Take On Helicopters
Po loňském říjnovém článku, který byl věnován preview verzi vrtulníkového simulátoru Take On Helicopters pocházejícího z českých luhů a hájů, se k tomuto vydařenému titulu ještě jednou vrácím. Byla by totiž škoda neuvést další dojmy a zkušenosti již z plné verze, ve které jsem nalétal několik hodin. Když to vezmu pěkně popořádku, tak mě velmi mile přikvapil přiložený padesátistránkový barevný manuál v českém jazyce, který se nachází v obalu spolu se dvěma DVD. Najít se toho v něm dá opravdu dost, od představení kampaně a jednotlivých postav po celkem obsáhlou základní vrtulníkovou teorii (konstrukce stroje, ovládání, přístroje, princip létání, základní manévry a další) až po nastavení simulátoru či práci s editorem misí. Takže minimálně během (dlouhé) instalace rozhodně přijde vhod.
Realističnost
Pokud se budeme na tento titul dívat jako na letecký simulátor, tak bych nejprve upozornil na jedinou nedokonalost a tou je fakt, že v kabině lze ovládat pouze velmi omezené množství tlačítek. To bude určitě vadit skalním vyznavačům co nejvěrnější letecké simulace, kteří chtějí mít všechny systémy a jejich nastavení plně funkční a odpovídající realitě. Tím chci včas nastínit, že se nejedná v tomto ohledu o "hardcore" simulátor vrtulníku jako je. Méně ovládacích tlačítek v kabině a tím pádem její celkově jednodušší obsluha však zase přidává na hratelnosti - to co nebude úplně vyhovovat jedné skupině lidí, bude zase více vyhovovat druhým – těm co zrovna nechtějí listovat v letových manuálech a řešit, zda ten a ten úkon dle něj provedli správně, ale těm, kteří mají zájem o titul, který jim poskytne kvalitní zábavu a věrný pocit z létání. Ostatně přímo ve hře je během loadingu uvedena jedna hláška ve smyslu, že se nejedná o výukový trenažér a v případě vašeho zájmu stát se skutečným pilotem helikoptéry se máte rozhodně svěřit certifikovaným instruktorům. To působí až úsměvně při pomyšlení na to, že by se našel nějaký sebejistý "blázen", který by bez patřičného výcviku rovnou usedl do kabiny skutečného stroje a chtěl s ním létat :-) I když v dnešním bláznivém světě člověk nikdy neví... Samotný letový model při nastavení nejvetšího realismu určitě zpočátku potrápí nejednoho člověka. Já osobně jsem kupříkladu zatím v žádném jiném simulátoru neměl větší problémy udržet helikoptéru klidně ve visu jako zde. Celkově vzato mám z letového modelu velmi dobrý a věrný pocit bez dojmu umělých, skriptovaně "podivných" momentů v určitých letových režimech, se kterými jste se mohli ve starších leteckých simulátorech setkat. Opravdu velmi kvalitně odvedená práce! Uveďme si nějaké vlastnosti, které jsou zahrnuté v Take On Helicopters:
- Rychlost a směr větru
- Vliv zatížení na letové vlastnosti
- Do modelu poškození zahrnut rotor, podvozek, trup a avionika
- Overtorque - přetáčení motoru a namáhání transmise
- Transitional lift - přechodový vztlak (
) - Retreating blade stall - asymetrie vztlaku (
) - Vortex ring state - vírový prstenec na rotoru (
) - Avionika - rychloměr, variometr, výškoměr, RPM, HSI, palivoměr, teplota motoru a další
- Interaktivní 3D kokpit s možností sjednodušeného startu
- Všechny vlastnosti naleznete na oficiálním
Model poškození
Piloty, kteří budou s kniplem máchat jak s vařečkou v hrnci nebo kolektiv necitlivě prudce zvyšovat a snižovat, model poškození vrtulníku „odmění“ postupným zhoršováním letových vlastností. Některé se začínají projevovat nejprvě zvukově, následně přechází do mírných vibrací se stíženým ovládáním až třeba po úplné vysazení motoru (projevovalo se zejména u střední helikoptéry). V kampani pak budete muset poškozené stroje ze svého letového parku průběžně opravovat, což vás bude pochopitelně stát nějaké peníze. Když se vám bude zdát částka za opravu příliš drahá, je možné osobně provést vizuální kontrolu a výslednou částku tím snížit. To obnáší postupně obejít celý vrtulník a zkontrolovat zblízka několik kontrolních bodů. Vizuální kontrola je samozřejmě časově náročnější, lze tedy očekávat, že po pár takových kontrolách to většina netrpělivých pilotů vzdá a budou raději volit rychlou opravu rovnou z menu za vyšší částku. Model poškození, samotná myšlenka s vizuální "obchůzkovou" kontrolou a následné opravování se mně hodně líbí, velmi se to (zjednodušeně) blíží k realitě. Tyto vlastnosti zároveň mají vliv na to, jak se ke stroji budete během létání chovat - tzn. odpustit si zběsilé a prudké manévry, prostě pilotovat citlivě.Kampaň
