Suchoj Su-27 Flanker
Suchoj Su-27 Flanker je ruský dvoumotorový nadzvukový stíhací letoun 4. generace s vysokou manévrovatelností. Jeho primárním určením je boj proti vzdušným cílům za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Na svém kontě má více než dvě desítky rekordů a je schopný provádět neobvyklé akrobatické manévry typu kobra či zvon, které zvládá jen hrstka bojových letounů.
) je knipl umístěn standardně mezi nohama, kde jsou i madla pro aktivaci K-36DM, POM je na levé straně, většina přístrojů je analogová, HUD a vpravo pod ním CRT obrazovka zobrazuje data z radaru a elektro-optického zaměřovače (IRST). Vzdušné cíle je možné označovat helmovým zaměřovačem. U novějších verzí (M a vyšší) je již tzv. "skleněný kokpit" s velkými barevnými MFD displeji. Su-27 je řešen jako středoplošník se šípem křídla pod úhlem 40°, který plynule přechází do trupu letadla až k začátku čelního skla kokpitu. Na náběžné hraně jsou umístěny manévrovací klapky a na odtokové hraně jsou klapky a křidélka. Drak letadla je nestabilní z důvodu dosažení vysoké obratnosti a ovladatelnosti, proto se o letové korekce stará elektronika. Většina konstrukce je z hliníkových slitin. O pohon se starají dva motory Ljulka AL-31F. Letoun je vybaven moderní avionikou, řízením FBW, výkoným snímacím pulsním dopplerovským radarem s možností sledovat okruh 240 km, vyhledávacím a sledovacím IČ systémem IRST.
Historie vzniku Su-27
Flanker vznikl jako odpověď SSSR na připravovaný americký stíhací letoun McDonnel Douglas F-15 Eagle. Měl nahradit již nedostačující Su-15 (Flagon) a Tu-128 (Fiddler). Projekt nesl název "Perspektivní frontový stíhač" a vývojem se začaly zabývat konstrukční kanceláře Suchoj (T-10), MiG (MiG-29) a Jakovlev (Jak-45, Jak-47). Jakovlev byl nakonec z boje úplně vyřazen, OKB Suchoj přišel s letounem Su-27 a OKB MiG s letounem MiG-29. První let s prototypem T-10-1 byl proveden 20.5.1977, následně byly zkonstruovány ještě další prototypy, ovšem stále nedosahovaly požadovaných parametrů. Proto muselo dojít k dalšímu vylepšování konstrukce, což vyvrcholilo prototypem (T-10S-1), který vzlétl 20.4.1981. V polovině roku 1985 byl Flanker-B zařazen do služby v sovětském letectvu, konkrétně ke stíhacímu pluku v Dzemgi. V roce 1989 byl stroj oficiálně předveden na pařížské airshow Le Bourget a Pugačov poprvé provedl svůj slavný akrobatický manévr zvaný "kobra". Rusko má v současné době k dispozici více jak 100 kusů Flankerů upravených pro menší odraz radarových paprsků a probíhá modernizace na standardy Su-27SM a Su-27UBM.Technický popis Su-27 Flanker
Pilot sedí ve vystřelovací sedačce K-36DM s.2, která umožňuje katapultáž s parametry 0/0. V kokpitu () je knipl umístěn standardně mezi nohama, kde jsou i madla pro aktivaci K-36DM, POM je na levé straně, většina přístrojů je analogová, HUD a vpravo pod ním CRT obrazovka zobrazuje data z radaru a elektro-optického zaměřovače (IRST). Vzdušné cíle je možné označovat helmovým zaměřovačem. U novějších verzí (M a vyšší) je již tzv. "skleněný kokpit" s velkými barevnými MFD displeji. Su-27 je řešen jako středoplošník se šípem křídla pod úhlem 40°, který plynule přechází do trupu letadla až k začátku čelního skla kokpitu. Na náběžné hraně jsou umístěny manévrovací klapky a na odtokové hraně jsou klapky a křidélka. Drak letadla je nestabilní z důvodu dosažení vysoké obratnosti a ovladatelnosti, proto se o letové korekce stará elektronika. Většina konstrukce je z hliníkových slitin. O pohon se starají dva motory Ljulka AL-31F. Letoun je vybaven moderní avionikou, řízením FBW, výkoným snímacím pulsním dopplerovským radarem s možností sledovat okruh 240 km, vyhledávacím a sledovacím IČ systémem IRST.
