Suchoj Su-25 Frogfoot
Suchoj Su-25 Frogfoot (ruské označení Grač - Havran) je osvědčený sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory
. Jeho primárním úkolem je tedy ničení pozemních cílů. Vznikl na základě požadavku Ministerstva leteckého průmyslu SSSR zadaného v březnu 1969, kdy si sovětské letectvo uvědomilo potřebu specializovaného (proudového) letounu pro provádění konvenčních pozemních útoků. Typy Su-7B či Su-17 se v této roli totiž přiliš neosvědčily (nedostatečný výhled pilota, malá nosnost, nevhodná letová obálka atd.). Nový stroj měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a byl kladen důraz na jednoduchou a nenáročnou obsluhu.
|
|
|
|
Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T8 a první let se uskutečnil 22.2.1975. Sériová výroba probíhala od roku 1978 a to již s výkonějšími motory R-95Š. Verze Su-25K se začala vyrábět v roce 1984 s konstrukčními změnami na základě zkušeností z Afghánistánu.
, se kterým je často srovnáván. Starší verze byly schopné působit pouze ve dne a za dobrých povětrnostních podmínek. Všechny verze, vyjma Su-25UBM, nejsou vybaveny radarem.
) a jednou směrovkou (
). Podvozek ja klasický tříbodový a využívá nízkotlaké pneumatiky, které umožňují provoz na nezpevněných plochách. V samotné přídi se nachází laserový dálkoměr, zaměřovač a značkovač KLEN-PS. U novějších verzí např. Su-25T je nahrazen modernějším zaměřovacím, značkovacím a naváděcím systémem I-251 Škval. Nad ním jsou dvě pitotovy trubice. V části před kokpitem se nachází bloky s elektronikou. Pod tímto blokem je ústí kanonu GŠ-2-30. Kokpit je popsán podrobně níže. Konce lichoběžníkových křídel obsahují brzdící stíty, vysouvací světlomety, vybíječe statické elektřiny, záložní antény radiostanice a čidla snímající ozáření letounu radarem. Pod křídly je celkem 10 závěsníků a pod kořeny křídel (u trupu) se nachází motorové gondoly. Střední část trupu tvoří z větší části dvě palivové nádrže (1.128 l a 1250 l paliva). V pouzdře v ocasní části je dvojitý brzdící padák a na horní straně pouzdra 4 kazety s klamnými cíli ASO-2V.
Autor obrázku:
Foto: Rudi (cloud.up4.cz)
Foto: Kobel (Wikipedia.org)
Autor obrázku:
Kanón: 1x 30 mm kanón GŠ-30-2 (250 nábojů)
Počet závěsníků: 11 externích (max 4.400 kg výzbroje)
Řízené střely vzduch / vzduch:
|
|
|
|
. Jeho primárním úkolem je tedy ničení pozemních cílů. Vznikl na základě požadavku Ministerstva leteckého průmyslu SSSR zadaného v březnu 1969, kdy si sovětské letectvo uvědomilo potřebu specializovaného (proudového) letounu pro provádění konvenčních pozemních útoků. Typy Su-7B či Su-17 se v této roli totiž přiliš neosvědčily (nedostatečný výhled pilota, malá nosnost, nevhodná letová obálka atd.). Nový stroj měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a byl kladen důraz na jednoduchou a nenáročnou obsluhu.
Všechny odkazy k tématu:
|
|
|
|
Fakta
Letoun je při srovnání s jinými typy nenáročný na údržbu. Pokud to okolnosti vyžadují, může dokonce létat i na motorovou naftu. To má však za následek snížení životnosti motorů. Su-25 je také v rychlosti a obratnosti lepší než americký, se kterým je často srovnáván. Starší verze byly schopné působit pouze ve dne a za dobrých povětrnostních podmínek. Všechny verze, vyjma Su-25UBM, nejsou vybaveny radarem.
