Letecká nehoda 22. září 1981- nová svědectví

Letecká nehoda 22. září 1981- nová svědectví

Podívá-li se dnes naprostá většina z vás na datum - 22. září 1981 - s největší pravděpodobností se vám nevybaví v souvislosti se Středními Brdami žádná konkrétní událost. Možná jen pamětníci nebo ta hrstka z vás, která se podrobněji zaobírá letectvím či leteckými nehodami, si tento konkrétní zářijový den roku 1981 spojí s leteckou nehodou, která se odehrála ve vzdušném prostoru Středních Brd nedaleko zdejší letecké zkušební střelnice Jordán.

Ve vojenském výcvikovém prostoru Jince se během jeho existence odehrálo hned několik leteckých neštěstí. O některých ( namátkou např. letecká nehoda letounu S- 199 v červenci 1953 severně od vrchu Praha, letecká katastrofa vrtulníku Mi-24V ze dne 18. 11 1992 na střelnici Jordán nebo letecká havárie letounu L-159A ALCA ze 24. února 2003 tamtéž ) byla široká veřejnost informována poměrně detailně, o některých však armáda a následně ani sdělovací prostředky nezveřejnily informace téměř žádné. Do té druhé kategorie patří již zmíněná nehoda ze dne 22. září roku 1981, která se odehrála v pozdních odpoledních hodinách na jižním svahu kóty Hlava.

Lanci1

Hanz se již několik let intenzivně věnuje tématu vojenského letectví a jelikož se mnou v poslední době spolupracuje i na reportážích z Brd, tak mu to nedalo, vžil se na nějaký čas do role investigativního novináře a začal tak trochu na vlastní pěst pátrat po informacích o této nehodě. Téměř tříměsíční titěrná práce, mnoho telefonátů, mnoho e-mailů, mnoho hledání a ověřování, to vše přineslo kýžený úspěch a Hanz se přes několik kontaktů nakonec dostal k tomu nejpovolanějšímu, podařilo se mu vyhledat a hovořit se samotným účastníkem tohoto leteckého neštěstí, mluvil s jedním z pilotů MiGu. Ten si bohužel po tolika letech příliš detailů z inkriminovaného dne nezapamatoval, co ale nezapomněl bylo jméno řídícího létání z onoho nešťastného dne. Byl jím Ing. Miroslav Lanči, pozdější velitel 5. slp v Líních. Hanz byl na konci svého usilovného pátrání. Pak už stačil jen poslední telefonát, sjednání termínu schůzky a mohli jsme vyrazit. Pan Ing. Miroslav Lanči nás ochotně přijal, zodpověděl všechny naše otázky, poskytl mnoho zajímavých informací i několik dosud nezveřejněných fotografií z místa nehody. V čase neštěstí vše sledoval co by řídící létání z pozorovatelny na vrchu Hejlák a celý průběh nehody měl tedy neustále před očima. Na místě dopadu poškozeného letounu pak byl během několika málo minut.

Zajímavá reportáž o nehodě letounu MiG-21F v Brdech z 22. září roku 1981 včetně nových skutečností i zcela unikátních fotografií zde bude zveřejněna v pondělí 22. září, tedy v den 33. výročí tohoto leteckého neštěstí.

Velké poděkování patří panu Ing. Miroslavu Lanči za poskytnutý čas, informace i fotografie. Děkujeme.

PS: Článek ze 14.9.2014 byl v roce 2021 revidován a znovu publikován včetně fotografií.

Přílohy

Související obsah

brding

Komentáře

Vaše reakce na Letecká nehoda 22. září 1981- nová svědectví

Reference

Podívejte se na naše reference

Prohlédnout

Aplikace

Podívejte se na naše aplikace

Prohlédnout

Co umíme?

Podívejte se co umíme

Prohlédnout

Co umíme?

Vytváříme sofistikované aplikace pro náročné

Od webových aplikací přes android až po převodové můstky či složité informační systémy.

Podívejte se k nám

Máte ještě čas? Podívejte se na další rubriky

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.