Su-27SM vs. F-15C
Stroj Su-27 je často srovnáván s americkým protějškem F-15 a dodnes se vede na toto téma spousta diskuzí. Některé jejich parametry uvádí následující tabulka.F-15C Eagle
Únosnost výzbroje: 7.300 kg na 11 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 30.845 kg
Maximální rychlost: 2.655 km/h
Bojový radius: 1.967 km
Délka: 19,43 m
Tankování za letu: Ano
Tah k hmotnosti: 1,12
Su-27SM Flanker B mod.1
Únosnost výzbroje: 6.000 kg na 10 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 30.000 kg
Maximální rychlost: 2.500 km/h
Bojový radius: 1.340 km
Délka: 21,94 m
Tankování za letu: Ano
Tah k hmotnosti: 1,07
Su-27: Uživatelé
Alžírsko, Angola, Bělorusko, Čína, Eritrea, Etiopie, Indonésie, Kazachstán, Malajsie, Rusko, Ukrajina, Uzbekistán, Vietnam a další.Su-27: Základní informace
První let: 20.05.1977 Posádka: 1 muž Délka: 21,94 m Výška: 5,93 m Rozpětí: 14,70 m Nosná plocha: 62 m² Hmotnost prázného: 16.380 kg Hmotnost vzletová: 23.430 kg Hmostnost maximální: 30.450 kg Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor Saturn / Ljulka- AL-31F - 2x 72 kN bez a 2x 122,6 kN s forsáží
Su-27: Výkon
[expand title="Zobrazit informace"] Maximální rychlost: 2500 km/h (2,35 M) Taktický dolet: 1.340 km Přeletový dolet: 3.530 km Dostup: 19.000 m Stoupavost: 300 m/s Zátěž na plochu: 371 kg/m² Tah k hmotnosti: 1.07 Maximální násobky G: N/A [/expand]Su-27: Verze
[expand title="Zobrazit informace"]- Su-27 Flanker-A: základní verze letounu a jeho prvního prototypu
- Su-27 Flanker-B: upravená, první sériově vyráběná verze Flanker-A
- Su-27 UB Flanker-C: cvičná bojeschopná verze
- Su-27 BK:
- Su-27 UBK: dvoumístná verze BK
- Su-27 PU/Su-30: víceúčelový bitevník
- Su-27 K/Su-33: námořní verze
- Su-27 KUB: dvoumístná cvičná námořní verze
- Su-27 IB/Su-34: útočný stíhač
- Su-27 FB/Su-32: dvoumístná verze
- Su-27 M/Su-35: nová verze letounu
- Su-27 SM:
- Su-27 SKM:
- Su-27 UBM:
- Su-27 SM2:
- Su-27 SM3:
- Su-35BM/Su-35S:
Su-27: Výzbroj
[expand title="Zobrazit informace"] Kanón:- 1x 30 mm GŠ-30-1 (150 nábojů)
- R-27R, R-27ER, R-27T, R-27ET, R-60, R-73, R-77
- CH-23, CH-25, CH-25MP, CH-29, CH-31, CH-35, CH-58, CH-59
- S-8, S-13, S-24, S-25, SMKB
- FAB-250, FAB-500, RBK-250, RBK-500, KAB-500KR, KAB-500L
Su-27: Video
[expand title="Zobrazit informace"] [/expand]Su-27: Fotogalerie
[nggallery id=86]
TIP: Su-27 do České republiky zavítal naposledy během akce CIAF ve dnech 7.-8.9.2013 v Hradci Králové. Jednalo se o dvoumístnou verzi UB z Ukrajiny.
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org