Aero L-159 Alca

Aero L-159 Alca

Aero L-159 Alca Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je český lehký podzvukový bitevní letoun. Je primárně určený k poskytování blízké palebné podpory
, průzkumu a částečně k vedení vzdušného boje. Vývoj začal v roce 1994 a prototyp sériového čísla 5831 poprvé vzlétl 2. srpna 1997.

L-159: Konstrukce

Alka je řešena jako jednomístný dolnoplošník s lichoběžníkovými křídly, konstrukce vychází z typu L-59. Křídlo bylo zesíleno a navíc obdrželo třetí pár závěsníků, příď trupu byla prodloužena a rozšířena (aby pojmula multirežimový pulsní dopplerovský radiolokátor Grifo-L). Podvozek je klasický tříbodový, s nízkotlakými pneumatikami a hydraulickým systémem natáčení příďového kola (NWS). O pohon se stará proudový motor AlliedSignal (Honeywell)/ITEC F-124GA-100 s maximálním tahem 28 kN, jako záložní zdroj slouží pomocná energetická jednotka (
) Safír-5F. Pro pasivní ochranu letounu slouží systém pro detekci radarového ozáření (
) Sky Guardian 200 a výmetnice klamných infračervených cílů (flérů) Vinten Vicon 78. Stroj je mimo jiné vybaven autonomním navigačním systémem s integrovaným INS a GPS, radiostanicí VHF/UHF Collins ARC-182, přijímačem DME a VOR/ILS, aerometrickou centrálou, autopilotem,
či monitorovacími systémy AMOS (sbírá data z různých systémů - černá skřínka), FRAME (stav konstukce) a EMS (stav motoru). Koncepce letounu a samotného podvozku umožňuje provoz z nezpevněných vzletových a přistávacích ploch.
Aero L-159 Alca kokpit

L-159: Kokpit a avionika

Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle VS 2-C s parametry 0/0. Kokpit je vybaven
displejem a dvěma barevnými víceúčelovými displeji
. Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed kokpitu a výkon motorů se reguluje plynovou pákou na levé straně. Ovládání je
kompatibilní a samotný kokpit je z větší části NVG kompatibilní. Na palubní desce se dále nachází ADI + záložní umělý horizont, HSI, rychloměr, výškoměr, variometr, G-metr, ukazatel úhlu náběhu (AoA), hodiny a kompas.
Aero L-159 Alca

L-159: Výzbroj

Podvěšuje se na jeden podtrupový a šest podkřídlových závěsníků s celkovou maximální nosností 2.340 kg. Kanonovou výzbroj tvoří kontejner Plamen s dvouhlavňovým kanonem ZPL-20 ráže 20 mm, jehož výrobcem je zbrojovka ZVI Vsetín. Kontejner kromě samotného kanonu obsahuje i střelivo se zásobou 224 nábojů. Pro boj s pozemními cíli lze použít řízené střely AGM-65 Maverick, neřízené rakety CRV 7 odpalované z raketnic LAU-5002 (pro sedm raket) nebo LAU-5003 (pro devatenáct raket), "železné" pumy Mk.82, Mk.83 a laserem naváděné GBU-12B/D Paveway II. Pro boj se vzdušnými cíli pak infračerveně naváděné rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder.

L-159: Uživatelé a bojové nasazení

AČR objednala a obdržela celkem 72 kusů L-159A, první kusy v roce 1999. Nakonec však zjistila, že jich tolik nepotřebuje a rozhodla se využívat pouze 28 stojů (24x L-159A a 4x L-159T1), ostatní jsou proto zakonzervovány ve Vodochodech. Všechny "aktivní" letouny jsou nyní dislokovány u 212. taktické letky v Čáslavi. Zakonzervované L-159 se armáda snažila několikrát vyexportovat, avšak zatím neúspěšně. Pouze 4 kusy (původně 5) se podařilo vyměnit se Španělskem za jeden stoj CASA C-295M, ovšem dle dostupných informací jsou všechny L-159 ve Španělsku jen nečinně zaparkovány v hangáru. Zatím nedošlo ani k nasazení do žádného konfliktu, naposledy se o tom hovořilo v souvislosti s Občanskou válkou v Libyi (2011), kde Alka mohla konečně projít křestem ohněm...

L-159: Nehody

24.02.2003 – Brdy - stroj e.č. 6056 - více na
22.11.2012 – Radovesnice - stroj e.č. 6061 - více na
Aero L-159 Alca

Základní informace

První let: 2.8.1997 Posádka: 1 muž Délka: 12,73 m Výška: 4,77 m Rozpětí: 9,54 m Nosná plocha: 18,8 m² Hmotnost prázného: 4.160 kg Hmotnost vzletová: N/A Hmostnost maximální: 8.000 kg Pohonná jednotka: 1x dvouproudový motor od Honeywell / ITEC
  • F-124GA-100 - 28 kN

Výkon

Aero L-159 Alca
Maximální rychlost: 936 km/h Taktický dolet: 1.570 km Přeletový dolet: 2.530 km Dostup: 13.200 m Stoupavost: 48 m/s Zátěž na plochu: N/A Tah k hmotnosti: N/A Maximální násobky G: -4g až +8g

Doplňkové informace

Dráha potřebná pro vzlet: 440 m Průměrná spotřeba paliva: cca 1200 l/hod

Verze

  • L-159A: jednomístný lehký víceúčelový taktický bojový letoun
  • L-159B: dvoumístný lehký pokročilý cvičně-bojový letoun
  • L-159T1: dvoumístný cvičně-bojový letoun (přestavba L-159A)

Výzbroj

Kanón: kontejner s dvouhlavňovým kanónem PL-20 Plamen ráže 20 mm (224 nábojů) Počet závěsníků: 7 externí (max 2.340 kg výzbroje) Řízené střely vzduch / vzduch:
  • AIM-9 Sidewinder
Řízené střely vzduch / země:
  • AGM-65 Maverick
Neřízené střely vzduch / země:
  • LAU-5002 A/A, B/A - šestihlavňový raketomet pro CRV-7 ráže 70 mm
  • LAU-5003 D/A - devatenáctihlavňový raketomet pro CRV-7 ráže 70 mm
Bomby
  • Mk.82
  • Mk.82 AIR (bržděná)
  • Mk.83
  • GBU-12 Paveway II
  • GBU-16 Paveway II
  • CBU-87

L-159: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: Cs.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.