Harrier

Harrier


Harrier
Harrier je britský podzvukový víceúčelový bitevní/stíhací letoun s kolmým/krátkým startem a přistáním (
). První let se uskutečnil 31.08.1966. Letové vlastnosti umožňují Harrieru přistávat velice blízko vlastního bojiště, což je jeho velikou výhodou oproti ostatním proudovým strojům. Je schopen působit také z letadlových lodí. Své kvality letoun předvedl mimo jiné ve válce o Falklandy, kde byl dokonce považován za jeden z důvodů vítězství Velké Británie. Na konci roku 2010 byl Harrier z úsporných důvodů z výzbroje VB vyřazen. Do budoucna bude nahrazen novějším a modernějším strojem
.

GR.9: Konstrukce

Letoun je řešen jako jednomístný jednomotorový hornoplošník s jednou
a plovoucí výškovkou. Kolmý vzlet a přistání letounu umožňuje speciální motor Rolls-Royce Pegasus, který má čtyři natáčecí výstupní trysky, kterými mění vektor tahu. Kolmý vzlet je možný pouze s omezenou hmotností, proto při bojových operacích letoun startuje většinou konvenčně. Výzbroj se umísťuje na závěsníky pod křídly (celkem 8). Hlavní podvozek se zatahuje do trupu, je tandemový, s tím, že témeř na koncích křídel jsou ještě umístěná stabilizační (pomocná) kola. Kromě verzí Sea Harrier FA2 a AV-8B+ nedisponuje radarem.

GR.9: Kokpit

Pilot sedí ve vystřelovacím sedadle
. Kokpit je vybaven HUD displejem, dvěmi multifunkčními displeji (MPCD), digitální pohyblivou mapou a inerciálním navigačním systémem (INS). Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně. Vedle plynové páky se nachází další páka, která slouží k ovládání výstupních trysek. Ovládání je "
" kompatibilní.
Harrier GR.9

Uživatelé

  • Indie:
  • Itálie:
  • Španělsko:
  • Thajsko:
  • USA:
  • Velká Británie: Letouny vyřazeny na konci roku 2010.

Bojové nasazení

Harrier byl nasazen v následujících bojových konfliktech:
  • Válka o Falklandy (1982):
  • Perský záliv ():
  • Kosovo - operace Allied Force (1999):
  • Afghánistán ():

Základní informace (GR.7)

První let: 30.04.1985 (31.08.1966 - protoryp) Posádka: 1 muž Délka: 14,12 m Výška: 3,56 m Rozpětí: 9,25 m Nosná plocha: 22,6 m² Hmotnost prázného: 5.700 kg Hmotnost vzletová: 7.123 kg Hmostnost maximální: 8.595 kg při kolmém startu Pohonná jednotka: 1x turbodmychadlový motor od Rolls-Royce
  • Pegasus Mk. 105 - 96,7 kN
  • Pegasus Mk. 107 - 110 kN (verze GR.9)
Harrier - nákres

Výkon

Maximální rychlost: 1.065 km/h Taktický dolet: 556 km Přeletový dolet: N/A km Dostup: 15.000 m Stoupavost: 74,8 m/s Zátěž na plochu: N/A kg/m² Tah k hmotnosti: N/A Maximální násobky G: N/A

Verze

Harriery RAF Harrier GR.1/GR.3: Harrier T.2/T.4/T.4N/T.8: Harrier Mk.52: Harrier T.Mk 60: AV-8A Harrier (USA, Španělsko a Thajsko) TAV-8A Harrier AV-8A/C/S Harrier: British Aerospace Sea Harrier Sea Harrier FRS.1/FRS.51: Sea Harrier FA2:
Harrier GR.9
McDonnell Douglas-BAe/Boeing AV-8B Harrier II AV-8B Harrier II (Night Attack/Plus): EAV-8B Matador II: BAe-McDonnell Douglas/BAE Systems Harrier II Harrier GR.5/GR.7/GR.9: Harrier T.10/T.12:

Výzbroj

Kanón: 2x 30 mm ADEN (podvěs) Počet závěsníků: 8 externích Řízené střely vzduch / vzduch:
  • 6x AIM-9 Sidewinder
  • 6x AIM-132 ASRAAM
Řízené střely vzduch / země:
  • 4x AGM-65 Maverick
  • 6x Brimstone
Neřízené střely vzduch / země:
  • 4x LAU-5003 (v každé raketnici 19x CRV7 - 70 mm rakety)
  • 4x Matra (v každé raketnici 18x SNEB - 68 mm rakety)
Bomby:
  • Paveway
  • Železné (hloupé) pumy

Harrier: Fotogalerie

Ikonka Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Ikonka Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Ikonka Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.