Aero L-159 Alca
Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je český lehký podzvukový bitevní letoun. Je primárně určený k poskytování blízké palebné podpory
, průzkumu a částečně k vedení vzdušného boje. Vývoj začal v roce 1994 a prototyp sériového čísla 5831 poprvé vzlétl 2. srpna 1997.
) Safír-5F. Pro pasivní ochranu letounu slouží systém pro detekci radarového ozáření (
) Sky Guardian 200 a výmetnice klamných infračervených cílů (flérů) Vinten Vicon 78. Stroj je mimo jiné vybaven autonomním navigačním systémem s integrovaným INS a GPS, radiostanicí VHF/UHF Collins ARC-182, přijímačem DME a VOR/ILS, aerometrickou centrálou, autopilotem,
či monitorovacími systémy AMOS (sbírá data z různých systémů - černá skřínka), FRAME (stav konstukce) a EMS (stav motoru). Koncepce letounu a samotného podvozku umožňuje provoz z nezpevněných vzletových a přistávacích ploch.
displejem a dvěma barevnými víceúčelovými displeji
. Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed kokpitu a výkon motorů se reguluje plynovou pákou na levé straně. Ovládání je
kompatibilní a samotný kokpit je z větší části NVG kompatibilní. Na palubní desce se dále nachází ADI + záložní umělý horizont, HSI, rychloměr, výškoměr, variometr, G-metr, ukazatel úhlu náběhu (AoA), hodiny a kompas.
22.11.2012 – Radovesnice - stroj e.č. 6061 - více na
, průzkumu a částečně k vedení vzdušného boje. Vývoj začal v roce 1994 a prototyp sériového čísla 5831 poprvé vzlétl 2. srpna 1997.
L-159: Konstrukce
Alka je řešena jako jednomístný dolnoplošník s lichoběžníkovými křídly, konstrukce vychází z typu L-59. Křídlo bylo zesíleno a navíc obdrželo třetí pár závěsníků, příď trupu byla prodloužena a rozšířena (aby pojmula multirežimový pulsní dopplerovský radiolokátor Grifo-L). Podvozek je klasický tříbodový, s nízkotlakými pneumatikami a hydraulickým systémem natáčení příďového kola (NWS). O pohon se stará proudový motor AlliedSignal (Honeywell)/ITEC F-124GA-100 s maximálním tahem 28 kN, jako záložní zdroj slouží pomocná energetická jednotka () Safír-5F. Pro pasivní ochranu letounu slouží systém pro detekci radarového ozáření (
) Sky Guardian 200 a výmetnice klamných infračervených cílů (flérů) Vinten Vicon 78. Stroj je mimo jiné vybaven autonomním navigačním systémem s integrovaným INS a GPS, radiostanicí VHF/UHF Collins ARC-182, přijímačem DME a VOR/ILS, aerometrickou centrálou, autopilotem,
či monitorovacími systémy AMOS (sbírá data z různých systémů - černá skřínka), FRAME (stav konstukce) a EMS (stav motoru). Koncepce letounu a samotného podvozku umožňuje provoz z nezpevněných vzletových a přistávacích ploch.
L-159: Kokpit a avionika
Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle VS 2-C s parametry 0/0. Kokpit je vybavendisplejem a dvěma barevnými víceúčelovými displeji
. Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed kokpitu a výkon motorů se reguluje plynovou pákou na levé straně. Ovládání je
kompatibilní a samotný kokpit je z větší části NVG kompatibilní. Na palubní desce se dále nachází ADI + záložní umělý horizont, HSI, rychloměr, výškoměr, variometr, G-metr, ukazatel úhlu náběhu (AoA), hodiny a kompas.
L-159: Výzbroj
Podvěšuje se na jeden podtrupový a šest podkřídlových závěsníků s celkovou maximální nosností 2.340 kg. Kanonovou výzbroj tvoří kontejner Plamen s dvouhlavňovým kanonem ZPL-20 ráže 20 mm, jehož výrobcem je zbrojovka ZVI Vsetín. Kontejner kromě samotného kanonu obsahuje i střelivo se zásobou 224 nábojů. Pro boj s pozemními cíli lze použít řízené střely AGM-65 Maverick, neřízené rakety CRV 7 odpalované z raketnic LAU-5002 (pro sedm raket) nebo LAU-5003 (pro devatenáct raket), "železné" pumy Mk.82, Mk.83 a laserem naváděné GBU-12B/D Paveway II. Pro boj se vzdušnými cíli pak infračerveně naváděné rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder.L-159: Uživatelé a bojové nasazení
AČR objednala a obdržela celkem 72 kusů L-159A, první kusy v roce 1999. Nakonec však zjistila, že jich tolik nepotřebuje a rozhodla se využívat pouze 28 stojů (24x L-159A a 4x L-159T1), ostatní jsou proto zakonzervovány ve Vodochodech. Všechny "aktivní" letouny jsou nyní dislokovány u 212. taktické letky v Čáslavi. Zakonzervované L-159 se armáda snažila několikrát vyexportovat, avšak zatím neúspěšně. Pouze 4 kusy (původně 5) se podařilo vyměnit se Španělskem za jeden stoj CASA C-295M, ovšem dle dostupných informací jsou všechny L-159 ve Španělsku jen nečinně zaparkovány v hangáru. Zatím nedošlo ani k nasazení do žádného konfliktu, naposledy se o tom hovořilo v souvislosti s Občanskou válkou v Libyi (2011), kde Alka mohla konečně projít křestem ohněm...L-159: Nehody
24.02.2003 – Brdy - stroj e.č. 6056 - více na22.11.2012 – Radovesnice - stroj e.č. 6061 - více na
Základní informace
První let: 2.8.1997 Posádka: 1 muž Délka: 12,73 m Výška: 4,77 m Rozpětí: 9,54 m Nosná plocha: 18,8 m² Hmotnost prázného: 4.160 kg Hmotnost vzletová: N/A Hmostnost maximální: 8.000 kg Pohonná jednotka: 1x dvouproudový motor od Honeywell / ITEC- F-124GA-100 - 28 kN
Výkon
Maximální rychlost: 936 km/h Taktický dolet: 1.570 km Přeletový dolet: 2.530 km Dostup: 13.200 m Stoupavost: 48 m/s Zátěž na plochu: N/A Tah k hmotnosti: N/A Maximální násobky G: -4g až +8gDoplňkové informace
Dráha potřebná pro vzlet: 440 m Průměrná spotřeba paliva: cca 1200 l/hodVerze
- L-159A: jednomístný lehký víceúčelový taktický bojový letoun
- L-159B: dvoumístný lehký pokročilý cvičně-bojový letoun
- L-159T1: dvoumístný cvičně-bojový letoun (přestavba L-159A)
Výzbroj
Kanón: kontejner s dvouhlavňovým kanónem PL-20 Plamen ráže 20 mm (224 nábojů) Počet závěsníků: 7 externí (max 2.340 kg výzbroje) Řízené střely vzduch / vzduch:- AIM-9 Sidewinder
- AGM-65 Maverick
- LAU-5002 A/A, B/A - šestihlavňový raketomet pro CRV-7 ráže 70 mm
- LAU-5003 D/A - devatenáctihlavňový raketomet pro CRV-7 ráže 70 mm
- Mk.82
- Mk.82 AIR (bržděná)
- Mk.83
- GBU-12 Paveway II
- GBU-16 Paveway II
- CBU-87
L-159: Fotogalerie
[nggallery id=3]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: Cs.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: Cs.Wikipedia.org
Kde pokračovat?