Brdy se mění před očima

Brdy se mění před očima

Dneska jsme s Hansem absolvovali "Trans Brdy"- přejezd jak Hřebenů, tak i Středních Brd. Podrobný příspěvek zpracováváme, o tom bych zatím psát nechtěl. Po dnešku se mi ale nabízí jiné téma.

Ke konci našeho přejezdu jsme sjížděli z Prahy a když jsme byli na Rovinách, nestačili jsme se divit. Jedno z nejhezčích a nebál bych se říct i tak trochu "poutních" míst Středních Brd je změněno k nepoznání! Jeden seník (je pravda, že byl částečně poničen) zmizel, s ním i velká stodola na protější louce a okolí bývalé hájovny rozježděné těžkou technikou.

Tohle romantické místo je nenávratně ztraceno.To, že čím dál tím častěji narazíme na kus chybějícího lesa, na to jsme si tak nějak už zvykli a snad by se to dalo i pochopit, ale že se musí likvidovat stavení jako Eisnerka, seník u Václavky, stodola na Teslínech a teď i Roviny? Co pak by je nešlo nějakým způsobem zachovat? Vždyť patří k historii této oblasti. Není to tak dlouho, co jsme zaslechli názor, že se mají zbourat všechny boudy, chaty, sruby v Brdech. Tenkrát jsme téhle informaci nevěnovali velkou pozornost a popravdě tomu ani nevěřili, ale asi jsme příliš naivní, poslední příklad z Rovin ledacos naznačuje.

Smiřme se tedy s tím, že obraz Brdy se mění, bohužel k horšímu a toulání se po nich už nikdy nebude stejné. Stále víc a víc mě děsí představa, co se stane až odejde armáda. To už na zachovalou přírodu a romantická místa v ní budem s nostalgií jen vzpomínat.

Komentáře

Vaše reakce na Brdy se mění před očima
User
#836

04.06.2012 [1]
SMUTNÉ...ještě nedávno,když jsme navštívili Vaši boudu v Lihách,jsme s přítelkyní Rovinami projížděli a já jsem opět,jako vždy fotil místo které jsem nafotil smad už 100x před tím...Prostě tu krásu jsem musel zachytit pokaždé,když jsem tudy procházel...Je to opravdu smutné,co se v Brdech děje a jsem čím dál víc přesvědčen,že o osudu Brd je již rozhodnuto lidmi,jejichž peníze jsou všemocné.A tak mě děsí představa,že až pojedu po silnici kolem Míšova,uvidím třeba poutač: "Navštivte penzion V Rovinách - možnost firemních rautů s nočním cross roadem.Dance párty pod širým nebem každou sobotu!" :-(((
homberg
#837

04.06.2012 [2]
Pokud se tu po odchodu armady nezavede CHKO jako treba na Sumave, tak panbuh s Brdy. Dovedu si predstavit ze zde vzniknou iniciativy na obnovu zaniklych vsi a osad, kolem Padrtaku vyroste rekreacni stredisko (ne jedno), auta z Rokycan na Pribram budou jezdit nejkratsi cestou, ktera se jim zde samozrejme vybuduje, zbohatlici si zacnou zkupovat pozemky v nejkrasnejsich koutech Brd s tim, ze zde zacnou vyrustat podnikatelske (mafianske) pevnosti, zacne plundrovani lesa ve smyslu vyvozu brdskych smrku do Nemecka atd. atd. Paradoxne nam zacne byt lito, ze tu nestoji ten americky radar :(
Kez by tyto me prognozy byly jen fikce...
pavel
#838

05.06.2012 [3]
Pokud se ta CHKO zřídí, tak ta Vaše prognóza naštěstí jen fikcí zůstane. Pokud ne, nechci domyslet.
rp
#839

07.06.2012 [4]
Zdravím na Lízskou boudu.-), každopádně vězte, že můj názor na Roviny a podobné záležitosti je ve světle současného vývoje pozitivní, byť také ve zmizení množství staveb za poslední dekádu spatřuji rovněž kus odcházející nostalgie. Vykládám si to tak, že se právě onen penzion Na Rovinách konat nebude - při převodu do civilu tu zkrátka nevzniknou KN parcely typu zastavěná plocha a nádvoří nebo jiná plocha, zbořeniště apod. Mrkněte na Bakalu, jak lze zbořeniště bývalé roty využít i v NP... Pokud to mají takto srovnané v hlavě zaměstnanci VLS, podporuji je v demoliční činnosti na 100%.
Michal
#840

