Boeing B-52 Stratofortress

Boeing B-52 Stratofortress


Boeing B-52 Stratofortress
Boeing B-52 Stratofortress je těžký americký strategický bombardér dlouhého doletu. Může působit za všech povětrnostních podmínek, a to ve dne, i v noci. První let se uskutečnil 15.4.1952. Ačkoliv jde o stroj pochazející již z padesátých let minulého století, jedná se stále díky jeho nadčasové konstrukci a modernizacím o špičkový letoun ve své kategorii. Mezi uživatele B-52 patří pouze USAF a NASA. Ve službách USAF je od roku 1955 a dle plánu by měla být užívána až do roku 2045. Celkem bylo vyrobeno 744 kusů a to v letech 1952 až 1962. Mezi hlavní výhody tohoto letounu patří vysoká nosnost a taktický dolet. Může nést až 31,5 tun výzbroje a to od železných pum až po střely s plochou dráhou letu. Boeing B-52H Stratofortress

B-52H: Konstrukce

Letoun je řešen jako osmimotorový pětimístný hornoplošník s jednou
a plovoucí výškovkou. Motory TF33-P-3 jsou umístěny po dvou v gondolách pod křídly. Výzbroj se umísťuje do pumovnice a na závěsníky pod křídly. Témeř na koncích křídel nalezneme přídavné nádrže a stabilizační (pomocná) kola. Podvozek se zatahuje do trupu, je čtyřbodový, na každé noze jsou dvě kola. Pro zkrácení dojezdu je v zádi umístěn brzdící padák. Pod nosem se nachází elektro-optické zobrazovací systémy (EVS) AN/ASQ-151. Ty se skládají z LLLTV (low light level television) a systému
. Všichni členové posádky (velitel, pilot, radarový navigátor, navigátor a operátor zbraní) sedí ve vystřelovacích sedadlech. Na palubu se posádka dostává přes poklop umístěný pod kabinou.

B-52: Bojové nasazení

Tento bombardér byl nasazen v následujících bojových konfliktech:
  • Vietnam (1964-1975): USAF přišlo celkem o 30 strojů!
  • Perský záliv - operace Pouštní bouře (1991):
  • Perský záliv - operace Pouštní liška (1998):
  • Jugoslávie (1999):
  • Afghánistán (2001-2002):
  • Irák - operace Irácká svoboda (2003):
Boeing B-52H Stratofortress

B-52 v Čechách

Obdivovat tento letoun v ČR bylo možné již dvakrát a to na Dnech NATO v Ostravě (2010 a 2011). Co se týče ročníku
, tak návštěvníci si mohli B-52 ve verzi H prohlédnout hodně zblízka a podívat se jak do pumovnice, tak dokonce i do pilotní kabiny (
).

Základní informace (B-52H)

První let: 15.4.1952 Posádka: 5 mužů Délka: 48,67 m Výška: 12,40 m Rozpětí: 56,39 m Nosná plocha: 370 m² Hmotnost prázného: 84.820 kg Hmotnost vzletová: 120.000 kg Hmostnost maximální: 220.000 kg Pohonná jednotka: 8x turbodmychadlový motor od Pratt & Whitney
  • TF33-P-3/103 - 8x 76 kN

Výkon

Maximální rychlost: 1.050 km/h (Mach 0,86) Taktický dolet: 7.210 km Přeletový dolet: 14.160 km Dostup: 15.240 m Stoupavost: 31,85 m/s Zátěž na plochu: 595 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.31 Maximální násobky G: N/A

Verze

  • XB-52:
  • YB-52:
  • B-52A:
  • NB-52A:
  • B-52B/RB-52B:
  • NB-52B:
  • B-52C:
  • RB-52C:
  • B-52D:
  • B-52E:
  • B-52F:
  • B-52G:
  • B-52H:

Výzbroj

Kanón: 1x 20 mm M61 Vulcan (nyní ho již verze H nemá) Pumovnice: 31.500 kg výzbroje Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Řízené střely vzduch / země:
  • AGM-86 C/D
  • AGM-129 ACM (jaderná)
  • AGM-131 SRAM (jaderná)
  • AGM-158 JASSM
Neřízené střely vzduch / země:
  • N/A
Bomby:
  • B53 (jaderná)
  • B61 (jaderná)
  • B83 (jaderná)
  • GBU-10
  • GBU-12
  • GBU-28
  • GBU-31
  • GBU-38
  • BLU-82
  • BLU-109 JDAM
  • Mk. 82
  • M117
  • CBU-87
  • CBU-89
  • CBU-97
  • CBU-103
  • CBU-104
  • CBU-105

B-52: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Data

Podobný obsah

722.jpg
209.jpg

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout
1011JJ_62009.jpg
21.jpg

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout
DSCF2209.JPG
199.jpg
11831709_1005695132816049_3639046570920573337_n.jpg
173-3.jpg
img_8167.jpg

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.