Sedm otázek pro Martina Šonku
Fotografie: Martin-Sonka.cz
Konečně nadešel čas na slibovaný rozhovor s Martinem Šonkou, který jsme pro vás ponechali v záloze jako takový bonus na závěr roku 2011. Jsme velmi rádi, že si pan Šonka našel čas a můžeme tak publikovat jeho odpovědi na následujících sedm otázek. Užijte si je a vězte, že pokud to bude možné, budeme se podobným rozhovorům věnovat do budoucna rozhodně více...
1.) Co je největší problém na vstupní lékařské prohlídce? Někteří říkají, že je například s plombami v zubech.
Plomby v zubech rozhodně nejsou velkým problémem. Pokud jsou kvalitně udělané, může mít pilot klidně několik plomb. Důležité je, aby pilot byl celkově zdráv. Tedy musí mít v pořádku EEG, EKG, oči, uši, rozbor krve a mnoho dalšího a k tomu všemu prochází ještě náročnými psychotesty. Těžko tedy říct, co je při prohlídkách ten největší problém. Když jsem byl na vstupní lékařské prohlídce já, jeden ze spoluuchazečů neprošel kvůli EEG a druhý zas kvůli vysoké výšce v sedu.
2.) Vydat se na dráhu vojenského pilota je jistě běh na dlouhou trať, jak dlouho obvykle trvá než se nováček dostane k prvnímu létání na proudovém stroji (L-39)?
Není to pokaždé stejné a záleží na tom, jak jsou zrovna nastaveny osnovy studia na Univerzitě obrany. Většinou je to tak, že ve třetím ročníku během letního semestru projdou studenti pilotního směru základním výcvikem na Z-142 na letišti v Pardubicích. Na jeho konci jsou rozřazeni k taktickému, dopravnímu nebo vrtulníkovém letectvu. Ti, kteří jsou určeni k létání na proudových strojích se pak do Pardubic vrací ve čtvrtém ročníku a začínají výcvik na L-39. Já měl to štěstí, že jsem si zalétal ještě na L-29 Delfín. Byli jsme poslední ročník studentů, který na něm létal, než byl vyřazen ze služby.
Fotografie: Martin-Sonka.cz
3.) Lze nějak přibližně udat spotřebu paliva u Alky? Třeba jaká je nejnižší, průměrná a nejvyšší za hodinu?
Spotřeba se rapidně mění s výškou, ve které letíte a samozřejmě s rychlostí. Záleží tedy na aktuálním úkolu, který ve vzduchu plníte. Jinou spotřebu budete mít, pokud letíte cvičit manévrový vzdušný boj a naprosto jinou pokud letíte navigační let ve velké výšce. Během navigačního letu někde okolo letové hladiny 300 (30 000 ft) je spotřeba asi 2000 lb/hod a u země, pokud tomu trochu „přiložíte“, se spotřeba blíží 5000 lb/hod.
4.) Je Vaším cílem dostat se na nadzvukové Gripeny nebo máte jiný cíl?
Gripen je jednoznačně mým cílem. Asi každý vojenský pilot, který u nás létá „rychlá“ letadla, by si ho rád zalétal. Celou svou kariéru toužím zalétat si nadzvukový typ. Bylo by to vyvrcholení mojí vojenské kariéry a doufám, že se mi brzy tento sen splní.
5.) Máte nějaké zkušenosti s komerčními vojenskými leteckými simulátory na PC?
Na to opravdu moc času nemám. Párkrát jsem si něco zalétal někde u kamaráda, ale ve svém počítači nemám nainstalovanou vůbec žádnou hru. Uvidíme, pokud bude víc času, rád některý ze simulátorů vyzkouším.
6.) Při pohledu na Vaše video z kokpitu Extra 300 SR při provádění akrobacie z letošního července se musí jistě každému až nechápavě tajit dech, co lze s takovým letounem provádět. Lze přirovnat, třeba k nějaké činnosti, jak náročný pro pilota takový let je? V jakých hodnotách přetížení g se zde pohybujete?
Co se přetížení týče, pohybuji se neustále od asi +10 g do -8, někdy i k -10 g. K tomu se přetížení velice rychlé střídá a do toho letadlo rotuje kolem podélné osy více jak 400°/s. Při některých manévrech letadlo rotuje kolem všech tří os. Chvílemi ztrácíte periferní i barevné vidění a za okamžik zase máte pocit, že vám vypadnou oči z důlků. Do toho všeho vás naplňuje euforie z krásy letu a naprosté volnosti. To nikde jinde nelze zažít a nelze to k ničemu přirovnat. Je to něco mezi pocitem, když vylezete na kopec a rozhlídnete se do krajiny a tím, když vás někdo zavře na deset minut do ždímačky. Když pak vystoupíte z letadla, máte pocit, jakoby jste právě složil 10 metráků uhlí.
-
7.) Na co se v současné době připravujete?
Teď během zimní přestávky, když nemám možnost trénovat, chystám nové sestavy na příští rok a věnuji se fyzické přípravě. Příští rok mě čeká nový závod Aerobatic Freestyle Chellenge, mistrovství republiky a mistrovství Evropy v letecké akrobacii, takže jakmile počasí dovolí, vypukne perný tréning s celým reprezentačním týmem na letišti v Moravské Třebové.
Na závěr nám nezbývá nic jiného, něž panu Šonkovi popřát, ať se mu v nadcházející sezóně daří minimálně jako doposud a hlavně kolik startů, tolik přistání! Pokud vás tento článek zaujal, tak rozhodně doporučujeme navštívit obsáhlé webové stránky na adrese
.
.
Zdroj grafiky: Martin-Sonka.cz a cloud.up4.cz | Zdroj dat: Na otázky pro cloud.up4.cz odpovídal
Kde pokračovat?