07.06.2012 [5]
Nechápu jak jste dospěl k tomuto názoru. Jenom z obav, aby zde "něco" nevzniklo tak by jste všechno zboural? Nezdá se Vám to zvláštní? Zámeček by jste taky zboural? Pokud si někdo bude chtít něco postavit, určitě to nebude dělat ze starých seníků a stodol. Spíš jde o to dochovat alespoň poslední zbytky těchto staveb a pokud to bude možný tak zrekonstruovat. Myslím si, že je to absolutní hloupost tyto stavby likvidovat (pokud nejsou v havarijním stavu)
lezec
#841

07.06.2012 [6]
Nechci se tady pouštět do nějaké názorové "přestřelky",ale bylo by dobré si uvědomit jednu zásadní věc.Jde totiž o to,že jestli se správce VÚ bude i nadále chovat ke svěřenému území stejným způsobem,pak bude úplně zbytečné řešit otázku následné ochrany Středních Brd až je opustí armáda.Ono totiž už nebude CO chránit.Lesy budou silně poznamenané těžebním plánem VLS,stavení,která měla alespoň nějakou historickou hodnotu, budou zbořena,nevyužívané CP a cvičiště se pod náletovými dřevinami a plevelem změní k nepoznání a ztratí tak svojí vzácnou faunu i floru.A pak už nebude třeba ani CHKO,ani PP.A o to tu možná jde...
pavel
#842

08.06.2012 [7]
Musím se přiznat, že mně hodně zaráží tahle aktivita. Právě u staveb, které sice možná byly napadené nějakou houbou nebo poškozené, ale stále ve stavu způsobilém k nějaké údržbě a zachování. Chlívky na Rovinách jsou svým způsobem unikátní a pokud se nejedná o jejich rozebrání proto, aby byla následně opět sestaveny, je to hodně špatné a bude třeba na tohle ryvhle upozornit. Pokud jde o přehlašování některých katastrů na jiný způsob využití, je to asi dobře, ale dá se to udělat i jinak - tak, aby přitom nebyly ničeny a poškozovány ty stavby, které se na nich zachovaly a mají nějakou třeba architektonickou nebo historickou hodnotu. Bylo by hodně smutné, kdyby v Brdech zůstal jen zámeček s elektrárničkou a všechno ostatní zmizelo.
Luda
#843

09.06.2012 [8]
Tak tahle zprava mě nemile zaskočila! Toto místo bylo kouzelné a tímto hodně ztratilo. Vždyť to mělo hystorickou hodnotu, být to někjde mimo VP tak by demolice určitě neprošla... Kdyby se radeji zaměřili na staré nepoužívané a polorozpadlé vojenské objekty jako např. garáže a věz na Padrtích :-(
Tomikzlesa
#844

10.06.2012 [9]
Tohle bylo krásné místo, právě díky stodole, která podle me byla ve velice dobrém stavu. Zřejmě dosly peníze na posedy kterých je málo a stavební hmotu je potřeba získat ze stávajích zdrojů ! To by se až rozum zastavil.
jira
#845

10.06.2012 [10]
dnes jsem zaslechl, že prej v tý stodole na Rovinách nedávno hořelo, nějaký turisti tam udělali oheň a řádně ho při odchodu nezlikvidovali.
Je mi strašně líto Eisnerky, která loni(myslím cca - leden 2011) vyhořela také díky nějakým neřádným ohnivcům.
Dotaz do diskuze : víte někdo něco o historii, účelu podzemního a přístupného objektu v oblasti nad Skelnou hutí ( u Obecnické nádrže)
pavel
#846

10.06.2012 [11]
Budovy ve vojenských Brdech doplácejí na to, že v režimu újezdu nebyly pod žádnou ochranou, nikdo se o ně nestaral, nanejvýš je čas od času využíval, o nějaké údržbě si mohly nechat jen zdát. Přesto, že některé mají nesporné historické a možná i architektonické hodnoty (třeba ty chlívky/seníky na Rovinách, ale i strážní boudy apod.), nejsou nijak chráněny a VLS si s nimi mohou dělat, co chtějí. Některým lidem, kteří se také ohánějí láskou k Brdům, to asi ani moc nevadí - naopak se poněkud stupidně radují, že likvidací těchto staveb a přehlášením příslušné lokality v KN už tam nepůjde nic stavět (do doby, než to někdo povolí). Nejsem si jist zda s tím může něco dělat MK (když nejsou chráněné), upozorníme ale aspoň MŽP a MO. Zda to pomůže nevím. Měly by se ozvat obce - aspoň ty, které by to měly v budoucnu dostat do správy.
Vlčááák
#847

