Boeing B-52 Stratofortress

Boeing B-52 Stratofortress


Boeing B-52 Stratofortress
Boeing B-52 Stratofortress je těžký americký strategický bombardér dlouhého doletu. Může působit za všech povětrnostních podmínek, a to ve dne, i v noci. První let se uskutečnil 15.4.1952. Ačkoliv jde o stroj pochazející již z padesátých let minulého století, jedná se stále díky jeho nadčasové konstrukci a modernizacím o špičkový letoun ve své kategorii. Mezi uživatele B-52 patří pouze USAF a NASA. Ve službách USAF je od roku 1955 a dle plánu by měla být užívána až do roku 2045. Celkem bylo vyrobeno 744 kusů a to v letech 1952 až 1962. Mezi hlavní výhody tohoto letounu patří vysoká nosnost a taktický dolet. Může nést až 31,5 tun výzbroje a to od železných pum až po střely s plochou dráhou letu. Boeing B-52H Stratofortress

B-52H: Konstrukce

Letoun je řešen jako osmimotorový pětimístný hornoplošník s jednou
a plovoucí výškovkou. Motory TF33-P-3 jsou umístěny po dvou v gondolách pod křídly. Výzbroj se umísťuje do pumovnice a na závěsníky pod křídly. Témeř na koncích křídel nalezneme přídavné nádrže a stabilizační (pomocná) kola. Podvozek se zatahuje do trupu, je čtyřbodový, na každé noze jsou dvě kola. Pro zkrácení dojezdu je v zádi umístěn brzdící padák. Pod nosem se nachází elektro-optické zobrazovací systémy (EVS) AN/ASQ-151. Ty se skládají z LLLTV (low light level television) a systému
. Všichni členové posádky (velitel, pilot, radarový navigátor, navigátor a operátor zbraní) sedí ve vystřelovacích sedadlech. Na palubu se posádka dostává přes poklop umístěný pod kabinou.

B-52: Bojové nasazení

Tento bombardér byl nasazen v následujících bojových konfliktech:
  • Vietnam (1964-1975): USAF přišlo celkem o 30 strojů!
  • Perský záliv - operace Pouštní bouře (1991):
  • Perský záliv - operace Pouštní liška (1998):
  • Jugoslávie (1999):
  • Afghánistán (2001-2002):
  • Irák - operace Irácká svoboda (2003):
Boeing B-52H Stratofortress

B-52 v Čechách

Obdivovat tento letoun v ČR bylo možné již dvakrát a to na Dnech NATO v Ostravě (2010 a 2011). Co se týče ročníku
, tak návštěvníci si mohli B-52 ve verzi H prohlédnout hodně zblízka a podívat se jak do pumovnice, tak dokonce i do pilotní kabiny (
).

Základní informace (B-52H)

První let: 15.4.1952 Posádka: 5 mužů Délka: 48,67 m Výška: 12,40 m Rozpětí: 56,39 m Nosná plocha: 370 m² Hmotnost prázného: 84.820 kg Hmotnost vzletová: 120.000 kg Hmostnost maximální: 220.000 kg Pohonná jednotka: 8x turbodmychadlový motor od Pratt & Whitney
  • TF33-P-3/103 - 8x 76 kN

Výkon

Maximální rychlost: 1.050 km/h (Mach 0,86) Taktický dolet: 7.210 km Přeletový dolet: 14.160 km Dostup: 15.240 m Stoupavost: 31,85 m/s Zátěž na plochu: 595 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.31 Maximální násobky G: N/A

Verze

  • XB-52:
  • YB-52:
  • B-52A:
  • NB-52A:
  • B-52B/RB-52B:
  • NB-52B:
  • B-52C:
  • RB-52C:
  • B-52D:
  • B-52E:
  • B-52F:
  • B-52G:
  • B-52H:

Výzbroj

Kanón: 1x 20 mm M61 Vulcan (nyní ho již verze H nemá) Pumovnice: 31.500 kg výzbroje Řízené střely vzduch / vzduch:
  • N/A
Řízené střely vzduch / země:
  • AGM-86 C/D
  • AGM-129 ACM (jaderná)
  • AGM-131 SRAM (jaderná)
  • AGM-158 JASSM
Neřízené střely vzduch / země:
  • N/A
Bomby:
  • B53 (jaderná)
  • B61 (jaderná)
  • B83 (jaderná)
  • GBU-10
  • GBU-12
  • GBU-28
  • GBU-31
  • GBU-38
  • BLU-82
  • BLU-109 JDAM
  • Mk. 82
  • M117
  • CBU-87
  • CBU-89
  • CBU-97
  • CBU-103
  • CBU-104
  • CBU-105

B-52: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.