Harrier
Harrier je britský podzvukový víceúčelový bitevní/stíhací letoun s kolmým/krátkým startem a přistáním (
). První let se uskutečnil 31.08.1966. Letové vlastnosti umožňují Harrieru přistávat velice blízko vlastního bojiště, což je jeho velikou výhodou oproti ostatním proudovým strojům. Je schopen působit také z letadlových lodí. Své kvality letoun předvedl mimo jiné ve válce o Falklandy, kde byl dokonce považován za jeden z důvodů vítězství Velké Británie. Na konci roku 2010 byl Harrier z úsporných důvodů z výzbroje VB vyřazen. Do budoucna bude nahrazen novějším a modernějším strojem
.
GR.9: Konstrukce
Letoun je řešen jako jednomístný jednomotorový hornoplošník s jednoua plovoucí výškovkou. Kolmý vzlet a přistání letounu umožňuje speciální motor Rolls-Royce Pegasus, který má čtyři natáčecí výstupní trysky, kterými mění vektor tahu. Kolmý vzlet je možný pouze s omezenou hmotností, proto při bojových operacích letoun startuje většinou konvenčně. Výzbroj se umísťuje na závěsníky pod křídly (celkem 8). Hlavní podvozek se zatahuje do trupu, je tandemový, s tím, že témeř na koncích křídel jsou ještě umístěná stabilizační (pomocná) kola. Kromě verzí Sea Harrier FA2 a AV-8B+ nedisponuje radarem.
GR.9: Kokpit
Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle. Kokpit je vybaven HUD displejem, dvěmi multifunkčními displeji (MPCD), digitální pohyblivou mapou a inerciálním navigačním systémem (INS). Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně. Vedle plynové páky se nachází další páka, která slouží k ovládání výstupních trysek. Ovládání je "
" kompatibilní.
Uživatelé
- Indie:
- Itálie:
- Španělsko:
- Thajsko:
- USA:
- Velká Británie: Letouny vyřazeny na konci roku 2010.
Bojové nasazení
Harrier byl nasazen v následujících bojových konfliktech:- Válka o Falklandy (1982):
- Perský záliv ():
- Kosovo - operace Allied Force (1999):
- Afghánistán ():
Základní informace (GR.7)
První let: 30.04.1985 (31.08.1966 - protoryp) Posádka: 1 muž Délka: 14,12 m Výška: 3,56 m Rozpětí: 9,25 m Nosná plocha: 22,6 m² Hmotnost prázného: 5.700 kg Hmotnost vzletová: 7.123 kg Hmostnost maximální: 8.595 kg při kolmém startu Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor od Rolls-Royce- Pegasus Mk. 105 - 96,7 kN
- Pegasus Mk. 107 - 110 kN (verze GR.9)
Výkon
Maximální rychlost: 1.065 km/h Taktický dolet: 556 km Přeletový dolet: N/A km Dostup: 15.000 m Stoupavost: 74,8 m/s Zátěž na plochu: N/A kg/m² Tah k hmotnosti: N/A Maximální násobky G: N/AVerze
Harriery RAF Harrier GR.1/GR.3: Harrier T.2/T.4/T.4N/T.8: Harrier Mk.52: Harrier T.Mk 60: AV-8A Harrier (USA, Španělsko a Thajsko) TAV-8A Harrier AV-8A/C/S Harrier: British Aerospace Sea Harrier Sea Harrier FRS.1/FRS.51: Sea Harrier FA2: McDonnell Douglas-BAe/Boeing AV-8B Harrier II AV-8B Harrier II (Night Attack/Plus): EAV-8B Matador II: BAe-McDonnell Douglas/BAE Systems Harrier II Harrier GR.5/GR.7/GR.9: Harrier T.10/T.12:Výzbroj
Kanón: 2x 30 mm ADEN (podvěs) Počet závěsníků: 8 externích Řízené střely vzduch / vzduch:- 6x AIM-9 Sidewinder
- 6x AIM-132 ASRAAM
- 4x AGM-65 Maverick
- 6x Brimstone
- 4x LAU-5003 (v každé raketnici 19x CRV7 - 70 mm rakety)
- 4x Matra (v každé raketnici 18x SNEB - 68 mm rakety)
- Paveway
- Železné (hloupé) pumy
Harrier: Fotogalerie
[nggallery id=2]
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org