10.06.2012 [12]
Zdravím. Nyní, bohužel již s velmi častou pravidelností, vždy přemýšlím, téměř bezeslov, nad každou brdskou ztrátou. Jsou věci, které nedokážu pochopit. Brdská vrchovina bezesporu přišla o jeden ze svých nejmalebnějších koutů. Opět ukázka českých paradoxů. Existují místa, kde se stavby podobných charakterů ochraňují, ba se dokonce, sdružují a tvoří se z nich skanzeny apod. Za zničení se dávají miliónové pokuty. Logiku VLS v tomto směru vůbec nechápu. Místo toho, aby vynaložila, dle mého názoru díky momentální vysoké výtěžnosti lesa brdského, směšné peníze na opravu těchto starých stavení a víceméně udělala z těchto staveb volně řečeno svou chloubu, kterou by se mohla prezentovat, raději ničí a devastuje. Teď zrovna nemyslím ty smrkové monokultrury, ale právě ty zbytky starých osídlení. Skoro by se mi chtělo říci, ne skoro, já to říkám, že hold v této zdá se velmi primitivní organizaci přetrvávají staré časy. Vždy budu vzpomínat na tuto lesní louku s dřevěnými sruby, kterou hlídali majestátné stromy, se kterými je spjato jedno krásné vyprávění a hajném a jeho dcerách.
Romane, doufám, že si se při psaní výše uvedených řádek, alespoň začervenal, tak jako ty majestátní velikáni nad "prací" najatých dělníků.
pavel
#848

11.06.2012 [13]
O požáru ve stodole na Rovinách nic nevím, vyloučit se nedá nic. Trochu je mi divné, že by si zrovna turisti dělali ohýnek uvnitř stodoly. Nějací šikulové se ale bohužel opravdu postarali o Eisnerku - bylo to v prosinci 2010. U Skelné Huti vím jen o jediném podzemním objektu, zřejmě se jednalo o jeden z mnoha ženijních úkrytů. Mám na mysli ten, který leží nedaleko cesty na Brdce. Je-li tu ještě nějaký další nevím, třeba ví někdo víc. Jen mi nejde do hlavy to upřesnění s Obecnickou nádrží - ta je odtud docela dost daleko. Blíž je určitě Lázská, nebo i Pilská nádrž. Za války snad někde poblíž Lázu měla být nějaká německá zkušebna "reaktivních pohonů". Nemůže se třeba jednat o nějaký její zbytek? (Dost pochybuji).
Pavel…
#849

15.07.2012 [14]
Zelené,zdravé srdce Brd začíná krvácet.....Dnes jsem s rodinou navštívil popisovanou starou cestu z Teslín směr "Teslínský klášter",potažmo Padrt.Došlo k OBROVSKÉ EKOLOGICKÉ LIKVIDACI mimořádného území.A nejde pouze o tuto jedinou cestu,nebot v prostoru pod Teslíny je takto "upraveno" několik malých cest a stezek.Jsou to prakticky silnice,široké asi pět(5)metrů a k tomu ještě hluboké příkopy a široké vjezdy do lesa!Zmizelo obrovské množství krásných stromů,travin,kapradin,tůní,tůněk,lužního lesa.....a jistě živičichů.Prošli jsme lesem až do Trokavce,kam tato "komunikace"v této obludné šíři,prakticky po celé trase vede.Pokud zavzpomínám,jak toto území mezi Teslíny a Trokavcem kdysi vypadalo(chodívám tam cca již 30 let)je mi smutno a mám vélké obavy o osud Brd(viděl jsem včera i Roviny).Zde zmizelo obrovské množství lesů, řekl bych až pralesního charakteru,Genius loci tohoto krásného místa!Je to pryč a já přemýšlím,co s tím dělat....Kdo je odpovědný a proč takové megalomanství,co za tím vlastně stojí,co se připravuje,muselo to stát obrovské peníze.Rád bych nějak pomohl,rád budu za nějaký kontakt.Za "staré,zdravé Brdy"Keroš.
Václav…
#850

11.06.2012 [15]
Z Teslín vedla stará cesta směr k Padrťským rybníkům. Po celý rok byla podmáčená. Byly na ní desítky různě velkých a hlubokých kaluží. Každoročně jsme sem chodili počítat čolky a jiné obojživelníky. Sledovali jsme, jak se jim tady daří...

