  • KMGU-2 (2,5 až 10 kg)
  • BetAB (250 a 500 kg)

Su-22: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: N/A
Kde pokračovat?
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
Speciály - pouze pro registrované
| Speciály - pouze pro registrované
|
|

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.