Konstrukce
Frogfoot je řešen jako jednomístný dvoumotorový hornoplošník s klasickou (dělenou) výškovkou () a jednou směrovkou (
). Podvozek ja klasický tříbodový a využívá nízkotlaké pneumatiky, které umožňují provoz na nezpevněných plochách. V samotné přídi se nachází laserový dálkoměr, zaměřovač a značkovač KLEN-PS. U novějších verzí např. Su-25T je nahrazen modernějším zaměřovacím, značkovacím a naváděcím systémem I-251 Škval. Nad ním jsou dvě pitotovy trubice. V části před kokpitem se nachází bloky s elektronikou. Pod tímto blokem je ústí kanonu GŠ-2-30. Kokpit je popsán podrobně níže. Konce lichoběžníkových křídel obsahují brzdící stíty, vysouvací světlomety, vybíječe statické elektřiny, záložní antény radiostanice a čidla snímající ozáření letounu radarem. Pod křídly je celkem 10 závěsníků a pod kořeny křídel (u trupu) se nachází motorové gondoly. Střední část trupu tvoří z větší části dvě palivové nádrže (1.128 l a 1250 l paliva). V pouzdře v ocasní části je dvojitý brzdící padák a na horní straně pouzdra 4 kazety s klamnými cíli ASO-2V.
Autor obrázku:
Kokpit a avionika
Upozorňuji, že se jedná pouze o zjednodušený popis: Pilot sedí v klimatizové pancéřové kabině ve vystřelovacím sedadle Severin K-36L s parametry 0/0. Pancéřování kabiny je z titanu o tloušťce 24 mm. Kokpit je vybaven HUD displejem. Pod ním nalezneme v levé části ukazatel úhlu náběhu a přetížení, rychloměr, radiovýškoměr a výškoměr. Úplně vlevo pak páku na ovládání podvozku, zbraňový panel a vedle něj ukazatel stavu brzdných stítů, klapek a podvozku. V pravé části je situován variometr, ukazatel otáček motorů a pod ním dva ukazatele teploty výstupních plynů. Vedle těchto ukazatelů je palivoměr, pod kterým se nachází panel ukazující stav výzbroje. Dominantou v přední části kokpitu verze T je obrazovka zaměřovacího systému Škval. Pod ní jsou ještě umístěny hodiny a ukazatel ozíření radarem. Letoun se ovládá kniplem, který je umístěn standardně uprostřed a výkon motorů se reguluje plynovou pákou na levé straně.Su-25 v našem letectvu
ČSSR se stala vůbec prvním zahraničním uživatelem Su-25. První čtyři Su-25 přilétly na letiště v Hradci Králové na jaře 1984 (některé zdroje uvádí 2.4.1984), hned v témže roce se zůčastnily největšího cvičení v Československu s názvem Štít 1984. Následující rok byly všechny letouny (34 kusů Su-25K a 2 kusy Su-25UBK) přemístěny na letiště do Pardubic, kde působily u 30. bilp (30. bitevní letecký pluk). Po rozdělení ČSSR bylo 12 kusů připsáno Slovensku. V roce 1994 došlo k další redislokaci a to na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. K poslednímu dni roku 2000 byly všechny letouny oficiálně vyřazeny z výzbroje AČR. Během služby v naší armádě dostal přezdívku Hrábě, protože podkřídelní závěsníky při určitém úhlu pohledu skutečně hrábě připomínají.Další uživatelé
Angola, Arménie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Bulharsko, Čad, Etiopie, Gambie, Gruzie, Irák, Írán, Kazakstán, Kongo, Makedonie, Peru, Pobřeží slonoviny, Rovníková Guinea, Rusko, Severní Korea, Súdán, Turkmenistán, Ukrajina a Uzbekistán.A-10C vs. Su-25TM
Oblíbené porovnání amerického bitevníku s jeho ruskou alternativou Su-25. Tak který stroj je lepší? Z taktického hlediska je velkým mínusem Su-25 nemožnost tankovat palivo za letu, ale jinak...A-10C Warthog
Únosnost výzbroje: 7.300 kg na 11 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 22.700 kg
Maximální rychlost: 833 km/h
Bojový radius: 460 km
Délka: 16,3 m
Tankování za letu: Ano
Foto: Rudi (cloud.up4.cz)
Su-25TM Frogfoot C
Únosnost výzbroje: 6.000 kg na 11 záv.