V těchto dnech byla cesta zavezena a na té staré postavená nová, včetně mostků a drenáží. Je vysoká téměř 1,5 metrů. Samozřejmě, že čolci, pulci atd. byli zavezení kamenivem z Červeného lomu. Kdo jim to udělal a proč. To snad u Vojenských lesů není nikdo, kdo přírodu miluje a také si jí váží. Můžete nám pane řediteli VL odpovědět?

Je veřejným tajemstvím, že vojenské lesy šturmují, aby v Brdech co nejvíce vydělaly. Hodně se kácí a buduje ledacos. Jde o peníze. Nejde o Brdy...

Je jediná cesta. Přestat kecat, dát se dohromady a začít jednat. Na to jste ale všichni moc líní, že?

(O cestě píši na burle.blog.cz.).
lezec
#851

15.06.2012 [16]
Jedná se o soustavu ženijních úkrytů.Sloužily pro monitorování prostoru při napadení našeho státu jadernými zbraněmi.Jeden kompex je u Skelné Huti a druhý nad bývalou Borskou hájovnou.
pavel
#852

16.07.2012 [17]
Zdravím. S Vaším souhlasem budu informovat pracovníky AOPK Střední Čechy, kteří nás požádali o monitoring situace. Nebyly by případně nějaké fotografie? Děkuji.
Pavel…
#853

16.07.2012 [18]
Jistě,mám to zdokumentované.Bohužel paradox je ten,že jsem měl i cca 30 fotek přibližně 12 let starých,kde jsem měl barevně nafocený přesně ten prostor a nyní je nemůžu najít,škoda..........Jinak i já se snažím něco podniknout,na jakou adresu mám poslat fotky.
Karel
#854

16.07.2012 [19]
Hm,hm,ale koukněte třeba na dům pana Bakaly na Šumavě-Modrava.Mám obavy,že podobně to dopadne i v Brdech.Např.Teslíny za pár let ani nepoznáme.Stezky(silnice) kol Padrtských rybníků atd.,atd.A hlavně,historicky se jistě nalezne mnoho původních stavebních pozemků.Vždyt stavební pozemek pod Bakalovým bungrem na Šumavě tam zůstal po nesmyslné budově pohraničníků.Ta se sice zbourala,ale stavební parcela zůstala.Dejte si do vyhledavače mapy cz.,najedte na Modravu a změnte mapu na satelitní(leteckou).Hrůza kam se dá umístit taková stavba-v CHKO Šumava,bohužel......prachy jsou prachy.
lezec
#855

17.07.2012 [20]
Ta cesta je opravdová šílenost,hlavně část Břízkovec-Teslíny.To už je snad na kriminál! Copak ve VLS skutečně zešíleli?!Pane doktore z Vaší pozice by se snad dalo najít nějaké řešení,aby se zabránilo dalším podobným aktivitám.Bude-li to v mých silách,rád vypomůžu.
pavel
#856

17.07.2012 [21]
Někteří pracovníci AOPK mne požádali, zda bych je neinformoval o lokalitách, kde probíhá nešetrná těžba a především, kde jsou prováděny hrubé a nevhodné zásahy do vodotečí - zdaleka nejde jen o meliorační rýhy, ale i o nepřiměřené prohlubování struh kolem cest a odstrnování porostu v nich a kolem nich atd. Byla by k tomu dobrá fotodokumentace. Jak AOPK, tak MŽP chtějí s VLS o těchto věcech jednat. Bohužel - dokud jsou lesy v režimu ODOS, vztahuje se na ně řada výjimek ze zákona a bez dobré vůle MO (a VLS) s tím není mnoho co dělat. Režim CHKO by situaci zásadně změnil (zejména, pokud by už nebyly lesy v ODOS), je tu ale trochu obava, aby ještě vůbec něco zbylo k ochraně. (Při úsilí o CHKO s námi MO vcelku dobře spolupracuje, ale pokud jde o způsob hospodaření v lesích (a vodách), hraje mimisterstvo mrtvého brouka).
pavel
#857

17.07.2012 [22]
Děkuji za info, máte-li nějaké fotky, zašlete je prosím na adresu: misacam@seznam.cz - předám je dál a také se s Vámi osobně spojím. Ještě jednou díky.
Pavel…
#858

18.07.2012 [23]
Fota jsem odeslal.Prosím dejte mi vědět,zda došli.Dnes jsem dostal zprávu,že v okolí Nepomuku prý dochází k masivní těžbě lesa,nemám to však osobně ověřené.
Pavel…
#859

18.07.2012 [24]
Ano,ano,ale nejen tato,NOVÁ je i "spojka "z této cesty ve směru Václavka.Zničili prakticky celou oblast nad Horním Padrtským rybníkem a nejspíše se připravují to "dokončit"po odvodnění těžbou....
Michal
#860