Kampaň je sama o sobě v této kategorii vcelku zajímavě a různorodě navržena. Plnit v ní budete snad všechny možné mise, které se s helikoptérami v reálu běžně provádějí. Tedy jak klasické přepravní/transportní (přeprav to tam a tam), tak záchranářské, vojenské, pátrací, vyhlídkové, ale i dost specifické (natáčení velryb, zastrašení cestujícího, výměnu antény na vysílači, nácvik akrobatické sestavy a další). Budete létat za postavu se jménem Tom Larkin v rodinné letecké společnosti Larkin aviation, kde spolu se svým bratrem vlastníte malé letiště nedaleko Seattlu. Mise si budete moci postupně sami vybírat a za každé úspěšné splnění pak dostáváte různé finanční odměny. Z těch pak financujete opravy, můžete samo sebou i nakupovat další stroje a dokonce jimi lze rozšiřovat účelové vlastnosti helikoptér - třeba dokoupit palubní jeřáb a s takovým strojem tak začít plnit i záchranářské mise. Pro názornost se nyní podrobněji zastavíme u záchranářských mísí, které jsem preferoval nejčastěji. Docela jsem se na ně byl zvědavý, protože vžádné nebyly. Ty sestávají většinou z toho, že odstartujete z letiště, letíte vyzvednout záchranáře (což tedy bohužel moc neodpovídá realitě) a následně na místo, kde je potřeba vaší pomoci. Inkriminované místo parkrát obkroužíte, abyste zjistili situaci, pomalu se začnete přibližovat a spustíte lano. Věřte, že udržet stroj klidně ve visu a v korektní poloze, abyste dostali záchranáře na správné (opravdu malé) místo bez použití automatické stabilizace je celkem dřina. Hlavně když se jedná třeba o malou loď na moři! No vyzkoušejte si to sami a dejte vědět... Až dostanete všechny zachraňované osoby na palubu, tak je pochopitelně potřeba jejich co nejrychlejší transport do nemocnice. Po jejich úspěšném vysazení na nemocničním heliportu se pak už jen stačí vrátit zpět na letiště v příjemném opojení z kvalitně odvedené práce, kdy jste zachránili pár lidských životů a povzbuzujícím pocitem, že ty nalétané hodiny mají svůj smysl a praktické výsledky :-)
Prostředí
Dovolil bych si tvrdit, ze prostředí je v současné době na poli leteckých simulátorů tím nejdetailnějším a působí opravdu velmi realisticky – od propracované vodní hladiny, přes velké množství různorodých staveb a pohybující se silniční, lodní i letecké dopravy, až třeba po hru světel za různých meteorologických podmínek atd. To si bere samozřejmě jako daň vysoké hardwarové nároky. Já sám jsem na obstarožním PC musel hrát na nejnižší detaily, tudíž jsem grafický potenciál Take On Helicopters bohužel vůbec nevyužil :-)Resumé
Máte rádi helikoptéry? Je-li vaše odpověď kladná a máte zájem přičuchnout k jejich pilotáži a plnění zajímavých misí, je tento produkt určený přímo pro vás. Nic podobného totiž nenajdete! Pokud vás článek stále nepřesvědčil, vyzkoušejte si demo, které si můžete stáhnout na oficiálnímnebo si přečtěte ještě náš předešlý článek o
. Z mé strany už zbývá pouze popřát hodně šťastných letových hodin...
Hardwarové nároky
CPU: Intel Dual-Core 2.4 GHz nebo AMD Dual-Core Athlon 2.5 GHz GPU: NVIDIA GeForce 8800GT nebo ATI Radeon 4850 s Shader Model 3 a 512 MB VRAM RAM: 2 GB HDD: 17 GB volného místa DirectX®: 9.0cTake On Helicopters: Fotogalerie
[nggallery id=73]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto titulem, které chcete doplnit do tohoto článku?
! Dotazy, rady, zkušenosti nebo třeba odkazy na zajímavé články či videa můžete umístit do komentářů níže. Zdroj grafiky: cloud.up4.cz | Zdroj dat: cloud.up4.cz | Výrobce: Bohemia Interactive
! Dotazy, rady, zkušenosti nebo třeba odkazy na zajímavé články či videa můžete umístit do komentářů níže. Zdroj grafiky: cloud.up4.cz | Zdroj dat: cloud.up4.cz | Výrobce: Bohemia Interactive
Kde pokračovat?