Aero L-159 Alca

Aero L-159 Alca

Aero L-159 Alca Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je český lehký podzvukový bitevní letoun. Je primárně určený k poskytování blízké palebné podpory
, průzkumu a částečně k vedení vzdušného boje. Vývoj začal v roce 1994 a prototyp sériového čísla 5831 poprvé vzlétl 2. srpna 1997.

L-159: Konstrukce

Alka je řešena jako jednomístný dolnoplošník s lichoběžníkovými křídly, konstrukce vychází z typu L-59. Křídlo bylo zesíleno a navíc obdrželo třetí pár závěsníků, příď trupu byla prodloužena a rozšířena (aby pojmula multirežimový pulsní dopplerovský radiolokátor Grifo-L). Podvozek je klasický tříbodový, s nízkotlakými pneumatikami a hydraulickým systémem natáčení příďového kola (NWS). O pohon se stará proudový motor AlliedSignal (Honeywell)/ITEC F-124GA-100 s maximálním tahem 28 kN, jako záložní zdroj slouží pomocná energetická jednotka (
) Safír-5F. Pro pasivní ochranu letounu slouží systém pro detekci radarového ozáření (
) Sky Guardian 200 a výmetnice klamných infračervených cílů (flérů) Vinten Vicon 78. Stroj je mimo jiné vybaven autonomním navigačním systémem s integrovaným INS a GPS, radiostanicí VHF/UHF Collins ARC-182, přijímačem DME a VOR/ILS, aerometrickou centrálou, autopilotem,
či monitorovacími systémy AMOS (sbírá data z různých systémů - černá skřínka), FRAME (stav konstukce) a EMS (stav motoru). Koncepce letounu a samotného podvozku umožňuje provoz z nezpevněných vzletových a přistávacích ploch.
Aero L-159 Alca kokpit

L-159: Kokpit a avionika

Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle VS 2-C s parametry 0/0. Kokpit je vybaven
displejem a dvěma barevnými víceúčelovými displeji
. Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed kokpitu a výkon motorů se reguluje plynovou pákou na levé straně. Ovládání je
kompatibilní a samotný kokpit je z větší části NVG kompatibilní. Na palubní desce se dále nachází ADI + záložní umělý horizont, HSI, rychloměr, výškoměr, variometr, G-metr, ukazatel úhlu náběhu (AoA), hodiny a kompas.
Aero L-159 Alca

L-159: Výzbroj

Podvěšuje se na jeden podtrupový a šest podkřídlových závěsníků s celkovou maximální nosností 2.340 kg. Kanonovou výzbroj tvoří kontejner Plamen s dvouhlavňovým kanonem ZPL-20 ráže 20 mm, jehož výrobcem je zbrojovka ZVI Vsetín. Kontejner kromě samotného kanonu obsahuje i střelivo se zásobou 224 nábojů. Pro boj s pozemními cíli lze použít řízené střely AGM-65 Maverick, neřízené rakety CRV 7 odpalované z raketnic LAU-5002 (pro sedm raket) nebo LAU-5003 (pro devatenáct raket), "železné" pumy Mk.82, Mk.83 a laserem naváděné GBU-12B/D Paveway II. Pro boj se vzdušnými cíli pak infračerveně naváděné rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder.

L-159: Uživatelé a bojové nasazení

AČR objednala a obdržela celkem 72 kusů L-159A, první kusy v roce 1999. Nakonec však zjistila, že jich tolik nepotřebuje a rozhodla se využívat pouze 28 stojů (24x L-159A a 4x L-159T1), ostatní jsou proto zakonzervovány ve Vodochodech. Všechny "aktivní" letouny jsou nyní dislokovány u 212. taktické letky v Čáslavi. Zakonzervované L-159 se armáda snažila několikrát vyexportovat, avšak zatím neúspěšně. Pouze 4 kusy (původně 5) se podařilo vyměnit se Španělskem za jeden stoj CASA C-295M, ovšem dle dostupných informací jsou všechny L-159 ve Španělsku jen nečinně zaparkovány v hangáru. Zatím nedošlo ani k nasazení do žádného konfliktu, naposledy se o tom hovořilo v souvislosti s Občanskou válkou v Libyi (2011), kde Alka mohla konečně projít křestem ohněm...

L-159: Nehody

24.02.2003 – Brdy - stroj e.č. 6056 - více na
22.11.2012 – Radovesnice - stroj e.č. 6061 - více na
Aero L-159 Alca

Základní informace

První let: 2.8.1997 Posádka: 1 muž Délka: 12,73 m Výška: 4,77 m Rozpětí: 9,54 m Nosná plocha: 18,8 m² Hmotnost prázného: 4.160 kg Hmotnost vzletová: N/A Hmostnost maximální: 8.000 kg Pohonná jednotka: 1x dvouproudový motor od Honeywell / ITEC
  • F-124GA-100 - 28 kN

Výkon

Aero L-159 Alca
Maximální rychlost: 936 km/h Taktický dolet: 1.570 km Přeletový dolet: 2.530 km Dostup: 13.200 m Stoupavost: 48 m/s Zátěž na plochu: N/A Tah k hmotnosti: N/A Maximální násobky G: -4g až +8g

Doplňkové informace

Dráha potřebná pro vzlet: 440 m Průměrná spotřeba paliva: cca 1200 l/hod

Verze

  • L-159A: jednomístný lehký víceúčelový taktický bojový letoun
  • L-159B: dvoumístný lehký pokročilý cvičně-bojový letoun
  • L-159T1: dvoumístný cvičně-bojový letoun (přestavba L-159A)

Výzbroj

Kanón: kontejner s dvouhlavňovým kanónem PL-20 Plamen ráže 20 mm (224 nábojů) Počet závěsníků: 7 externí (max 2.340 kg výzbroje) Řízené střely vzduch / vzduch:
  • AIM-9 Sidewinder
Řízené střely vzduch / země:
  • AGM-65 Maverick
Neřízené střely vzduch / země:
  • LAU-5002 A/A, B/A - šestihlavňový raketomet pro CRV-7 ráže 70 mm
  • LAU-5003 D/A - devatenáctihlavňový raketomet pro CRV-7 ráže 70 mm
Bomby
  • Mk.82
  • Mk.82 AIR (bržděná)
  • Mk.83
  • GBU-12 Paveway II
  • GBU-16 Paveway II
  • CBU-87

L-159: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: Cs.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Data

Podobný obsah

758.jpg
536.jpg

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout
719.jpg
dscf2862.jpg

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout
img_1081.jpg
img_2964.jpg
img_2784.jpg
20220529_143543.jpg
37-10.jpg

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.