19.07.2012 [25]
Chtěl jsem přidat jen pár postřehů. Minulý týden jsem najel na kole 80 km z Rokycan, samozřejmě v oblasti Brd. Co se týká těžby, je to problém i mimo VVP. Když pojedu po cyklotrase 3 ze Strašic, je zde mnoho holin podobného rázu i dále v okolí Rokycan. Podle mě je to dáno současnou "dřevní" potřebou. Ale spíše mi zarazila jiné věci, a to je péče a budování pozemních komunikací. Jak je možné, že do hranice VVP je většina příkopů u cest zarostlá metrovou travou a od vstupu do prostoru u Mirošov vidíme jen krásně vysekané "pangejty"?! Viděl někdo mezinárodní cyklotrasu z Rokycan do Klabavy? To je ostuda.
Další věc. Mluví se pořád o nákladech na cyklotrasy, jak je to drahý atd (nehledě na ekologický vliv) Ale v prostoru se to neřeší (viz. nové cesty z údolí Rezervy na Bor nebo z Rovin na Praha, atd.)
pavel
#861

20.07.2012 [26]
No - ono by se to s těmi "krásně vysekanými" pangejty nemělo přehánět. Pokud jde o úpravu cest v prostoru - skoro bych si troufl říci, že ty cesty o kterých píšete, nejsou primárně určeny pro cyklisty, ale pro svoz dřeva - to, že někam (skoro až nesmyslně) nalijí spoustu asfaltu, bych možná přičítal tomu, že se ho potřebovali zbavit. Ale třeba se úplně mýlím....
Michal
#862

20.07.2012 [27]
Vím, že ta péče o cesty není pro cyklisty, ale chtěl jsem poukázat na tu absurdnost.
Pavel…
#863

28.07.2012 [28]
Nečekejte od CHKO žádnou ochranu – sám se o tom přesvědčuji při svých pravidelných výpravách po okolí. CHKO má maximálně psychologický efekt a i ten je sporný. Vždyť se stačí podívat třeba na obec Březovou u Žebráku: je uvnitř CHKO a stejně na kopci staví ohavné satelitní městečko. Stejně tak v naší vesnici – aktuálně bojujeme s místním „podnikatelem“, který chce prosadit mohutnou výstavbu a už mu to de facto proti vůli zastupitelstva vesnice i územnímu plánu schválil stavební úřad v Žebráku.
homberg
#864

29.07.2012 [29]
Chtelo by to do veci zainteresovat Chalupu s Vondrou. Ale to je asi utopie, ze by zrovna tihle dva, (kteri by ale z pozice svych funkci mohli beh veci zmenit) neco dobreho pro zachovani zdrave prirody v Brdech udelali...
Pavel…
#865

16.08.2012 [30]
Souhlasím,nevím,zda je to utopie,ale také nevím kdo by mohl pomoci,neb bohužel " v díle "se pokračuje a momentálně se BOHUŽEL buduje stejná komunikace,jak jsem popisoval i z odbočky za Břízkovcem,směr Teslínský klášter a hráz Horního Padrtského rybníku.S velkými obavami sleduji,potažmo hrůzou,jak všechny tyto aktiviti mění tvář tohoto podteslínského zákoutí a co bude pak,až se začne těžit....a ta momentální bezmocnost je naprosto vysilující.
Víta LS.
#866

16.08.2012 [31]
Velmi smutné čtení,znal jsem to tam dříve a znám také současný stav...................
Keroška
#867

16.08.2012 [32]
Bohužel nově budovaná komunikace v této podobě-za Břízkovcem odbočka k Teslínskému klášteru a hrázi Horního Padrtského rybníka.............Ta bezmocnost vidět jak se mění tvář zapomenuté přírody pod Teslíny,kol Horního Padrtského rybníka je alarmující a bolestivá,což pak,až se vše vysuší a začne těžit.Již jsem tam potkal auta i motorky....Možná tam není pralesní typ lesa,ale místní prvky by tam sem-tam dle mého názoru byly,co se týče tůněk,trav,potažmo biotopu,to tam jistě je.Již jen těmi cestami se mnohé změnilo.
Richard
#868

07.02.2014 [33]
Poslední komentář
Při letní návštěvě Míšova nám teta, která se stará o domek po babičce říkala, že se v Míšově bude stavět penzion. Aby to odpovídalo současnému trendu doby, tak to bude školící středisko, protože jsou na to dotace z Evropské uhnije :-(

Související obsah

brding

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.