Sedm otázek pro Martina Šonku

Sedm otázek pro Martina Šonku

Martin Šonka Fotografie: Martin-Sonka.cz Konečně nadešel čas na slibovaný rozhovor s Martinem Šonkou, který jsme pro vás ponechali v záloze jako takový bonus na závěr roku 2011. Jsme velmi rádi, že si pan Šonka našel čas a můžeme tak publikovat jeho odpovědi na následujících sedm otázek. Užijte si je a vězte, že pokud to bude možné, budeme se podobným rozhovorům věnovat do budoucna rozhodně více... 1.) Co je největší problém na vstupní lékařské prohlídce? Někteří říkají, že je například s plombami v zubech. Plomby v zubech rozhodně nejsou velkým problémem. Pokud jsou kvalitně udělané, může mít pilot klidně několik plomb. Důležité je, aby pilot byl celkově zdráv. Tedy musí mít v pořádku EEG, EKG, oči, uši, rozbor krve a mnoho dalšího a k tomu všemu prochází ještě náročnými psychotesty. Těžko tedy říct, co je při prohlídkách ten největší problém. Když jsem byl na vstupní lékařské prohlídce já, jeden ze spoluuchazečů neprošel kvůli EEG a druhý zas kvůli vysoké výšce v sedu. 2.) Vydat se na dráhu vojenského pilota je jistě běh na dlouhou trať, jak dlouho obvykle trvá než se nováček dostane k prvnímu létání na proudovém stroji (L-39)? Není to pokaždé stejné a záleží na tom, jak jsou zrovna nastaveny osnovy studia na Univerzitě obrany. Většinou je to tak, že ve třetím ročníku během letního semestru projdou studenti pilotního směru základním výcvikem na Z-142 na letišti v Pardubicích. Na jeho konci jsou rozřazeni k taktickému, dopravnímu nebo vrtulníkovém letectvu. Ti, kteří jsou určeni k létání na proudových strojích se pak do Pardubic vrací ve čtvrtém ročníku a začínají výcvik na L-39. Já měl to štěstí, že jsem si zalétal ještě na L-29 Delfín. Byli jsme poslední ročník studentů, který na něm létal, než byl vyřazen ze služby. Martin Šonka Fotografie: Martin-Sonka.cz 3.) Lze nějak přibližně udat spotřebu paliva u Alky? Třeba jaká je nejnižší, průměrná a nejvyšší za hodinu? Spotřeba se rapidně mění s výškou, ve které letíte a samozřejmě s rychlostí. Záleží tedy na aktuálním úkolu, který ve vzduchu plníte. Jinou spotřebu budete mít, pokud letíte cvičit manévrový vzdušný boj a naprosto jinou pokud letíte navigační let ve velké výšce. Během navigačního letu někde okolo letové hladiny 300 (30 000 ft) je spotřeba asi 2000 lb/hod a u země, pokud tomu trochu „přiložíte“, se spotřeba blíží 5000 lb/hod. 4.) Je Vaším cílem dostat se na nadzvukové Gripeny nebo máte jiný cíl? Gripen je jednoznačně mým cílem. Asi každý vojenský pilot, který u nás létá „rychlá“ letadla, by si ho rád zalétal. Celou svou kariéru toužím zalétat si nadzvukový typ. Bylo by to vyvrcholení mojí vojenské kariéry a doufám, že se mi brzy tento sen splní. 5.) Máte nějaké zkušenosti s komerčními vojenskými leteckými simulátory na PC? Na to opravdu moc času nemám. Párkrát jsem si něco zalétal někde u kamaráda, ale ve svém počítači nemám nainstalovanou vůbec žádnou hru. Uvidíme, pokud bude víc času, rád některý ze simulátorů vyzkouším. 6.) Při pohledu na Vaše video z kokpitu Extra 300 SR při provádění akrobacie z letošního července se musí jistě každému až nechápavě tajit dech, co lze s takovým letounem provádět. Lze přirovnat, třeba k nějaké činnosti, jak náročný pro pilota takový let je? V jakých hodnotách přetížení g se zde pohybujete? Co se přetížení týče, pohybuji se neustále od asi +10 g do -8, někdy i k -10 g. K tomu se přetížení velice rychlé střídá a do toho letadlo rotuje kolem podélné osy více jak 400°/s. Při některých manévrech letadlo rotuje kolem všech tří os. Chvílemi ztrácíte periferní i barevné vidění a za okamžik zase máte pocit, že vám vypadnou oči z důlků. Do toho všeho vás naplňuje euforie z krásy letu a naprosté volnosti. To nikde jinde nelze zažít a nelze to k ničemu přirovnat. Je to něco mezi pocitem, když vylezete na kopec a rozhlídnete se do krajiny a tím, když vás někdo zavře na deset minut do ždímačky. Když pak vystoupíte z letadla, máte pocit, jakoby jste právě složil 10 metráků uhlí. - 7.) Na co se v současné době připravujete? Teď během zimní přestávky, když nemám možnost trénovat, chystám nové sestavy na příští rok a věnuji se fyzické přípravě. Příští rok mě čeká nový závod Aerobatic Freestyle Chellenge, mistrovství republiky a mistrovství Evropy v letecké akrobacii, takže jakmile počasí dovolí, vypukne perný tréning s celým reprezentačním týmem na letišti v Moravské Třebové. Na závěr nám nezbývá nic jiného, něž panu Šonkovi popřát, ať se mu v nadcházející sezóně daří minimálně jako doposud a hlavně kolik startů, tolik přistání! Pokud vás tento článek zaujal, tak rozhodně doporučujeme navštívit obsáhlé webové stránky na adrese
.
Ikonka Zdroj grafiky: Martin-Sonka.cz a cloud.up4.cz | Zdroj dat: Na otázky pro cloud.up4.cz odpovídal
Kde pokračovat?

Související obsah

letectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.