Max. vzlet. hmotnost: 21.500 kg
Maximální rychlost: 950 km/h
Bojový radius: 450 km
Délka: 15,1 m
Tankování za letu: Ne
Foto: Kobel (Wikipedia.org)
Bojové nasazení
Sovětská válka v Afghánisánu (1979-1989): První stroje přilétly v květnu 1981. Su-25 zde odpálily celkem 139 řízených střel a v průměru každý stroj nalétal 360 letů za rok. Za celou válku provedlo necelých 50 strojů 60.000 bojových letů. 21 letadel bylo ztraceno. Irácko-íránská válka (1980-1988): Irácké Su-25 zde provedly přibližně 900 bojových letů. Válka v Zálivu (1990-1991): 7 iráckých Su-25 zběhlo do Iránu. 6.2.1991 byly sestřeleny 4 irácké Su-25. První čečenská válka (1994-1996): Su-25 zde provedly přibližně 9.000 bojových letů. Ruské letectvo zde ztratilo 4 tyto letouny. Dne 4.2.1995 byl ruský Su-25 sestřelen protiletadlovou obranou u Belgatoi Gekhi, 5 km jihovýchodně od Grozného. Pilot se katapultoval, ale zemřel dopadem na zem, jeho padák se včas neotevřel. Dne 4.4.1996 byl další stroj Su-25 sestřelen systémem MANPADS během průzkumného letu nad vesnicí Goiskoye. Pilot se katapultoval a byl vyzvednut vrtulníkem. Dne 5. května 1996 byl další Su-25 sestřelen u obce Mairtup. Oba piloti zahynuli. Druhá čečenská válka (1999-2000) Rusko zde typ Su-25 intenzivně využívalo především v první fázi. Až 7 těchto strojů bylo ztraceno, jeden nepřátelskou palbou. Dne 4.10.1999 byl Su-25 sestřelen systémem MANPADS v průzkumné misi u vesnice Tolstoj-Yurt. Pilot byl zabit. Etiotipsko-eritrejská válka (1998-2000): Su-25 používalo etiopské letectvo. Dne 15.5.2000 byl etiopský Su-25 sestřelen eritrejským MiGem-29. Pilot byl zabit. Povstání v Makedonii (2001): Su-25 byly používány makedonským letectvem proti albánským separatistům. Válka v Dárfúru (2003-2010): Súdán používal Su-25 při útocích na cíle rebelů a možná i proti civilistům v Dárfúru. Střety mezi Pobřežím slonoviny (Côte d'Ivoire) a Francií (2004): Během občanské války v Pobřeží slonoviny byly Su-25 používány vládními sílami k útokům na povstalecké cíle. Dne 6.11.2004 přinejmenším jeden Su-25 zaútočil na jednotky mírových sil Francie v Bouaké. Válka v Jižní Osetii (2008): V srpnu 2008 byly Su-25 používány jak Gruzií, tak Ruskem v Jižní Osetii. Ruská armáda oficiálně potvrdila ztrátu tří Su-25 gruzínskou PVO. Rusko odhaduje, že zničilo tři gruzínské Su-25. Třetí ruský stroj byl údajně sestřelen gruzínským systémem Buk-M1. Gruzínské Su-25 byly schopné operovat v noci. Začátkem srpna 2008 ruské Su-25 napadly továrnu v Tbilisi, kde se vyrábí Su-25, když svrhly bomby na tovární letiště. Údajně byly zničeny všechny gruzínské Su-25KM. Odstavec "Bojové nasazení" kompletně čerpá z http://en.wikipedia.org/wiki/Su-25.Základní informace (Su-25TM)
První let: 22.2.1975 Posádka: 1 muž Délka: 15,53 m Výška: 4,80 m Rozpětí: 14,36 m Nosná plocha: 31,10 m² Hmotnost prázného: 9.500 kg Hmotnost vzletová: 16.990 kg Hmostnost maximální: 20.500 kg Pohonná jednotka: 2x turbodmychadlový motor Tumanskij- R-195 - 44,1 kN
Výkon
Maximální rychlost: 950 km/h (975 km/h Su-25K) Taktický dolet: 375 km Přeletový dolet: 2.500 km Dostup: 7.000 m Stoupavost: 58 m/s Zátěž na plochu: 584 kg/m² Tah k hmotnosti: 0.51 Maximální násobky G: +6,5Doplňkové informace
[expand title="Zobrazit informace"] Minimální poloměr zatáčky: N/A Objem vnitřních nádrží: 4 890 l (Su-25T) Rozjezd (vzlet): 550 m (Su-25KM) Dojezd (přistání): 650 m (Su-25KM) Vzletová rychlost: 260 km/h Přibližovací rychlost (Approach): nižší než 320 km/h Rychlost při konečném přiblížení (Final approach): 250 km/h Přistávací rychlost (Landing): 180-200 km/h (Su-25K) [/expand]Verze
[expand title="Zobrazit informace"]- T-8-?: Prototypy.
