10 let od tragické nehody L-159 v Brdech
24.2.2003 v 11:02, během zkoušek kanónového kompletu Plamen (ZPL-20), došlo ve VVP Brdy (Jince) k tragické nehodě letounu
(e.č. 6056). Stroj byl pilotován kpt. Petrem Vašíčkem, který patřil mezi nejzkušenější letce u vojenského letectva AČR. Na kontě měl celkem 1.019 letových hodin.
Den byl slunečný a krajina zasněžená s dobrou viditelností. Letoun se během manévrování na přípravu zteče dostal přiliš blízko země - pilot patrně správně neodhadl setrvačné síly v takto naloženém stroji (3x KPL-20 s 220 náboji a 2x kontejnery s kontrolně měřící technikou) a snažil se za každou cenu nebezpečný manévr vybrat. To se mu bohužel nepodařilo a narazil přibližně pod úhlem 20° (možná vetším) do země mezi dopadovkami Tok a Jordán (kóta 780 m). Pár desítek metrů před dopadem letoun nemilosrdně kosil všechny stromy, které mu stáli v cestě. Po dopadu došlo k výbuchu, ale samotné okolí příliš ohořelé nebylo, došlo však k úniku leteckého kerosinu, který bylo nutné z důvodu možné kontaminace zdroje pitné vody přehradit. (
).
Ke katapultáži se pilot rozhodl ve zlomek poslední vteřiny, kdy mu bylo jasné, že se mu letoun vybrat nepovede, což už však bylo příliš pozdě. Vyšetřování neodhalilo žádné technické problémy.
Zajímavé odkazy k tématu:
Autoři fotografií a grafiky: Hanz (Airbase.cz), Lezec (cloud.up4.cz), Rudi (RudiKlier.com) a Mapy.cz
(e.č. 6056). Stroj byl pilotován kpt. Petrem Vašíčkem, který patřil mezi nejzkušenější letce u vojenského letectva AČR. Na kontě měl celkem 1.019 letových hodin.
Den byl slunečný a krajina zasněžená s dobrou viditelností. Letoun se během manévrování na přípravu zteče dostal přiliš blízko země - pilot patrně správně neodhadl setrvačné síly v takto naloženém stroji (3x KPL-20 s 220 náboji a 2x kontejnery s kontrolně měřící technikou) a snažil se za každou cenu nebezpečný manévr vybrat. To se mu bohužel nepodařilo a narazil přibližně pod úhlem 20° (možná vetším) do země mezi dopadovkami Tok a Jordán (kóta 780 m). Pár desítek metrů před dopadem letoun nemilosrdně kosil všechny stromy, které mu stáli v cestě. Po dopadu došlo k výbuchu, ale samotné okolí příliš ohořelé nebylo, došlo však k úniku leteckého kerosinu, který bylo nutné z důvodu možné kontaminace zdroje pitné vody přehradit. (
).
Ke katapultáži se pilot rozhodl ve zlomek poslední vteřiny, kdy mu bylo jasné, že se mu letoun vybrat nepovede, což už však bylo příliš pozdě. Vyšetřování neodhalilo žádné technické problémy.
Situace na místě nehody kde dni 30.12.2012
Dnes je v místě dopadu oplocenka, kde má pilot shruba uprostřed skromný pomníček s několika součástkami z L-159 a z jeho výstroje. Doufám, že článek nebude nikoho nabádat ke krádeži těch pár součástek, které na místě neštěstí dodnes zůstaly a připomínají tuto smutnou událost.Místo nehody na fotomapě v roce 2003, 2006 a 2011
Dodatek
Oficiální pomníček je umístěn hned u silnice, která vede přes dopadovou plochu Jordán, tzn. mimo skutečné místo dopadu.Zajímavé odkazy k tématu:
Autoři fotografií a grafiky: Hanz (Airbase.cz), Lezec (cloud.up4.cz), Rudi (RudiKlier.com) a Mapy.cz