Suchoj Su-27 Flanker

Suchoj Su-27 Flanker

Suchoj Su-27 Flanker je ruský dvoumotorový nadzvukový stíhací letoun 4. generace s vysokou manévrovatelností. Jeho primárním určením je boj proti vzdušným cílům za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Na svém kontě má více než dvě desítky rekordů a je schopný provádět neobvyklé akrobatické manévry typu kobra či zvon, které zvládá jen hrstka bojových letounů. switch-su-27

Historie vzniku Su-27

Flanker vznikl jako odpověď SSSR na připravovaný americký stíhací letoun McDonnel Douglas F-15 Eagle. Měl nahradit již nedostačující Su-15 (Flagon) a Tu-128 (Fiddler). Projekt nesl název "Perspektivní frontový stíhač" a vývojem se začaly zabývat konstrukční kanceláře Suchoj (T-10), MiG (MiG-29) a Jakovlev (Jak-45, Jak-47). Jakovlev byl nakonec z boje úplně vyřazen, OKB Suchoj přišel s letounem Su-27 a OKB MiG s letounem MiG-29. První let s prototypem T-10-1 byl proveden 20.5.1977, následně byly zkonstruovány ještě další prototypy, ovšem stále nedosahovaly požadovaných parametrů. Proto muselo dojít k dalšímu vylepšování konstrukce, což vyvrcholilo prototypem (T-10S-1), který vzlétl 20.4.1981. su-27-01 V polovině roku 1985 byl Flanker-B zařazen do služby v sovětském letectvu, konkrétně ke stíhacímu pluku v Dzemgi. V roce 1989 byl stroj oficiálně předveden na pařížské airshow Le Bourget a Pugačov poprvé provedl svůj slavný akrobatický manévr zvaný "kobra". Rusko má v současné době k dispozici více jak 100 kusů Flankerů upravených pro menší odraz radarových paprsků a probíhá modernizace na standardy Su-27SM a Su-27UBM.

Technický popis Su-27 Flanker

Pilot sedí ve vystřelovací sedačce K-36DM s.2, která umožňuje katapultáž s parametry 0/0. V kokpitu (
) je knipl umístěn standardně mezi nohama, kde jsou i madla pro aktivaci K-36DM, POM je na levé straně, většina přístrojů je analogová, HUD a vpravo pod ním CRT obrazovka zobrazuje data z radaru a elektro-optického zaměřovače (IRST). Vzdušné cíle je možné označovat helmovým zaměřovačem. U novějších verzí (M a vyšší) je již tzv. "skleněný kokpit" s velkými barevnými MFD displeji. ciaf-2013-report Su-27 je řešen jako středoplošník se šípem křídla pod úhlem 40°, který plynule přechází do trupu letadla až k začátku čelního skla kokpitu. Na náběžné hraně jsou umístěny manévrovací klapky a na odtokové hraně jsou klapky a křidélka. Drak letadla je nestabilní z důvodu dosažení vysoké obratnosti a ovladatelnosti, proto se o letové korekce stará elektronika. Většina konstrukce je z hliníkových slitin. O pohon se starají dva motory Ljulka AL-31F. Letoun je vybaven moderní avionikou, řízením FBW, výkoným snímacím pulsním dopplerovským radarem s možností sledovat okruh 240 km, vyhledávacím a sledovacím IČ systémem IRST.

Su-27SM vs. F-15C

Stroj Su-27 je často srovnáván s americkým protějškem F-15 a dodnes se vede na toto téma spousta diskuzí. Některé jejich parametry uvádí následující tabulka.
F-15C Eagle
Únosnost výzbroje: 7.300 kg na 11 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 30.845 kg
Maximální rychlost: 2.655 km/h
Bojový radius: 1.967 km
Délka: 19,43 m
Tankování za letu: Ano
Tah k hmotnosti: 1,12

F-15C Eagle
Su-27SM Flanker B mod.1
Únosnost výzbroje: 6.000 kg na 10 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 30.000 kg
Maximální rychlost: 2.500 km/h
Bojový radius: 1.340 km
Délka: 21,94 m
Tankování za letu: Ano
Tah k hmotnosti: 1,07

Su-27SM Flanker B mod.1

Su-27: Uživatelé

Alžírsko, Angola, Bělorusko, Čína, Eritrea, Etiopie, Indonésie, Kazachstán, Malajsie, Rusko, Ukrajina, Uzbekistán, Vietnam a další. su-27-02

Su-27: Základní informace

První let: 20.05.1977 Posádka: 1 muž Délka: 21,94 m Výška: 5,93 m Rozpětí: 14,70 m Nosná plocha: 62 m² Hmotnost prázného: 16.380 kg Hmotnost vzletová: 23.430 kg Hmostnost maximální: 30.450 kg Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor Saturn / Ljulka
  • AL-31F - 2x 72 kN bez a 2x 122,6 kN s forsáží

Su-27: Výkon

[expand title="Zobrazit informace"] Maximální rychlost: 2500 km/h (2,35 M) Taktický dolet: 1.340 km Přeletový dolet: 3.530 km Dostup: 19.000 m Stoupavost: 300 m/s Zátěž na plochu: 371 kg/m² Tah k hmotnosti: 1.07 Maximální násobky G: N/A [/expand]

Su-27: Verze

[expand title="Zobrazit informace"]
  • Su-27 Flanker-A: základní verze letounu a jeho prvního prototypu
  • Su-27 Flanker-B: upravená, první sériově vyráběná verze Flanker-A
  • Su-27 UB Flanker-C: cvičná bojeschopná verze
  • Su-27 BK:
  • Su-27 UBK: dvoumístná verze BK
  • Su-27 PU/Su-30: víceúčelový bitevník
  • Su-27 K/Su-33: námořní verze
  • Su-27 KUB: dvoumístná cvičná námořní verze
  • Su-27 IB/Su-34: útočný stíhač
  • Su-27 FB/Su-32: dvoumístná verze
  • Su-27 M/Su-35: nová verze letounu
  • Su-27 SM:
  • Su-27 SKM:
  • Su-27 UBM:
  • Su-27 SM2:
  • Su-27 SM3:
  • Su-35BM/Su-35S:
[/expand]

Su-27: Výzbroj

[expand title="Zobrazit informace"] Kanón:
  • 1x 30 mm GŠ-30-1 (150 nábojů)
Počet závěsníků: 10 s celkovou únosností 6.000 kg Řízené střely vzduch / vzduch:
  • R-27R, R-27ER, R-27T, R-27ET, R-60, R-73, R-77
Řízené střely vzduch / země:
  • CH-23, CH-25, CH-25MP, CH-29, CH-31, CH-35, CH-58, CH-59
Neřízené střely vzduch / země:
  • S-8, S-13, S-24, S-25, SMKB
Bomby:
  • FAB-250, FAB-500, RBK-250, RBK-500, KAB-500KR, KAB-500L
[/expand]

Su-27: Video

[expand title="Zobrazit informace"] [/expand]

Su-27: Fotogalerie

TIP: Su-27 do České republiky zavítal naposledy během akce CIAF ve dnech 7.-8.9.2013 v Hradci Králové. Jednalo se o dvoumístnou verzi UB z Ukrajiny.
Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.