- Su-25: Základní verze.
- Su-25 K: Exportní varianta základní verze.
- Su-25 BM: Verze určená k vlekání cvičných cílů.
- Su-25 UB: Dvoumístná cvičná verze s prodlouženou přídí, vyvýšeným hřbetem a vyšší
. - Su-25 UBM: Pokročilá modifikace verze UB s novou avionikou, radarem Kopjo, silnějšími motory R-195 a dalšími vylepšeními.
- Su-25 UBK: Exportní varianta cvičné verze UB.
- Su-25 UTG/UBP: Dvoumístná neozbrojená palubní varianta pro výcvik posádek letadlových lodí
- Su-25 T/TK: Vylepšená verze s prodlouženou přídí, vyvýšeným hřbetem a vyšší
určená k ničení tanků a obrněných vozidel pomocí přesně naváděné munice. Je schopná provozu za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Má instalovány vypouštěče klamných částic, IČ rušiče, přijímač radarových signálů, navigační systém a dva palubní počítače. Letoun může nést nové druhy podvěšené výzbroje až do celkové hmotnosti 6 000 kg. - Su-25 TM (Su-39): Pokročilá modifikace verze T.
- Su-25 UT (Su-28): Cvičná verze pro verzi T - bez kanónu a pancéřování kokpitu.
- Su-25 TK: Exportní varianta verze T z roku 1991.
- Su-25 M1: Ukrajinská pokročilá modernizace Su-25, lepší avionika.
- Su-25 UBM1: Ukrajinská pokročilá modernizace dvoumístné verze, lepší avionika.
- Su-25 U: Dvoumístná cvičná modifikace z draku verze T vyvinutá v Gruzii.
- Su-25 KM (Scorpion): Velmi pokročilá modifikace - např.
displeje, ovládání
, nový
), navigační systém, radiostanice a mnoho dalších úprav. Větší možnosti nesené výzbroje a to i západní výroby. Vyvinuto v Gruzii ve spolupráci s izraelskou spol. Elbit Systems. - Su-25 SM: Pokročilá modernizovaná verze s úplně novou avionikou.
Výzbroj
[expand title="Zobrazit informace"]Autor obrázku:
- 2x R-60 Vympel (AA-8 Aphid)
- Kh-25 ML/MP (AS-10 Karen)
- Kh-29L (AS-14 Kedge)
- S-5 (UB-32) - 57 mm rakety
- S-8 (B-8) - 80 mm rakety
- S-13 (B-13) - 122 mm rakety
- S-24 - 240 mm rakety
- S-25 - 340 mm rakety
- B-8CM
- FAB-100/SAB-100
- FAB-250
- FAB-500
- PB-250
- RBK-250
- FAB-500AO
- BetAB-250
- BetAB-500
- ODAB-500PM
- ZAB-500
- ZB-500sh
- KMGU-2f/2B
Su-25: Fotogalerie
[nggallery id=4]
TIP: Su-25K můžete obdivovat např. ve Kbelích, Vyškově, Brně a Náměšti nad Oslavou. Na CIAFu 2011 byl stroj e.č. 5008 (z první dodané čtveřice Su-25K pro ČSLA) vystaven přímo na letišti, zda je zde umístěn trvale nevíme.
Máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto strojem a chcete se o ně podělit? Neváhejte se
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz a Altoing | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
! Pokud zde chcete publikovat také své fotografie, stačí se
. Zdroj grafiky a fotografií: cloud.up4.cz a Altoing | Zdroj technických dat: En.Wikipedia.org
Kde pokračovat?
|
|
|
|